Fråga om dublett av pass

Limelight

Trådstartare
Köpt en häst utan pass ( vet dumt ), men förra ägaren hade precis flyttat och hade råkat packat ner det i ngn kartong som hon inte hitta då, nu är det så att hon har vänt upp och ner på allting hon äger och har, men inget pass.
Ni behöver inte idiotförklara mig, det gör jag redan själv :(.

Nu har jag bestämt iaf att skaffa en dublett av hästpasset, men reagerar på en sak det står på pappret.
" Hästen kan inte ingå i livsmedelsproduktion vid utfärdande av dublett av pass ( det förstår jag ), men står även " att detta kan medföra en kostnad vid slakt då hästen måste destrueras.
vet ni om vad det rör sig för kostnad ? stooora summor ??

Jag tänker alltid hela hästen sliv, hästen är 10år nu så¨hon lever förhoppningsvis länge, men måste tänka på hela vägen ut iaf.

Sv: Fråga om dublett av pass

Hästen måste den dag det är slut antingen begravas hemma,(krävs tillstånd) eller skickas med kadaverbil ( kallas ibland trotjänaravlivning). Det kostar ca 4000 kr för en stor häst.

Jag skulle avliva hemma och sen söka tillstånd och gräva ner den hemma.

Senast ändrad:

Okej, trodde att slakteriet tog emot hästen och tog ut extra avgift för att hästen hade en dubblett av passet.

Jag har tagit bort 2st hemma och skickat iväg dem med kadaverbilen, för har ingen egen mark som är så pass stor så jag kan gräva ner dem, men de har fått somna hemma.
Har kostat mig 4500kr / häst då.

krävs ju inte öerdrivet stor mark, djupt ska det ju vara, men kan väl tänka mig att en häst får plats i en ruta 5x5 meter.. Men har man inte plats så har man ju inte.

Jag tog bort tre hästar förra året, ingen av dessa hade pass, en vän till min svärfar bultade dem här hemma, sedan tog han med sig dem och tog rätt på dem, jag fick sedan betalt för dem. Jag kunde välja att åka med dem till honom också, men ingen av dem var större fan av att åka transport så lät dem somna in här hemma, och ville inte stressa dem med ett nytt ställe, och på hans slakteri luktar det väl inte direkt sommarbete..

Trodde faktiskt det behövde mycket större hål än så. Det utrymme har jag gott och väl :).
Jag tyckte det kändes bra att låta mina 2 somna hemma på gården, som du säger blir det inget stress för dem och mina var inte heller några fan av transporten, den ena gick inte ens att lasta.
Tror de hade det tryggt ända mot slutet.

som sagt så vet jag inte, men jag själv tycker det borde räcka, för en häst är ju långt ifrån fem meter hög eller lång. Sen ska det ju vara x antal meter djupt, men det spelar ju ingen roll, för djupt kan man ju gräva oavsett storleken runt om.

En vän ansökte om detta tillstånd, det kostade 250kr, betydligt billigare än skicka iväg dem som du gjorde.

Det man går efter är inte storleken på marken utan saker som närhet till vattendrag och enskilda brunnar. Så även om jag mycket mark (ca 27 ha) så finns det bara en enda hörna som jag kan gräva ner hästar på.
Att en häst med dubblett pass inte får gå till slakt är just för att det är en dubblett och att man då inte vet om den har behandlats tidigare så att den inte får gå i livsmedelsproduktion.

Så man kan säga att ett bortslarvat pass på en travhäst kostar ungefär 7000 för den som ska göra ett nytt och ev ta bort hästen någon gång.
En kostnad som jag hade krävt säljaren som slarvat bort passet, på.

Ringer man till kommunen och ber dem komma ut och märka på vart vattendrag mm går någonstans eller hur vet man det?.
Jag har försökt krävt förra ägaren på en del kostnad åtminstonde, men hon vill inte. Så inget jag kan göra eftersom det inte står någonstans om att passet ska med osv..

Tog rätt på dem fast de inte hade pass? Kanske inte helt lagligt :angel:...

Hoppas att de inte var behandlade och gick till livsmedel.

Ringer man till kommunen och ber dem komma ut och märka på vart vattendrag mm går någonstans eller hur vet man det?.
Jag har försökt krävt förra ägaren på en del kostnad åtminstonde, men hon vill inte. Så inget jag kan göra eftersom det inte står någonstans om att passet ska med osv..

Kan säkert vara lite olika från kommun till kommun. Men här där jag bor så har kommunen karta över området. Första gången kom de ut och tittade och gången efter nöjde de sig med att vi talade om att det på ungefär samma plats. Sedan skickas ansökan och karta in till Länsstyrelsen som ska godkänna det hela. Om hästen fortfarande lever får man ett tidsbegränsat tillstånd som man måste ha avlivat och grävt ner innan det går ut. Annars får man ansöka om det igen. Är hästen redan död kan man få förhandsbeslut och få gräva ner innan det riktiga beslutet kommer.

Sedan står det faktiskt i svensk lag numera att man inte får sälja hästar utan pass och att passet alltid ska följa hästen. Så det behöver inte stå i något avtal ni har gjort för det står i lagtexten . Så om hon försöker komma undan på det viset kan du "läsa" lagen för henne för du har rätten på din sida ;)

Sedan står det faktiskt i svensk lag numera att man inte får sälja hästar utan pass och att passet alltid ska följa hästen. Så det behöver inte stå i något avtal ni har gjort för det står i lagtexten . Så om hon försöker komma undan på det viset kan du "läsa" lagen för henne för du har rätten på din sida ;)
[/QUOTE]

Hade faktiskt ingen aning att det fanns en lag på att man inte får sälja hästen utan pass.
Vet att man måste ha pass, men inte att det är lag på att sälja med det.
Låter logiskt, men lagen är inte alltid logisk så man vet inte..
Där ser man, har ringt och pratat med henne, men hon vill inte betala något eller ställa sig till svars..
Jaja, ännu ett misstag jag begått i mitt liv, hästen är jag supernöjd med så det ångrar jag inte, men lite småtrist det här med passet, men men jag får stå mitt kast nu, orkar inte dra det vidare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kan passet bryta kontraktet? Har ett Dublettpass till min häst genom STC som följde med hästen när vi köpte denna. Har inte...
Svar
7
· Visningar
1 762
Senast: Hjartagna
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 625
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 389
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan Jag skickade in ansökan om pass till mitt gamla fullblod för att allting skulle vara klart till den dagen hon behöver åka till...
Svar
14
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst