fråga om biotin och hovar och andra tillskott, gärna snabba svar!

L

lkn02001

när jag köpte pållan hade hon helt okej hovar, åt då biotin occh krafft grund som innehåller biotin samt linfrö (=olja).
tog sakta bort det ena efter det andra bytte krafft mot havre, linfrön fick hon för magen men bytte till foderjäst och kli. slutade till sist med biotin för att se vad som hände (hon hade yberdåliga hovar den sommaren trots att hon åt det).

nu har hon börjat få dåliga, fnasiga hovar som det är svårt att fästa i. funderar nu på vad jag ska göra.
har beslutat att börja smörja med fodertran
ska eventuellt byta hovis (om jag får plats hos en annan)

kvar är då ev. tillskott. vet att man kan räkna på biotingivan men hur mkt behöver en häst per dag? det enda hon får i sig nu är ju genom foderjästen och det är inte mkt. upptäckte att det inte finns i minerblå som jag trodde...
har även funderat på steeljoint, men det finns inte biotin i det heller... synd, för om dom tillsatte det skulle det säkert hjälpa ännu fler användare.

jag vet ju inte om det är biotinet som är boven, eller ngt annat, men skulle gärna använda ngt som innehöll både biotin och kisel...

ngt tips?
och som sagt, hur mkt bioitn behöver en häst per dag?

Sv: fråga om biotin och hovar och andra tillskott, gärna snabba svar!

och har hört ngt om att vanligt foderkalk hjälpt..?? har också hört att man vet om hästen behöver kalk genom att prova att ge, om hästen äter det (typ ur handen) så behövs det.. finns det ngn sanning i det?

Våran ardenner har också haft jätteproblem med sina hovar och då började vi ge henne kalk och alger. Funkade jättebra och hovarna växte på bra. Sedan höll sig hennes hovar fina och nu har vi börjat med biotin. Vet tyvärr inte hur mycket de behöver få i sig per dag eller så...
Det där med att hästarna ska äta kalk ur handen om dom behöver det tror jag inte på, inte är det ju gott för oss "tvåbenta" att äta mjöl bara sådär... Geoförsig vet jag ju inte hur kalk smakar....:p

alla ger så mkt olika saker som funkar för vissa men inte för andra. vet inte vad jag ska ge. finns det ngt sätt att ta reda på vad dom har brist på`?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka