Sv: Fråga om att se
Alm Svarten blod eller?
(jag kan vara helt fel ute men nog fasiken påminner han rätt mycket om en sådan
)
Tack för en bild som var så bra tagen - lätt att laborera med, jag tog mej friheten att plocka in den i bildredigeringsprogrammet och kludda dit några streck och vinklar som jag fått lära mej att kika efter.
Nu har jag lagt upp den på geocities vilket innebär att den inte kommer fungera ifall det blir för mycket trafik (hm...), kanske kunde någon annan hjälpa mej isåfall...
Jag är inget proffs och detta är bara en bild, men på bilden ser han väldigt krokhasig ut (Krokhasig = relativt mycket vinklad i hasen). Det behöver inte vara ett fel men det beror lite på varför hästen är krokhasig (sen födsel eller förvärvat på grund av att den till exempel inte vill belasta tån, avlastar knän etc).
I övrigt - den ser ut att ha ganska långa överarmar vilket ska vara bra (ger "öppna" frambensrörelser ifall den balanserar sej rätt baktill). Dock har jag ett frågetecken runt hur den "spänner" triceps ovanför sin armbåge här - den är ganska "framtung" på bilden (det är ju allt vi har att bedöma efter). Den har varken stupande eller liggande bogar (stupande = branta neråt, liggande = "ligger" i princip parallellt med marken), den är ganska mittemellan - men det beror förstås på vad man jämför med.
Liggande bogar är väl i regel vad man söker på både rid och travhästar - dels ger det ett öppnare framsteg och hästen kan täcka mer mark med frambenen (ovärderligt på en travhäst, ser trevligt ut när en ridhäst rör sej med "mycket knä"), och dels sägs det att liggande bogar har med hållbarhet att göra också, ju mer vinklade leder desto mer "vikt" tål den (en stupande bog brukar vara väldigt öppen i sin bogled, beroende på längden på överarmen), mer elastisk och rörligt. Liggande bogar har alltid avlats för på körhästar, då det ger ett bra lokläge.
Men väldigt liggande bogar kan ställa till det då de tenderar att vara rörliga "fram och tillbaka" vilket kan vara bökigt när dte gäller sadlar - de puttar helt enkelt bak sadeln med bogbladskanten....
Jag har fått lära mej att se på förhållandet mellan bogarnas vinkel och vinkeln i kotleden (de röda strecken), helst ska den vara lika (det är den inte på din även fast jag är osäker på om det blev tillförlitligt med mitt kludd) för att ge en symmetrisk rörelse i frambenen. Ofta följs de dock åt automatiskt, korta och branta kotor ger brantare bog än längre och mer vinklade kotor.
Han ser ut att ha ganska lång rygg, och kanske lite svag länd (ser inte särskilt musklad ut där). Med en starkare länd skulle ryggen ha uppfattats kortare och en stark länd kan uppväga en lång rygg.
Det säga att långa ryggar oftare får muskelproblem än korta ryggare, men att korta ryggar oftare får "skelettproblem" (till exempel Kissing Spines) än långa ryggar.
Baktill har jag ritat dit triangeln lite snabbt (helt tillförlitligt blir det inte utan att kunna stå intill hästen och klämma och sätta vita klisterlappar innan man tar kort).
Den är lite ikulltippad på din häst men inte särskilt mycket och egentligen har den rätt ok vinklar.
Konstigt nog, trots att triangeln inte är så himla ikulltippad, så upplever jag hästen som ganska "öppen" bakom revbensbågen - alltså ljumske/mellan sista revbenet och knästräckare (musklerna som sitter mellan höftkam och bakknä), men det har nog samband med länden att göra - den är inte så stark i sin bukmuskulatur och håller inte "ihop" så bra att man upplever den "stängd" mellan revbensbåge och rumpa.
Jag upplever det dock som att den skulle ha haft finare "triangel" ifall den inte varit så krokhasig. Jag upplever det som att den försöker avlasta länd-bakknän.
Det svarta kluddet sist då, en lite lätt fingervisning som jag vet att en del exteriördomare på ridhästraser går efter. Ifall man drar bogens vinkel och höftbenets vinkel och de möts mitt över hästen så ska det vara det optimala för rörelsernas skull. Jag vet inte om jag vill skriva under på det, men det kan till exempel förklara att vissa hästar med mycket frambensaktion ändå har väldigt branta bogar - en väl undersatt bakdel (vinklat bäcken) kan så att säga kompensera de branta bogarna och ändå ge fria frambensrörelser.
Halsen på din häst vill jag inte kommentera mest för att jag på bilden blir osäker på om den inte står och skjuter ut halskotpelaren åt detta håll (triceps-spänningen) och då är det inte riktigt rättvist att kolla på sånt. Den ser ut att ha lite underhals. Överlag upplever jag det som att den är lite svag i sin underlinje, alltså den har inte riktigt superfin balans mellan överlinje och underlinje - den är lite svag i sin bukmuskulatur och blir då lite "svankig". Men det är inte så stora marginaler det handlar om tycker jag, jag tänker så här - mer bärig och musklad länd (bukmuskulatur) och bakknän, så kommer mycket i övrigt att "ge med sej" på den.
Jag skulle gissa att den rör sej rätt elastiskt/rörligt och där finns alldeles säkert ett ganska stort "register" i rörelserna!
OBS - detta är inga "sanningar" utan enbart vad jag tänker på när jag ser bilden, utifrån vad jag snappat upp från olika håll.......
Jag skulle kunna fortsätta med en hel del mer grejer, men då blir det superlångt utan något vettigt. Detta hjälper ju egentligen ingen, men är kul att "se" på olika hästar hur de ser ut - särskilt om man får se dem röra sej sedan.....
Nu hoppas jag fler skriver vad de ser...... Kan ju vara intressant