Fråga om Analysrapporten

Myy

Trådstartare
Hej!

Vi har fått nytt hö i stallet. Analysen är gjord för nötdjur. På analysen står att läsa att

torrsubstansen är 84%
råproteinet 116g/kg ts
energi för nötkreatur 10,6 Mj/kg ts
effektivt råprotein 93 g/kg ts
effektiv fibrer 278 g/kg ts

samt en del förkortningar så som
NDF 537g/kg ts,
AAT 71 g/kg ts,
PBV -5 g/kg ts.

m.m.

Hur skall jag tolka denna analys och göra en foderstat till min häst?

Någon som vet?

Sv: Fråga om Analysrapporten

Analys för nöt skiljer inte nämvärt mycket till häst. Så det finns ingen anledning att räkna om siffrorna. Finns det ingenstans där värdena står per kg foder istället för per kg TS ?

Sv: Fråga om Analysrapporten

. Finns det ingenstans där värdena står per kg foder istället för per kg TS ?

Hej!

Nej, tyvärr inte. Så det försvårar ju lite då jag skall räkna. Vilken tur att det finns miniräknare :D .

Så du tycker alltså att jag kan räkna på värdena som de är?
Och om du (eller någon annan vet) är höet bättre eller sämre för häst om det är ett energivärde räknat för nöt? I detta fallet då 10,6 MJ/kg ts energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Hej! Skulle behöva hjälp att tyda en hösilageanalys. Mamma är den som varit bäst av oss innan, men nu ser analysen lite annoluna ut...
Svar
8
· Visningar
958
T
Foder & Strö Har fått min analys idag där jag köper hö.. Den ser inte alls ut som vanligt och jag kan inte få tag på bonden och fråga.. Kan någon...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur