Fråga från en novis!

Dreamer

Trådstartare
Ni som är här på avel, en fråga: Finns det kunskap och intresse för andra raser än halvblod? (ok har sett instaka trådar om islandshingstar och araber också ;))
Undrar bara eftersom stadgar och regler och liknande, samt vad man ska titta på när man väljer hingst (och allt annat runt ämnet), skiljer sig rätt så mycket från ras till ras.
Här verkar alla kunna alla hingstnamn på halvblod, och det förutsätts nästan att man SKA veta vem Utrillo är (?) men jag gissar att ingen vet något om t ex Granate 1973 - PRE-hingst? Eller Gelishikli - Akhal Teke? Bara undrar då jag kollar lite om detta är rätt forum för mig som inte är så intresserad av halvblod...

Sv: Fråga från en novis!

Jag vet en new forest-uppfödare och åtminstone två shetlandsuppfödare här.

Jag tillhör dom som förutsätter att alla som är intresserade av halvblodsavel vet vem Utrillo är för att han har en sådan enorm genomslagskraft i halvblodsaveln, generation efter generation. Det finns idag tusentals hästar som har Utrillo i sig, därför är han så välkänd. PRE är en mycket mindre ras än halvblod i Sverige, och jag antar att det är därför kunskapen im den rasen är mindre utbredd.

Knabstrupper föder jag upp, och har även ett stort intresse för Frederiksborgare.
Och så ett och annat halvblod...

Föder upp welsh Mountain, welsh och welsh cob.....vet iof vem Utrillo är :angel:

Nordsvensk är mitt stora intresse men även andra raser känner jag till lite grann. Utrillo har jag lagt märke till...

Arabiska Fullblod är mitt största intresse, har även fött upp halvblod samt några shettisar & korsningsponnyer.

imported_Dreamer skrev:
..jag kollar lite om detta är rätt forum för mig som inte är så intresserad av halvblod...
Glömde skriva detta förut:
Ett avelsforum är till för ALLA som är intresserade av avel - hingstar - ston - relaterade stammar m.m, vilket omfattar ALLA raser och även s.k korsningar! :)

Visst platsar även DU här!!! ;)

mera welsh cob, på bilden är en av dom :bump:

Jag föder upp shetlandsponnyer och halvblod.

Och instämmer i vad nån annan skrev ovan, avelssidan är till för ALLA raser! :bow: :)
Självklart även för de raser som är lite mindre i vårt land.

Det är dock ibland problem, då trådskapare tar för givet att alla förstår vilken ras det handlar om när man nämner exv ett hingstnamn. (jag själv har för övrigt en gdk shetlandshingst med samma namn som en avelsvärderad halvblodsskäckhingst som många frågar om)
Men när det gäller de raser som är "störst" (antal) så är det kanske fler som känner till de stora avelsmatadorerna än hos raser med betydligt färre individer...

Bia skrev:
Glömde skriva detta förut:
Ett avelsforum är till för ALLA som är intresserade av avel - hingstar - ston - relaterade stammar m.m, vilket omfattar ALLA raser och även s.k korsningar! :)

Visst platsar även DU här!!! ;)

Tack för det! Men om man ställer en fråga här, (som jag gjorde i en annan tråd här någonstans) så får man bara svar som gäller halvblod - och detta UTAN att det specificeras att det bara gäller halvblod. Det verkar förutsättas att det bara är halvblod som frågorna kan gälla. Så jag blir lite förvirrad! :crazy:

hanna_shetland skrev:
Skriv vilken ras det gäller då så får du nog rätt svar.

Jag får nog hålla mig till mer ras-ospecifika frågor istället. fast då vet jag förstås inte vad jag kan fråga, hehe... :D

Jag är intresserad av araber, quarter och paint. Men vill gärna ha lite koll på halvbloden också, tycker att det hör till allmänbildningen att veta vem Utrillo var ;)

alazzi skrev:
Jag är intresserad av araber, quarter och paint. Men vill gärna ha lite koll på halvbloden också, tycker att det hör till allmänbildningen att veta vem Utrillo var ;)

Nänänä, i så fall tycker jag att det tillhör allmänbildningen att veta vem Granate 1973 var också! Är man inte intresserad av halvblod så är man inte. Jag är inte ens lite intresserad av dem. :p

Liknande trådar

R
Övr. Grenar Hej. Det är så att jag på full allvar funderar på att söka till British racing School. Har tittat i några andra trådar om ämnet...
Svar
6
· Visningar
3 697
Senast: tolksele
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
Avel Tanken är att jag någon gång ska köpa mig en häst, och man vill ju såklart att affären ska bli så lyckad som möjligt. Därför undrar jag...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: Bewelinn
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka