Fråga från en ej travkunnig.

_Sascha_

Trådstartare
Var ute och red idag, vid min medryttarhästs stall finns en jättefin travbana.
Så ser jag en travhäst som verkar trava jättefort. Wow tänker jag men sen ser jag att den kommer i full galopp.
Näst intill sken skulle jag tro och kusken bara sitter där.
Brukar ni som ha travhästar träna galopp med sulkysarna på också? :confused:

Det är många som galopptränar med ryttare på och jag hörde att det var ett stall som kör med galopp efter sulky eftersom dom inte har någon som rider deras hästar. :D

Ibland kan man även om man har en galopplysten häst..låta den "galoppera av sig" tills den själv väljer att gå ner i trav...
Att galoppera med vagn gör att vagnen tillslut bräcks av, själv tycker jag inte att det är en bra träningsmetod.

Jag skulle aldrig personligen galoppträna hästarna för vagn. det är ju hemskt att sitta i vagnen när det går över i galopp. Fast vist andra kanske gör så :)
Själv rider jag hästarna när det är dags för galopp jobb eller annat arbete :)

Hej Sascha!
Jag tycker att det låter väldigt konstigt att galopp träna hästen med vagn på men det kanske är han som körde hästens ide om hur man ska träna travhästar.
Kanske hästen blir hetare om man drar den i munnen.
Jag har själv en gammal travhäst som bara blir hetare om man drar den i munnen.
En sådan häst är ju väldigt svår att få det ta det lungt.
Då gäller det att veta exakt hur man ska göra med den hästen.
Att träna hästen i galopp är det ju många som gör men jag har aldrig hört talas om att man har vagn på då.
De flästa sitter ju i sadeln. Jag och min (styvfar) har tränat hästar på så vis och det har funkat väldigt bra.
hälsningar:

Supersvanen :banana: :banana:

Kanske hästen blir hetare om man drar den i munnen.
Jag har själv en gammal travhäst som bara blir hetare om man drar den i munnen.

Det är väl inte ens meningen att man ska dra någon häst i munnen.

Att hästen springer mer när man drar den i munnen kan bero på hästens flyktinstingkt, den vill fly från det onda och obehagliga. Hästar som reagerar på det sättet behöver ofta en mjukare hand. ett lätt tygeltag/tömtag. :)

Nu kanske du tror att jag sitter på en gammal häst och sliter den i munnen.
Då har du miss förståt mig helt.
Men det är de att när man t.ex galopperar en liten bit med honom han blir så vild och då hjälper det inte att ta något lätt tygeltag.
Det som hjälper bäst då är om men bara drar i ena tygeln.
Mvh.

Supersvanen :banana: :banana:

Jag tror nog att man låter hästen galoppera på för att den ska lugna ned sig så att man slipper slita och dra den i munnen.
Och jag tror Supersvanen menar att man sedan tar små korta förhållande tömtag för att få hästen att så småningom lugna ned sig.
Bara för att man säger att den blir hetare om man drar den i munnen betyder ju inte att man gör så?
Detta om flyktinstinkt vet väl alla som pysslar med hästar vid det här laget!?
Vänl Stally :smirk:

Nej, faktiskt så förstår inte alla som håller på med hästar det. Det kan man se om man kollar många bildtrådar här på Buke, tyvärr! :crazy:

Jag menade inget illa med det jag skrev, jag misstolkade hennes inlägg och det ber jag om ursäkt för. Jag är bara mänsklig och kan göra fel jag också. :)

Förlåt, men jag tycker inte det lät så shysst att bara vra i en tygel. :crazy:
Kan det inte finnas en anledning till att hästen beter sig så? Jag har ju ingen aning eftersom jag inte träffat hästen. :) Men vi hade en Valack i stallet som slet iväg sådär. det visade sig att han hade ont i munnen.

Bara funderar, så ta inte åt dig negativt. :)

Jag vet en travare som hade problem med traven och gärna ville galoppera. Tränaren lät honom galoppera med vagn tills han gav upp självmant och började trava. Detta var i rockard på skogsslingorna och inte i sulky.
Jag vet inte om hästen lärde sig något av det, kanske att det var skönare att trava med vagn än att galoppera för han blev då väldigt travsäker och har vunnit många lopp och sprungit in över en miljon kronor.

Om en 12-årig grabb får jobba för att få ner en travare efter en galoppintervall låter inte konstigt i mina ögon. ;)
Jag tycker det är tufft att han ger sig in bland oss "tanter" i varierande ålder. :D

/// ghost

:o
Jag förstod ju inte att det var en liten kille!
Självklart är det logiskt att man får kämpa lite! Modig grabb! Jag var 12 själv när ja började med travhästar. Hjälp! Jag var livrädd på den tiden! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: MiniLi
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25