Först och främst så ska föräldrarna kräva en utredning av sonen hos logoped och, vid behov, även psykolog. Som sagt, det går att skicka egenremiss till logoped så se till att höra av er omgående till närmsta mottagning. Det är oerhört dåligt att hen inte fått hjälp redan tidigare
För att ändå lugna så är teckenspråket inget hinder för den senare verbala språkutveckling. Det är alltså i grund och botten jättebra att förskolan tecknar med barnet. Det man självfallet skulle vilja är förskolan gör tecknandet till en grej med alla barn så att pojken inte blir isolerad på det sätt du beskriver. De allra flesta barn tycker det är hur skoj som helst med teckenspråk och jag har sett helt språktypiska barn som går över till tecken när de t.ex. blir förbannade och inte har behärskning nog att prata.
Så var inte rädda för att teckna med pojken (men se för guds skull till att fortsätta prata samtidigt) och uppmuntra honom att teckna tillbaka. Prio ett är alltid, oavsett ålder och språklig nivå, är att hitta sätt att stimulera språkförmågan. I vilket medium detta göra (akustiskt, visuellt, taktilt) är sekundärt och relativt lätt att överföra när barnet är moget för det.
I övrigt är tipset alltid att spegla barnet och lägga sig på samma språklig nivå som barnet befinner sig på. Positiv förstärkning hela tiden. Ta för vana att benämna och upprepa allt barnet säger med hela meningar. Om barnet "jollrar" något och pekar på ett glas så kan man förstärka genom att säga "Vill du ha vatten?" samtidigt som man tecknar ordet vatten (tecknandet har den extra fördelen att det saktar ner taltempot).