Jag vet inte om det här är en fråga för en logoped men med din utbildning kanske du har lite infallsvinklar/tips att komma med?
Jag och min sambo har väldigt olika röstlägen: min röst är väldigt stark (folk kan hyscha mig när jag själv tycker att jag talar i normal samtalston) och min sambo talar väldigt mumligt, så där så att folk ofta frågar "vad sa du?". Härom dagen beklagade sig min sambo över att han varit på ett möte där den som pratade högst (=starkast, jag vet inte riktigt vilken terminologi som är korrekt här?) i princip tystade alla andra och därmed fick hålla låda. Min sambo ville opponera sig mot vad denne person sa men upplevde det som otroligt svårt, delvis pga att "hålla låda"-personen naturligtvis betedde sig ytterst drygt men också av rena röstresurs-anledningar. Det är helt enkelt svårare att avbryta någon som talar om HÖGT och TYDLIGT. Jag har också upplevt det här, fast från motsatt håll: att jag i en diskussion helt enkelt höjer rösten och tystar ner min meningsmotståndare, halvt om halvt omedvetet (verkligen inget jag är stolt över
).
Hur är det med det här med röstresurser egentligen? Varför talar vissa människor tyst och vissa väldigt högt? Min sambo får ibland för sig att han ska träna sig i att tala högre och tydligare - kan man göra det? I helt vanliga samtal alltså, det är såklart en annan sak om man typ står på en scen och håller föredrag. Bör jag försöka träna mig till att tala lägre? (När jag blir hyschad så sänker jag såklart röstläget, men det kräver ganska mycket tankemöda. Mitt normala tonläge är liksom att tala högt.)