Fråga angående två små kissar!

G

Gullegrisen

Hej! SKulle behöva svar snabbt!

Jag har en liten fråga. Jag och min pojkvän har en 6 månaders hankatt som vi skaffat en kompis åt. Den nya är 10 veckor gammal.
Men det jag undrar, den äldsta är på nya kissen hela tiden, biter han i nackskinnet och låter nya kissen inte få en lugn stund. Är detta normal? Är det ett tecken på att den äldsta visar dominans och att det är han som bott där och det är hans regler som gäller? Kommer det lugna sig?

Vore väldigt tacksam för svar (:
/ Gullegrisen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga angående två små kissar!

Så länge han inte blir för hårdhänt så är det nog ingen fara. Kan det vara som MissFideli säger, en fråga om rang helt enkelt.
Har den lille möjlighet att komma undan på något sätt? Han måste kunna finna ro och trygghet. Han är tagen från sin mor alldeles för tidigt. :(
Du vet att det är olagligt att skilja så små kattungar från mamman?
Har han hunnit med att bli vaccinerad när han är så liten..?

Ja han är vaccinerad och avmaskad. Anledning till att vi var tvungen att ta han från sin mamma vid bara 10 v ålder är att mamman var väldigt elak på han och hans syskon.

Han springer under badkaret när han vill vara ifred. Där får han chansen att vara ensam.

Finns det ens någon veterinär som grundvaccinerar så tidigt, då måste han fått första sprutan vid 7 veckors ålder..
Man FÅR faktiskt inte skilja kattungarna från mamman i så ung ålder. Om man ändå måste göra det, om nu mamman skulle vara så väldigt elak mot ungarna så ska man ändå inte skilja ungarna från varandra före de är stora nog att flytta. Hoppas det går bra för dig med din kattunge, men du är väl införstådd med de problem som kan uppstå? De sista veckorna är väldigt viktiga för katten att lära sig bli självständig.

Han har fått en spruta, dagar innan vi hämtade honom. Han får andra sprutan här, nu när han bor hos oss.
Jag är mycket väl medveten om att man inte får ta dom före 12 veckor. Men om mamman lämnat ungarna? Hon ville inte gå till kattungarna och ville inte umgås med dom, hade varit så i ungefär 1½ vecka innan vi åkte dit.
Även om han nu blivit skuljd från syskonen och mamman har han sällskap av våran andra. Och efter bara en dag tillsammans efter lite tjafs är dom nu bästa vänner.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama