Fråga angående speedcarhjul

F

Fjunet

Sitter här och tittar på hjul på Mantorps Travshop, och blir lite förvirrad när det på bilderna inte är "piggar" utåt på hjulen, i mitten av hjulen dvs. Har man börjat fästa hjulen på ett annat vis sedan 70-talet? (då min vagn föddes :D) Bild för att underlätta:

speedcarhjul_orig_SE.jpg

Sv: Fråga angående speedcarhjul

Man fäster dem med en bult rakt igenom.

Annars kan man fästa vissa hjul med axeltappar, men då sticker det ut nåt från vagnen, inte hjulet :)

klokare?

Såhär ser mina hjul ut:
dack_orig_SE.jpg

Sedan sätter man muttrar på de två pinnarna som sticker ut för att fästa dem i vagnen. Det är inte samma va?

Såhär ser det ut på min vagn:
bild(42)_orig_SE.jpg

Sätter man fortfarande fast hjulen på samma vis?

Det är lite svårt att se på en sån närbild vad du har för vagn. :confused:

På våra gamla hemmabyggen och på de gamla ponnysulkierna (Champion 80-tal, det är jag som gjorde att de började serietillverkas :p ) hade vi modell "cykel" på gaffeln med öppna spår neråt eller hur man ska förklara. Vi hade moppehjul modell "äldre" till samtliga dessa vagnar. Visst brukar det vara ett elände att justera in de där hjulen så att de går rakt??? Jag minns att pappa jämt mekade med mina hjul när jag var yngre, nu bara kör man ju...

Vanliga speedcarthjul passar inte på en vagn med öppna spår utan det ska bara vara ett hål på varje sida längst ner på gaffeln. Annars får man vara händig, eller känna nån som är bra på att svetsa, och bygga om. :idea:

/// ghost

Jag har en gammal Jeraldsulky (tror de heter så) från 70/80-talet.

Precis, denna gaffeln har också öppna spår neråt. Köper nog hellre en ny vagn än att fortsätta hålla på och ändra den jag har nu. Tack för svaret! :)

Hejsan!
Det är nya regler sedan några år tillbaka, numera så måste man ha "genomgående bult" som det heter. Man får dvs. inte ha ett öppet spår nedåt (som det ser ut på cykelgafflar), utan det är ett "hål" som man ska trä bulten igenom, sedan fäster man med mutter på utsidan/utsidorna. Voila, eller nåt!

By the way, jag har också en championsulky, och de är helt enkelt världsbäst! Skönare vagnar hittar man inte!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 808
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka