Fråga angående longering

D

dockan_

Min foderhäst, en vblvallack som jag tidigare skrivit om som inte orkar bära sig i traven bland annat..

Nu är det så att jag longerade han idag för vi skulle träna lite på det, och hade longeringpisk med mig också, han var väldigt rätt för den.. Å stegrade nästan och hoppade.. Men sen efter nåra varv fattade han att de var så han skulle göra(springa i cirklar) o kort efter det slutade vi när det gick så bra.

Han är hur snäll som helst annars.

Vad ska jag tänka på nästa gång jag longerar? Han lär ju bli lika skrämd då. Han har ju knappast blivit longerad förut..De märks

Sv: Fråga angående longering

Du får lära han att * lära känna piskan * stryk den vid ryggen osv.
Det är väl som med unghästar när man ska börja longera, men får träna men bara korta pass tills det går bra sen sluta, du kan ju testa att longera med ett kortare spö, eller om den är frammåt, med inget spö alls. :idea:

Du får lära han att * lära känna piskan * stryk den vid ryggen osv.
Det är väl som med unghästar när man ska börja longera, men får träna men bara korta pass tills det går bra sen sluta, du kan ju testa att longera med ett kortare spö, eller om den är frammåt, med inget spö alls. :idea:

Spöet använder jag bara för att mana på honom, å annat.
Om jag inte har spö (har testat att lagt ner det på marken) så går hnab ara in mot mig, men då motar jag ut honom, men han kommer sen igen. Tar jag upp spöet hoppar han genast ut på volten igen

Spöet använder jag bara för att mana på honom, å annat.
Om jag inte har spö (har testat att lagt ner det på marken) så går hnab ara in mot mig, men då motar jag ut honom, men han kommer sen igen. Tar jag upp spöet hoppar han genast ut på volten igen

Men be någon som är väldigt duktig (utbildad instruktör) kolla på när du longerar, och kolla vad han är så rädd för.//issa88

Eller så ber du någon om hjälp att när du inte har spö leda honom på volten och sedan köra igång med spö och börja försiktigt och göra så som hon issa88 svarade på !! :)

Förlåt om jag trådkapar men tyckte det var onödigt att starta en ny likadan tråd när den här fanns tillgänglig på förstasidan :angel:

Jag har också problem med min nordis. Eftersom hon är starkare i vänstra sidan än den andra så tänkte jag longera henne lite försiktigt och bygga upp lite mer muskler "från början" genom att longera henne. plus att jag bara har gjort det en enda gång... :angel: mycket på grund av att jag inte har ordentlig utrustning till att longera. Sist jag gjorde det så blev hon dessutom riden samtidigt men hon sprang runt som hon skulle. Men nu när jag försökte själv så är det som att hon glömt bort precis hur man gör. Hon vände huvudet mot mig och gick in mot mitten för att vara med mig istället och om jag försökte använda pisken blev hon bara rädd och fattade ändå inte att hon skulle gå runt. Hon bara hoppade ut och sen vägrade hon ändå att gå som hon skulle. Men så försökte jag idag igen med en tjej som hjälp. En var tvungen att hålla longerlinan och en annan fick gå på utsidan och leda runt henne och det gick bra... tills man släppte på utsidan.. då stannde hon igen trots att vi smackade på och hade oss. Hon fattar absolut inte vad hon skulle göra... till slut fick min kompis hoppa upp och rida henne ut i ring för att hon ens skulle gå runt...

Så jag vill gärna också veta om det finns några tips för mina kunskaper inom just det här med longering var visst inte så starka.. tyvärr :( Hur ska jag få henne att fatta vad hon ska göra??

ha pisken i handen men riktat mot marken, och inte mot hästen?

Problemet är att hon struntar i pisken då... Hon stannar och går mot mitten förutom om man höjer pisken men då blir hon rädd istället.

Det är precis som att hon aldrig longerats i hela sitt liv och hon är 10 år och någon borde ju ha longerat henne någon gång... Första gången jag longerade henne så var det inga problem med pisk eller någonting. Enda skillnaden var att hon hade ryttare på ryggen. Eller ja... min sambos son som är 10 år gammal satt på ryggen och skrittade och travade lite... Men hon gick runt som hon skulle utan att vara rädd för pisken eller något... jag vet liksom inte riktigt vart jag ska börja för att få henne att förstå att hon ska gå runt även om ingen sitter på ryggen.. jag vill ju inte gärna snärta pisken mot henne hela tiden för att hon ska gå runt...

Vet inte om det här är bra, men jag brukar ruska i linan, stampa foten i backen och säga nej! då hästen vill komma in.
Ofta är det kanske så att jag inte har en korrekt position då det händer/ är otydlig... Försök vara lite längre "bakom" hästen och vinkla dina axlar i den riktning hästen ska gå. Kanske är en känslig krabat?

Problemet är att hon struntar i pisken då... Hon stannar och går mot mitten förutom om man höjer pisken men då blir hon rädd istället.

Det är precis som att hon aldrig longerats i hela sitt liv och hon är 10 år och någon borde ju ha longerat henne någon gång... Första gången jag longerade henne så var det inga problem med pisk eller någonting. Enda skillnaden var att hon hade ryttare på ryggen. Eller ja... min sambos son som är 10 år gammal satt på ryggen och skrittade och travade lite... Men hon gick runt som hon skulle utan att vara rädd för pisken eller något... jag vet liksom inte riktigt vart jag ska börja för att få henne att förstå att hon ska gå runt även om ingen sitter på ryggen.. jag vill ju inte gärna snärta pisken mot henne hela tiden för att hon ska gå runt...

Backa några steg, och träna ledarskap med henne!
Hon har inget förtroende för dig än.
Låt henne stå i grimskaft ute, och smek henne över hena kroppen med spöet. Håll på tills hon är lugn!

Backa några steg, och träna ledarskap med henne!
Hon har inget förtroende för dig än.
Låt henne stå i grimskaft ute, och smek henne över hena kroppen med spöet. Håll på tills hon är lugn!

Tack för tipset! Ska försöka... jag tror inte problemet är att hon INTE har förtroende dock, kanske att hon är lite för underlägsen, för hon går ju emot mig... likadant när jag prövade att leda henne medan min kompis höll linan så kunde jag släppa henne men om inte jag gick jämte henne så gick inte hon heller... hon brukar följa efter mig som en lydig hund och för det mesta kan jag göra nästan vad som helst med henne utan att hon reagerar...

Men jag ska prova det där med pisken och får henne att förstå att den inte är farlig och så... Jag har dessutom frågat en kvinna i stallet som har en jätteutbildning när det gäller hästar. Hon har lovat att hjälpa mig...

Håller med första inlägget. Träna med att smeka pisken på hästes rygg,ben,hals,ansikte.. Eftergiften o beröm är mkt viktigt. Börja med att röra henne lätt och sen för bort pisken(eftergiften) och öka gradvis på det.. Kan även träna med plastpåsar m,m.
Annars e det super med en rundkorall o köra join up..Hästen balanserar då sig själv..
Lycka till:rofl:

Jag ska försöka det med pisken och hoppas på det bästa. Får hjälp idag med henne så jag hoppas det kommer gå vägen snart... :crazy:

Annars kan du testa att veva med repet (longerlinan) för att driva, om pisken är läskig..

Annars kan du testa att veva med repet (longerlinan) för att driva, om pisken är läskig..

Det har jag redan testat.. hon fattar inte ett smack :rofl: Bara tittar på mig som att hon säger "Ha! En Nordsvensk går inte på vad som helst sörru!"

Hon är fruktansvärt knäpp ibland... lugn som en filbunke för allt förutom få utvalda saker... tex pisken och gummiband (eftersom de snärtar till ibland och hon är rädd för ljudet efter att ha fått en stöt i ansiktet på grund av statisk elektricitet) ibland funderar jag på om inte hon bara fjantar sig för att se om hon kan komma undan... men tji ska hon få :smirk:

Men har du vevat med repet så du nuddar rumpan också? då brukar ju dom flesta börja knalla =)

Men har du vevat med repet så du nuddar rumpan också? då brukar ju dom flesta börja knalla =)

Jo jag har testat det med... och vi har testat en som går och smackar på och viftar lite med spö (DEM är hon inte ett dugg rädd för) och då går hon framåt en stund men sen vänder hon mot mitten igen... Sen vill jag ju inte hålla på att går och vifta med ett spö hela tiden heller... Men jag ska få hjälp nästa vecka och jag hoppas att det löser sig med henne... Tack för all eran hjälp iallafall. Jag ska ta åt mig av alla tips och råd och pröva mig fram och så :)

Jo, jag hoppas det löser sig.. försök använda dig mycket av kroppsspråket också, så du inte står stel som en pinne i mitten.. (har ej läst tidigare i tråden så vet inte allt vad du gjort)
Om du står i mitten med axlarna högt o stirrar på henne (t.ex) så kan du signalera om att du vill att hon ska komma till dig omedvetet..

Lycka till!

Det är precis som att hon aldrig longerats i hela sitt liv och hon är 10 år och någon borde ju ha longerat henne någon gång...

Oj, du skulle bli förvånad över hur många hästar det är som aldrig longerats i hela sitt liv... Så det kan nog stämma att hon inte är van vid det.

Jo, jag hoppas det löser sig.. försök använda dig mycket av kroppsspråket också, så du inte står stel som en pinne i mitten.. (har ej läst tidigare i tråden så vet inte allt vad du gjort)
Om du står i mitten med axlarna högt o stirrar på henne (t.ex) så kan du signalera om att du vill att hon ska komma till dig omedvetet..

Lycka till!

Det har jag inte tänkt på. Det ligger en bra poäng i det.

Men jag brukar inte stå stilla i mitten utan jag förflyttar mig lite. Speciellt när hon går mot mitten så går jag bort från henne typ mot sidan och så försöker jag schasa iväg henne i ett försök att få henne att förstå att det inte är mig hon ska gå mot... inte funkat än dock :crazy:

Oj, du skulle bli förvånad över hur många hästar det är som aldrig longerats i hela sitt liv... Så det kan nog stämma att hon inte är van vid det.

Har också funderat på det. Men hon var inte rädd för pisken första gången vi longerade henne (då med ryttare) så jag har även funderat på om hon tror att hon ska följa med mig och då när jag höjer pisken mot henne så blir hon "rädd" för att hon inte fattar vad hon gjort fel eller liknande...

Det kan ju bara vara så att jag måste börja om totalt med henne. Dock så är hon såld nu och jag har henne bara till den sista juni.. :( Så går det ibland när det inte är ens helt egna häst...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 879
Senast: akleja
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 226
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp