Fråga angående gammal sele

lillsyrran

Trådstartare
Halloj!
Fick idag hem fem gamla selar och några huvudlag som jag (via en icke hästkunnig polare) köpt praktiskt taget osedda. :angel:

Det är fyra lokselar och faktiskt en bröstsele av synnerligen rejält mått. Har gjort en snabb genomgång av dem och konstaterat att det mesta av lädret faktiskt är ok/går att rädda! Jag är som ett barn på julafton, jag gav 500kr för allt! :banana:

Till frågan:
Den elegantaste lokselen förefaller ha gjordarna på fel sida? Är det något som var brukligt förr? Jag tycker ändå att jag har varit i kontakt med en del gamla selar men detta har jag aldrig sett. Tacksam för ett klargörande här om nån vet? :)

Sv: Fråga angående gammal sele

Den ena parselen hade oftast gjorden på fel sida förr. Kan det vara så att du har fått tag på en gammal parsele? Har du inga bilder du kan visa?

Ah, såklart!! Vad dum jag är! Tusen tack för svaret! :idea:

Har tyvärr inte den andra selen i paret, kan man använda denna som enbetssele eller ser det alltför bakvänt ut? Den är väldigt fin och jag har tänkt ha den till min häst om den passar.

Kan försöka ordna bilder sen när jag fått lite ordning på allt, det är ruskigt skitigt. Dessutom har jag tyvärr lite ont om tid för tillfället. Kan försöka ordna det sen när allt är genomgånget dock, vill gärna ha åsikter om bröstselen också. :)

Förresten så är vår Ideal Harness par sele gjord på samma sätt så man knäpper gjorden från högersidan på högerhästen.

Du kan säkert använda den till enbet sele men det brukar vara ett problem vart man skall fästa skaklarna (säkert lösbart). Jag menar att på en parsele så har man ju bara linor och sedan fäster man stången fram i lokorna.

Japp, så var det ju såklart på denna också. Läge att försöka jaga rätt på en ev partner till denna sele då, men det blir inte lätt. Annars borde man kunna göra nån lösning med en extra rem från däckeln till skaklarna, får fundera på det.

Har en bra sele redan, men vill gärna använda denna om den passar eftersom den är så fin.

Man kunde skaffa remmar med spännen på båda endar och göra om båda gjorden till dubbelsidiga - alltså korta av den med spänne på. Sedan, som du skriver, använd ett annat rem med fäste ovanpå dragringen som skackelhållare....
Om du senare hittar den andra selen till paret kan den modifieras på samma sätt så den också blir dubbelsidig. En ganska bra lösning iofs för då kan man byta sida med hästarna utan att bygga om selen om hästarna är olika byggda.

Det var ju en smart idé. Ska ta selen till en sadelmakare och diskutera saken. Hoppas att min häst kan ha den, den är verkligen jättefin. Om inte annat får jag sälja så nån annan får glädje av den. Tack för hjälpen och tipsen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka