Fråga ang Nykastrerad

Veronika

Trådstartare
Min lilla kille kastrerades stående igår (äntligen :devil: )
Där hänger lite "slafs" i skapet (gjorde det redan igår direkt efter kastr) veterinären sa inget om det och jag såg det inte förrän vi kom hem men är detta vanligt o kommer att dra ihop sig så småningom? Kastrerade en annan oxå samtidigt o där är inget slafs på honom.

Sv: Fråga ang Nykastrerad

Jag fick följande instruktioner av min veterinär när vi kastrerade min pålle:
* Rör inte såret!
* Ring om hästen får feber.
* Ring om tarmar eller liknande hånger ut ur såret.
* Det är fullt normalt att det droppar sårvätska ur såret.

Jag tror inte du behöver oroa dig!
Ring och prata med din vet. om du känner dig osäker.

Tack för svaret!
Ja, det ser ju inte ut som om det är tarmarna som hänger ut (då hade jag naturligtvis ringt vet meddetsamma ;) ) Har nämligen oxå hört att detta KAN hända. Utan det är mer som köttslamsor som hänger.
Han är pigg för övrigt o äter som vanligt o rör sig enligt förmåga.

Min syddes inte utan huden runt såret "krossades" bara så
pålle hade också lite överbliven hud/köttslamsor som hängde där några dagar.
Det drog dock ihop sig så småningom och läkte fint!

Håll ögonen på tempen bara så ordnar det sig säkert.
Lycka till med pålle!

Okej då är det säkert samma sak för min då, att det drar ihop sig efter några dagar :)

Fast om nu tarmar skulle hänga ut så ringer man ju inte gärna sin vanliga veterinär och väntar...utan får man inte snabbt in hästen på ett djursjukhus då, då är det ganska så kört. Nykastrerade hästar ska förövrigt röra på sig mycket.

Samma hände med min. Det hängde ut lite bindhinna. Min vet gav rådet på telefon att jodopaxa fingret och peta in det. Det fann sig inte min häst i alls. Det blev inte bättre heller så 3 dagar efter kastreringen fick min vet komma ut och sy ihop det. Sen läkte det fint

Fast om nu tarmar skulle hänga ut så ringer man ju inte gärna sin vanliga veterinär och väntar...utan får man inte snabbt in hästen på ett djursjukhus då, då är det ganska så kört. Nykastrerade hästar ska förövrigt röra på sig mycket.

ja lyckliga ni som har ett djursjukhus i krokarna...vårat är närmast 30 mil...:eek:

catten

Tror inte du behöver oroa dig, men känns det bättre så ring o rådfråga veterinären som utförde ingreppet. Annars är det bara o hålla koll på tempen o se till att pålle rör på sig för att förhindra svullnad. Det kommer garanterat att svullna ändå.

*skarttar för mig själv* finns ingen chans att tarmarna åker ur, om det skulle hända så har veterinären skurit sönder hästen tottalt, det går inga tarmar i pungen, det som hänger ut, är troligen ledaren eller lilla-hjärnan, det är lite ovanligt, vad jag vet så har vi alltid skurit av dom väldigt höggt upp, bara lite nyfiken, men var det stående kastrering?? om så så kan det vara så att hästen drog up kulorna när den skulle kastreras, och därmed nu när den slappnar av så kommer den ner, men ring veterinären, för det finns en ganska rimmlig chans att det kan komma smuts på den och när den drar upp den så kan det bli infekterat där i... inga fingrar där i, du kan känna efter utanpå så att den inte är varm eller stängd... man gör två snitt, och båda bör vara öppna! lycka till!

Hört talas om inguinalkanalen? Den slits i bukvägg och -hinna där testiklarna vandrar ner från bukhålan i samband med könsmognaden. Hos vissa hästraser och hos äldre hingstar finns en risk att tarmar och nät tränger genom inguinalkanalen och faller ut genom operationssåret. På individer i riskzonen väljer man däreför att göra kastrationen på betäckt funikel,dvs man sparar lite mer hinnor och sätter en ordentlig ligatur.

Att det hänger ut lite slams ur såret är ganska vanligt och inget att oroa sig för om hästen inte har feber.

Att lillhjärnan skulle ramla ut genom ett kastrationssår är en ganska intressant teori. Hästen borde härvid uppvisa ganska märkliga symptom? Går den genom ryggmärgen eller sneddar den genom bukhålan? Om du avser bitestikeln så sitter den dikt an mot testikeln och kan inte avlägsnas med det kirurgiska ingrepp som en normalkastration innebär.

Viss faktagranskning kan vara på sin plats även på ett forum för hästvård.

Naturligtvis hade jag väl ringt akut till djursjukhuset el dyl o kört dit :smirk: Ursäkta att jag inte uttryckte mig klart o tydligt, skulle ju skrivit djursjukhuset istället för vet för tydligen kunde det ju misstolkas.
Och jag har väl inte skrivit nånstans att nykastrerade ska stå stilla i en box heller? Men för att klargöra så går min fortfarande på bete i STOR hage så han rör på sig så mkt han kan o det tycker jag är fullt tillräckligt!

För att återgå till huvudfrågan om "slafs" i skapet så ser det redan mkt bättre ut på min pojk, det sipprar ut lite blod o vätska men ingen feber o rör sig o äter bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 517
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 450
Senast: mackan
·
Katthälsa Vildkattmamman doris fick åka till veterinären för ca två veckor sen och bli kastrerad, vilket inte var lätt men iväg kom hon och i rätt...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Buck
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka