Fråga ang,Fullcheek och varianter.

kitty79

Trådstartare
Har bestämmt mig för att leta efter ett fullcheek till min (väldigt gröna) 5 åring.
Problemet kom ganska raskt då ja ginsåg att det inte verkar finnas några raka?

Han gillar inte två eller tredelat,blir väldigt orolig i munnen,det raka med eggring för dock ligga helt still.

Sen så ramlade jag över något som kallas för Full Cheek Curved Eggbut Snaffle ,men kan inte förstå poängen med böjen?
Någon som har erfarenhet från det? eller någon som har sett ett rakt? (har hittat i syntet men vill helst ha metall)

Sv: Fråga ang,Fullcheek och varianter.

När jag googlar Full Cheek Curved Eggbut Snaffle får jag bara upp ett helt vanligt tvådelat som är lätt böjt i formen.

Vet att det finns ett rakt odelat full cheek hos Bomber Bits, dock har den modellen tungfrihet, men det kanske inte gör något?
Något odelat som är rakt som ett vanligt odelat tränsbett har jag inte sett (bortsett från de syntetiska).

Du har nog rätt i att det är ganska normalt böjt i formen,den bilden jag såg måste vart i en märkligt vinkel,ja ghar också bildgooglat och jämfört.
Men ett tvådelat som är böjt i formen mildrar det ner nötknäppar effekten sas?

Funderar på att beställa ett sånt där i syntet ,men är rädd för att det blir klumpigt i munnen, ,Min val har en väldigt nätt liten mun.
Ska kolla på Bomber's variant.

Jag har ett i syntet från Globus som jag är JÄTTEnöjd med! Även min häst som inte har nån plats alls i sin mun för bett. Det är en väldigt hal plast så den ger inte nån frisktion som gummibett gör. Min klarar absolut inte av gummi och mjuka plaster men detta stormtrivs han på! Så det kan jag verkligen rekommendera.
Det är väldigt tunnt och fint. Lägger in en bild så ser du tjockleken på det.

Bilden är dock tagen för att jämföra pelhamet brevid som är enormt smalt! Då pratar vi 5mm. Så jämför fullcheeket med det tredelade brevid som är väldigt smalt och fint det med. :)

31234791.jpg

det ska följa munnen bättre antar jag med böjen.. jag har haft ett sådant men sålde det för nått år sen då det var för stort för min häst.
böjen är inte så extrem som på bilden utan lätt böjt mera när det ligger i munnen

http://www.pixbox.se/alb_show_id1240121_page0.html

Senast ändrad:

Tack för bilden ,den varianten från globus har jag inte sett ,bara den med äpplesmak i syntet.

Sweep-tack ja där syns det ju tydligt att det inte är sådär enormt svängt!

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: DeadSerious
·
Utrustning Från hästens synvinkel, är det nån skillnad på Dringar och fullcheek? Är nåt tyngre än det andra, vad ligger stadigast, vad är tydligast... 2
Svar
25
· Visningar
3 289
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31