Fråga 2004/05:1644 till vice statsminister Bosse Ringholm om hästsport för alla

(Riksdagen)
Hästnäringen är på stark frammarsch i Sverige, till exempel som elitidrott men också som fritidssysselsättning för många familjer. När det handlar om friskvårdsstöd till anställda är dagens begränsningar godtyckliga. Det är möjligt för en arbetsgivare att bidra till personalens styrketräning, fotboll, innebandy, tennis, taiji etcetera. Alltifrån hård fysisk träning till avslappningsövningar faller alltså under sådan friskvård som kan subventioneras skattefritt.

http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/fraga.asp?rm=0405&nr=1644

Sv: Fråga 2004/05:1644 till vice statsminister Bosse Ringholm om hästsport för alla

Blir så trött...

Kan han iaf svara på frågan! :mad:

Sv: Fråga 2004/05:1644 till vice statsminister Bosse Ringholm om hästsport för alla

Han svarar ju på frågan: han tänker inte vidta några åtgärder.

I Per Nuders svar står det bla detta:
"Inte heller har exklusiva sporter eller sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning ansetts som enklare slag av motion."
Och då är min fråga: har han ridit ngn gång ?? Inte fysisk träning ? Det är väl endast den som aldrig ridit som skulle kunna säga en sådan sak ?? :mad:

Senast ändrad av en moderator:

precis... jag tycker (tyckte) att dressyerlektioner kunde ta död på en... men sen jag testade att rida galopphäst... SHIT då dör man på riktigt... första gångerna flåsar man ju värre än en astmatiker ;) å hela kroppen e ju slutkörd... så... ja, det skulle va kul å se den där människan ta en ridlektion.... å de flesta som håller på med hästar borstar å mockar å springer runt som dårar innan å efter... själv går jag 30 min till å från stallet....

å vad kostar det inte att träna på svindyra gym? det är ju ett BIDRAG inte heltäckande för nån...

Kanske borde vi alla som rider och/eller skulle vilja ha bidrag till det skriva till Per Nuder och t ex göra prisjämförelser med hockey, gym etc.
Om han inte tror att det är fysisk träning så skulle han kanske få göra ett studiebesök på någon ridskola. Finns det någon som har den möjligheten? Ännu bättre om någon sjukgymnast eller annan med liknande kunskaper hör av sig till honom. (Har själv haft stor nytta av ridning som rehabilitering)
Det hjälper föga om vi protesterar i detta eller andra liknande fora. Enda sättet är att fylla hans bredlåda. Snart är det ju dessutom val.... undrar vad feministpartiet tycker? För nog är det väl för att det är tjejsport som ridning inte får bidrag...?

Tycker som ovanstående !! Bra förslag ! Men detta borde vara en fråga för Svenska Ridsportförbundet - eller hur ?!
Säkert redan skrivits en hel del om det här ! Borde filmas till ngt hästprogram så alla får se hur jobbigt han kommer att tycka det är att rida !! :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) När det handlar om friskvårdsstöd till anställda är dagens begränsningar godtyckliga. Det är möjligt för en arbetsgivare...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Sunniva A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka