FPD Halter Mares

M

misterhultspyret

hej!
jag är helt ny inom western och appaloosa hästar så jag undrar vad som menas med
scandinavisk mästare i FPD Halter Mares
scandinaviskt mästare i Non Pro Mares
tacksam för svar.
mvh anette

Sv: FPD Halter Mares

Hej
FPD är Foundation Pedigree Designation.

Vad är det då??? Ju förstår du, för att vara en FPD appaloosa ska flg gälla:
1. minst 50% av hästens närmsta 4 generationer ska vara appaloosa-registrerade dvs. 15 hästar.
2. Av dessa ska det finnas minst 3 på bägge sidorna -sire eller dam.

Detta ska då registreras av ApHC i USA och din häst kan då delta i t.ex FPD halter klasser.
Det är frivilligt att registrera din häst i FPD registret.

Varför har man det då?? Ju det är för att det finns möjlighet till att avla med arab, fullblod och quarter vilket kan ändra rasen med tiden. Det är då bra att veta att det finns vissa hästar med i alla fall 50% appaloosor i sin närmsta släkt

Non Pro syftar på ryttaren, att ryttaren inte är pro
Mare betyder ju sto. Klassen här är endast för ston ridna/visade av non pro ryttare.

Annat jag kan hjälpa till med??

Mvh

Suzette

:)

tack för svaret...
undrar även om dessa vinster är bra för ett 1årigt sto?
räknas dessa vinster på denna häst som bra eller skulle alla kunna få dessa priser?
jag menar är detta en fin appaloosa eller inget märkvärdigt?
tacksam för svar.

Hej

Jag får nu rätta mig själv.
ApHC Har ändrat denna registrering, nu gäller flg:

1. minst 73% av hästens närmsta 4 generationer ska vara appaloosa-registrerade dvs. 22 hästar.
2. Av dessa ska det finnas minst 3 på bägge sidorna -sire eller dam.
3. Alla hästar i de följande 4 år ska kunna reg. 100% i FPD reg.
4. Från 2009 läggas till 1 häst mer varje 5 år d.v.s. 23 i 2009 - 24 i 2014 - 25 i 2019

En häst med FPD reg. kommer i fremtiden att vara helt ren appaloosa.

Jag tyckar att det vara bra om vi kan bevara appaloosan och inte låta den försvinna helt i aveln med fullblod, arab och quarter. De första 2 raserna har ett helt annat sinne + en annan kropp.
Ja det är vad jag tyckar.
Kan du registrera din åring, då tyckar jag att det är en merit. Om du behöver göra det, nej men det finns ju tävlingar, så om du har tänkt använda henne i aveln sedan, då kan du ju ha det med på meritlistan. Det finns också vanlig halter för ditt sto + showmanship at halter eller hunter in hand. Du behöver allså inte reg. din åring inom FPD registret för att tävla.

mvh
Suzette

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 865
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar