Foundationmatchning

_Charlotte_

Trådstartare
Ni har väl säkert sett reklamen från kicks om att de gör någon färgmatchning för att man ska hitta en foundation som garanterat är helt rätt färg. Är det någon som har provat det och vet om det faktiskt blir "rätt"?
Jag har köpt säkert hundra olika foundations i mitt liv och det är typ två gånger jag har lyckats få rätt färg med hjälp av personalen i butiken :cautious: Nu bor jag i en inte så stor stad, så vill jag köpa smink är det kicks eller åhlens som gäller. Så jag funderar, är det värt ett försök den där färgmatchningsgrejen?

Det här är väl inte hundra procent svar på din fråga, men jag måste ändå kolla om du provat BB/CC-krämer? Jag har sjukt svårt (läs: det går inte) att få foundations i rätt färg men med BB/CC funkar det hyfsat för mig i alla fall :)

Det här är väl inte hundra procent svar på din fråga, men jag måste ändå kolla om du provat BB/CC-krämer? Jag har sjukt svårt (läs: det går inte) att få foundations i rätt färg men med BB/CC funkar det hyfsat för mig i alla fall :)

Jajamen! En bb-creme har jag hittat som jag älskar mer än livet självt (lätt överdrift där bara ;)) och tillsammans med concealer får jag ett helt okej resultat.
Men jag skulle vilja ha en foundation som fungerar också, som ger lite mer täckning i hela ansiktet.

Silknaturals <3. Dom gör mineralfoundation utan skit i och man blandar själv så att man får en perfekt matchning (jättebra forum där man får tips om blandningar om man laddar upp ansiktsbild). Billigt också! Dom har numera även "krämfoundation" på eeeh vad heter det, såna behållare som concealers och lypsyl kommer i.

Det enda som funkar nyansmässigt för mig, min hudfärg ändras mycket mellan vår och sommar. Dessutom snällt mot huden, bismuth och parabenfritt etc etc.

Silknaturals <3. Dom gör mineralfoundation utan skit i och man blandar själv så att man får en perfekt matchning (jättebra forum där man får tips om blandningar om man laddar upp ansiktsbild). Billigt också! Dom har numera även krämfoundation.

Oj, det låter krångligt!
Jag gillar flytande foundations bäst, och eftersom jag är lika kunnig inom smink som inom origami (aka inte alls) så vill jag ha det så enkelt som möjligt, typ ta foundation, kladda på, klar. Går det att få det så enkelt när/om jag skulle lyckas få till rätt färg? :)

Oj, det låter krångligt!
Jag gillar flytande foundations bäst, och eftersom jag är lika kunnig inom smink som inom origami (aka inte alls) så vill jag ha det så enkelt som möjligt, typ ta foundation, kladda på, klar. Går det att få det så enkelt när/om jag skulle lyckas få till rätt färg? :)

Deras krämfoundation är färdigblandad och postar du på deras forum om hjälp att identifiera hudton och beställer tre närliggande (ex neutral 30, 40 & 50) så kommer du ju rätt nära.

Men det kan du ju göra med vilken foundation som helst egentligen. Men börja med att klura ut vad du har för hudtoner egentligen.

Brukar vanliga foundations se för röda ut? För grå? För gula? För ljusa? För mörka?

Deras krämfoundation är färdigblandad och postar du på deras forum om hjälp att identifiera hudton och beställer tre närliggande (ex neutral 30, 40 & 50) så kommer du ju rätt nära.

Men det kan du ju göra med vilken foundation som helst egentligen. Men börja med att klura ut vad du har för hudtoner egentligen.

Brukar vanliga foundations se för röda ut? För grå? För gula? För ljusa? För mörka?

Ah okej!

Hmm... Jag vet inte hur kunnigt det här låter, eller om någon förstår alls vad jag försöker få sagt.
Men jag är blek i hyn, men ofta när jag provar de ljusaste nyanserna ser jag grå ut och jag inbillar mig att det beror på att de är för ljusa? Riktigt grå är jag såklart inte, men liksom... Ja. "Dassig" på något sätt, som om jag legat magsjuk några dygn.
Går jag till någon lite mörkare nyans får jag genast en tydlig kant mellan sminkad och osminkad hud, hur mycket jag än försöker blanda ut det. Dessutom ser jag ofta gulorange ut, eller ändå lite gråaktig.

Jag använder maybellines bb-creme, då har jag nu (när jag fortfarande har liiite färg kvar i ansiktet) typ 75% light och 25% medium som jag blandar, och det ser okej ut.
Tidigare bäst fungerande foundation var Mac i N18, följt av ELFs mineralfoundation i porcelain, men den flytande foundationen i samma färg fungerar inte, då blir jag grå.

Säger det här något alls om vad jag har för hudton? :o

Då misstänker jag att du har röda toner i huden :-)?

Jag har motsatt, har oliv-toner och vanliga foundations ser för röda ut på mig.

Jag fick hjälp att prova ut en foundation innan den apparaten kom och var och är jättenöjd med min.. har provat massor och aldrig riktigt blivit nöjd eller fortsatt köpa samma igen. Men denna var så bra att jag fortsatte och sen när apparaten kom ut så tänkte jag testa för skojs skull och det första förslaget som dök upp var exakt den jag använde redan i samma kulör :D

Vet att en del som provat apparaten fått olika koder varje gång eller en kulör de inte tycker stämmer överens när den väl provas på ansiktet. Men jag har för mig att man har full bytesrätt trots öppnad vara om kulören inte känns rätt för att apparaten utlovar korrekt resultat

Jag provade färgmatchningen på Kicks och blev jättenöjd, så prova tycker jag absolut att du ska göra!

Då är jag här igen och funderar ;)
Jag tittade lite och för skojs skull provade jag söka på färgkoden för den foundation jag har som är bäst, alltså en mac-foundation i n18. Då fick jag upp tips på allt från riktigt ljusa, till NW35 eller något liknande :confused: De ska alltså enligt kicks hemsida passa samma hudton, men färgerna är ju väldigt olika. Jag är mycket förvirrad!
Men jag kanske bara kan få svar på min förvirring genom att prova själv...

Då misstänker jag att du har röda toner i huden :-)?

Jag har motsatt, har oliv-toner och vanliga foundations ser för röda ut på mig.

Njae, jag har inte riktigt det heller :crazy: Vid något tillfälle har jag haft foundation med röda undertoner, men då ser jag väldigt rosa ut istället.

Jag har iallafall suttit lite pinsamt länge på youtube och kollat på videor om hur man hittar sin hudton :D Det jag kom fram till var att jag på vintern passar bättre i silver, men på sommaren passar jag bäst i guld. Mina blodådror på handlederna är blåaktiga nu, mer blågröna på sommaren. Jämför jag huden på mitt bröst med ett vitt papper, som jag såg tips om, så ser jag lite rosa ut, lite gul, och mest beige. Jag ser väldigt blek ut i varma toner på kläder, men har inte fräknar eller ljusa ögon vilket vad jag förstår brukar höra ihop med kalla hudtoner. Och om jag solar på sommaren får jag ligga och pressa hela dagarna för att något ska hända, och när något väl händer blir jag möjligen lite lätt röd först för att sedan bli brun. Men alltså, det händer inte mycket i solen.

Allt som allt passar jag alltså inte in någonstans :banghead: Kan jag helt enkelt vara neutral då?

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 637
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama