eneleh

Trådstartare
Min nya häst har fotskabb. Det är en irish cob som jag har haft i ca 1,5 månad. Har fått recept av veterinären på sebacil och ska behandla tre gånger samt skura och tömma boxen. Ska äver behandla övriga hästar i samma hage (8 st). Problemet är att vi har ett stall med öppna boxar och jordgolv, så alla hästar kommer i kontakt med varandra och det är svårt att få rent ordentligt. Vi har ca 30 hästar totalt. Frågan är; kommer det att räcka med att behandla endast hästarna i samma hage eller måste man behandla alla? Och hur ska man kunna göra rent ordentligt? Ska man även byta hagar? Känns lite motsägelsefullt då jag har hört att det bara smittar via närkontakt. Inga andra hästar har visat syptom. Ska ringa fler veterinärer imorgon och rådfråga, men det vore kul att höra lite här vad andra har för erfarenheter. Tacksam för svar. :)

Sv: Fotskabb!

Jag fick rådet att behandla alla "kontakt hästar" när min hade fotskabb. Förstår inte riktigt det där med öppna boxar, menar du att ni byter boxar mellan hästarna? De borde funka att spraya ner golven med sebacilen. Enligt min vet är det rätt starkt och tar bra. Att byta hagar har jag aldrig hört något om, och det har inte varit nått som har påverkat oss. Behandlingen har tagit ändå.

Usch då, vad tråkigt :(

När jag köpte min ena häst märkte jag oxå efter ett tag att han hade fotskabb. Jag hade oxå hört att man skulle skura rent och behandla alla hästar i stallet, men det enda jag gjorde var att behandla min häst och inget mer (hade eget stall och det var bara mina hästar). Pållen blev av med sin skabb och jag såg aldrig röken av den igen.

Vet du om att sebasil är canserogent. Att risken finns att hästen får canser??

Jag skulle raka hovskägget och sedan andvända frontline. visst dyrt med bättre för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.