Fota i ridhus

Sv: Fota i ridhus

kollade på prisjakt och fotovideo sålde det för 1104 (dock slut i lager tom 17:e)
hade tänkt handla jag med...

Hej, har prcis börjat med systemkamera och har kul med den. Har en NikonD80 men vet inte riktigt vilket objektiv (lånar allt från föräldrarna...) Står det på? Jag försöker fota i ridhus, men det går sådär.. Försöker ställa in manuell slutartid och mixtra med iso-talet, men för det mesta blir det bara sudd eller mörkt, eller sudd och mörkt! Kameran kan ha upp till 1600 i ISOtal, sedan kommer ngt som heter H 0.3 H0.7 och H1.0. Ska man försöka ha så högt ISO-tal som möjligt för att få hyfsade bilder? Just nu struntar jag i lite brus, vill bara ha ngt sådär skarpt.. Ska jag försöka med slutartal också eller lämna det till automatik? Behöver en lite krashcourse, bara bli pekad i rätt bana så att jag kan fortsätta exprimentera själv. Är i Flyinge nu, och i Stora Ridhuset (där det ju inte kommer in ngn sol alls) blir det inte bättre än så här:
24.jpg

Urk, spyr...
Hjälp!

jag provade att ta några bilder på hoppträningen igår, det fungerar någolunda om jag har 1600 iso, använder P och har antingen a eller lysrör som wb-inställning.
tog dock inga bilder över hinder, men både trav- och galoppbilderna blev skarpa.

Högt ISO är en bra början. Sen måste du se till att få så snabb slutartid som det går utan att bilderna blir svarta... annars får du sudd. Det du behöver för att kunna ha snabb slutartid är stor bländare (lågt f-tal). I ridhus ställer jag in på M och väljer så stor bländare som jag kan med det objektivet och sen åtminstone 400 på slutare, sen får jag ljusa upp bilderna i datorn...

På mitt fjant-objektiv som följde med kameran (har också D80) är det 3,5-5,6, i mest inzoomat har jag alltså bara 5,6 vilket är "värdelöst" så snart man måste ha snabbare slutartid och inte har starkt ljus. Ute i sol funkar det utmärkt dock.

Nu har jag 2,8 och ändå har jag problem med mörka bilder. Har precis beställt ett 1,8!!

En sak som kan vara värd att komma ihåg vid sådan fotografering är att det inte alltid är bättre med snabbare slutartid. Att frysa bilden helt gör allt skarpt, men genom att ha slutaren öppen lite längre och istället följa med målet (hästen) med kameran kommer häst+ryttare bli skarpa men bakgrunden lite suddig.

En sak som kan vara värd att komma ihåg vid sådan fotografering är att det inte alltid är bättre med snabbare slutartid. Att frysa bilden helt gör allt skarpt, men genom att ha slutaren öppen lite längre och istället följa med målet (hästen) med kameran kommer häst+ryttare bli skarpa men bakgrunden lite suddig.

Ja, det är sant. Panorering är dock SVÅRT, men kul när man får in det. Har en guldbild där bara häst och ryttare är skarpt, urläcker.

Problemet där är väl möjligen att hästens ben inte alltid har samma rörelseriktning/hastighet som hästens kropp, så risken är att man även får suddiga extremiteter på hästen.

Där sa du nåt! Det har jag en hel del på mina bilder, särskillt framifrån av nån anledning.

Problemet där är väl möjligen att hästens ben inte alltid har samma rörelseriktning/hastighet som hästens kropp, så risken är att man även får suddiga extremiteter på hästen.

Ja, förstås. Sa inte att det skulle vara lätt :D

HAHAAAA! Nu har mitt 50/1,8 kommit!! Ska testa hemma på barnen först, sen är det hårdkörning i helgen. Hoppning i ridhus både lördag och söndag!

Klarar man sig med lite lägre brännvidd så finns ju detta som bra budgetalternativ! :idea:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Kan ju hänga på och fråga - hur använder man lättast en extern blixt i ridhus?? Jag har Canons dyraste blixt (580 EX) och får kanonresultat hemma, men har ingen aning om hur jag ska fotografera i ridhuset. :o

/Erica

EDIT: Oj, såg visst att detta objektiv redan blivit diskuterat. :o

Liknande trådar

IT & mobiler Köpte en Sony a300 i höstas med tillhörande 18-70 objektiv och planerar nu att köpa ett nytt, som är bättre med att fota på längre håll...
Svar
3
· Visningar
846
IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska...
2
Svar
27
· Visningar
4 131
Senast: Nethril
·
IT & mobiler Jag river snart av mig håret.... :crazy: Jag har ju köpt mig en D60, och nu vill jag köpa mig ett objektiv. So far so good. Men...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Prosit
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18