Fota i ridhus

Blueberry

Trådstartare
Oskärpa, mörkt och allmänt bläh. :( :crazy:
Vad är tricket?

jag har bara iso upp till 1200 på min kamera, och objektivet (Sigma AF 18-200/3,5-6,3) borde väl duga till ridhusljus?

Sv: Fota i ridhus

för låg ljusstyrka på objektivet, har 2,8 på mitt och det räcker inte till...........

6693130.jpg

6693116.jpg

Håller med. Har också 2,8, ISO1600 och ändå måste jag jobba massor med bilderna i datorn för att få dem någorlunda vettiga.

ISO1600 blir väl knappast bra oberoende av hur mycket man efterbehandlar dem... (förutsatt att det inte är en fullformatssensor man har i kameran)

ISO1600 blir väl knappast bra oberoende av hur mycket man efterbehandlar dem... (förutsatt att det inte är en fullformatssensor man har i kameran)

Det beror ju på kameran... Så illa är de faktiskt inte. Har sett bilder tagna med ISO3200 där man inte kan gissa det! Fast det var ju inte med min kamera förstås.

jag har tagit kort med iso 3200 med d80'n som faktiskt blivit bra.
iso1600 brukar bli ok.
TIPS1:Montera upp en j-a massa lampor innan :)
TIPS2:skaffa ett objektiv med F1.4 el 1.8
ett 50/1.8 brukar duga utmärkt i ridhus.
sedan kan man vänja hästarna för blixtar och använda sig av det.
(våra verkar fixa blixtar, men alla andras hästar lär tydligen få spader av blixtar)
TIPS3:Stativ och trådutlösare. du kan få upp skärpan rejält bara du inte håller i kameran själv. då räcker det med att motivet rör sig, och man slipper kompensera för att man gör det själv.

Sedan ett tips till, kör med manuell inställning av kameran.
dvs mät området du skall fota, ställ in med fasta manuella inställningar, ta korten, gärna med raw-format och så kan du välja kortare tid än tänkbart.
man måste testa, testa testa och ibland testa sig fram för att komma fram till hur man skall göra.

sedan kan man ta regeln ' ett kort behöver inte vara dåligt bara för att det är lite oskarpt' till sitt hjärta.
innan digitalkamrornas tid så var vart och annat kort från ridhus (och andra platser) lite suddiga och det betraktade man som ok.
kikar man på gamla kort från de analiga kamrorna så ser man gabnska snabbt att det är väldigt få som har sådan där toppenskärpa.

jag tror ju att man lite vilja så skall 2.8 gå hyffsat, men inte i alla lägen.

Lycka till, det behöver jag med!

Det beror ju på kameran... Så illa är de faktiskt inte. Har sett bilder tagna med ISO3200 där man inte kan gissa det! Fast det var ju inte med min kamera förstås.

Då handlar det väl om att jag är kräsen och brusallergisk. Jag undviker att använda iso-tal högre än 400 på min d200, lite beroende på motiv naturligtvis. Nu är inte d200 något under av brusfrihet på något sätt (snarare tvärt om), och jag kan inte tänka mig att d80 presterar bättre.
Canon-kameror brukar klara sig lite bättre.

d3, gissningsvis (det är den ballaste, åtminstone)... ;)

Vore dock intressant att se en bild tagen med d3 med ISO3200 eller högre och som man inte kan ana att den är tagen med högt isotal! Länka!

Här är en sample-bild tagen med ISO1600 på en Nikon D3. Snygg? Jajjemen! Funkis? Jadå! (även om jag stör mig lite på brus-blurret på grenen till vänster) Synligt brusig? Ohja. Och då är den fotad av ett riktigt proffs.

den är ju ok!

lit testbilder från d300
http://galleries.daveeinsel.com/d300test/

men d3'n är grym.
moiran, man ser bruset i de mörka partierna som ögon skuggor m.m., men som jag skrev tidigare, är man gammal analogare kan man faktiskt ta det.
tror att sådant försvinner en hel del när det skrivs ut.
men visst blir det fantastiska nya möjligheter med en kamera som har iso6400 som standardinställning

Ja, man har väl länge längtat efter en digital fullformatskamera!? :) Men en D3 hade jag definitivt kunnat tänka mig att använda ISO1600-3200-området för lämpliga motiv (vilket är ett stort steg för mig med min nuvarande 400-gräns ;)). Bilder fotade med galna ISO25600 med D3 är coola, men i realiteten är det väl bara funktionellt för grymma fotografer (dvs inte mig) och för situationer där bildinnehållet är viktigare än kvaliteten. Anser också att D3 har en trevligare brusprofil än min d200...

Tyvärr ligger dock D3 en bit utanför min budget. Gråt och tandagnisslan. :cry:

Tittar man på den bilden i utskriftsstorlek är bruset knappt märkbart. Däremot stör jag mig på den gröna färgskiftningen i kanterna. Reflektioner eller CA?

Vad har du för objektiv?
Eller är det helt enkelt bäst att välja väldigt ljusa ridhus? :angel:

Skrev för övrigt fel iso förut, 1600 ska det vara. (Nikon D50)

Exempel på bilder som jag har fotat i ridhus:

17.jpg

5-6.jpg

Just dom två har jag tagit från motstående vägg uppifrån en läktare. Är väldigt nöjd med resultatet med tanke på dom förutsättningarna.

Det svåra är ju just RÖRELSE i ridhus... prisutdelingar och dyl. när ekipaget är stilla är ju en annan grej! (Tänkte på din fina ridhusbild på bd, visst står hästen stilla där?) ;)

Jag använder aldrig blixt på hästtävlingar, jag har en Canon EOS 400D och fotar med ett objektiv 50-200. Kör med ISO 1200.

Det gäller att vara fiiiin i handen och följa med ekipaget och hålla heeelt stilla när man knäpper. Lättare sagt än gjort. :D

Senast ändrad:

Det gäller att träna i guess...
Och så ska jag prova ett nikon 50, 1,8 och se om det fungerar bättre. (det är ju himla billigt!)

Liknande trådar

IT & mobiler Köpte en Sony a300 i höstas med tillhörande 18-70 objektiv och planerar nu att köpa ett nytt, som är bättre med att fota på längre håll...
Svar
3
· Visningar
846
IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska...
2
Svar
27
· Visningar
4 131
Senast: Nethril
·
IT & mobiler Jag river snart av mig håret.... :crazy: Jag har ju köpt mig en D60, och nu vill jag köpa mig ett objektiv. So far so good. Men...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Prosit
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18