Fostra heta ridhästar till distanshäst?

S

Stopek

Nu är jag nyfiken på alla framgångsrika fostringsmetoder som ni har provat på hästar som tidigare varit ouppfostrade och heta ridhästar. Är intresserad av vilka ovanor de haft för sig för att få sin vilja igenom i skogen för att få komma framåt och hur ni hanterat dessa. Är också intresserad av hur ni gjort på ritter i start och under banan för att fortsätta er fostran. Hur blev hästen till slut som distanshäst? Kunde den gå ihop med andra och vara med i starten och gå sansat i det tempo du bestämde på banan?

Hälsning Maja

Sv: Fostra heta ridhästar till distanshäst?

Den lilla skimmeldamen jag red förut var ju som du säkert vet både ouppfostrad och het.
Hon sparkade ju väldigt mycket bakut och försökte slå knut på sig själv för att få av mig ibland. Hur jag hanterade det - jag bytte häst ;)
Skämt åsido, det var inte så mycket att göra. Jag väntade ut henne när hon slog knut på sig, försökte driva henne framåt när hon ville kicka. Det gick att få henne sluta sparka om man red med spö och gav henne en dutt varje gång hon sparkade. Dock blev hon ju stressad på andra sätt då i stället, så det var ju inte så bra trots allt.
Annars skötte hon sig rätt bra på banan, de få starter vi hann göra. Trippig och spänd i start och grind. Hon var trevligast ensam, eller i en liten grupp där hon trivdes bäst i täten.
Jag tror hon skulle funkat som distanshäst till slut, bitvis var hon sansad på alla ritter och trots sitt hetsiga temprament och sitt bestämda humör så var hon ju aldrig helt omöjlig, men alla nerver satt ju på utsidan och det var alltid så jobbigt allting. Inte bara kul.

Het...? Tävlingsinriktad? Musse är het. Men numera är han ganska väluppfostrad, så han respekterar mitt "nej". Vägen dit bestod av dressyrträning, dressyrträning och så lite dressyrträning. ;) Framför allt var det effektfullt att träna på korrekta halter. Han gillar ju att lyckas, så när han fattade hur en korrekt halt skulle utföras, ja...då gick han ju själv in i fällan. Man kan inte göra en snygg halt utan att halvhalterna fungerar. :D

Sen hade jag ju Ludde oxå. Han betedde sig som att han vore het, men egentligen var han bara otrygg och "kletig" på andra hästar. Jag gav upp med honom. Det hade kanske gått, men jag orkade inte traggla mer. Dessutom valde han ju själv hoppning som favoritgren, så då fick han som han ville.

Få sin vilja igenom...? Min första distanshäst var en envis dam. Van att få sin vilja igenom. Fast hon var inte het. Hon var ganska bekväm av sig, och oxå lite "kletig" på andra hästar. Hon hade svårt för att lämna andra hästar. Men om de höll för högt tempo lät hon dem gå, och inväntade istället nästa hästhage som skulle passeras. Där brukade hon parkera sig. :smirk: Om det inte fanns några hästar i hagarna gick det lika bra med kor. Jag minns en gång när vi stod tio minuter bredvid en hage med fånstirrande kor! Jag grät av ilska. Och hon tjurade ihop så pass att hon till och med stod kvar när andra ekipage hann ifatt och passerade! :cool: Då tänkte jag nästan ge upp distanskarriären. Men efter några ritter hade hon fattat vad det handlade om: Om man traskar på kommer man till slut in i mål, och då är det färdigt. Och då känner man sig faktiskt ganska duktig. Så till slut blev hon en riktigt bra distanshäst. Kanske den bästa jag har haft, men det insåg jag nog inte riktigt då. Hon lyssnade på sina egna signaler. Om hon var trött slog hon självmant av på takten. Hon tog sig alltid tid att dricka och äta.

Det sista du skriver ger mig lite hopp om vår häst... :crazy:

Geshira är helt fantastisk att ha med sig på tävlingar - det första hon gör när hon kommer in i ett nytt stall är att titta efter mat, och finns mat så ställer hon sig och mumsar och sover och är allmänt glad med livet.
Hon står snällt i boxen, men kan även stå snällt i främmande hagar (bara det finns gräs). Reser bra på alla sätt.
Är belevad vid tävlingsplatsen, har inga problem att hålla henne när vi väntar på start.

Men sen är det samma sak som med ditt häst-/kodiggande sto. Hon kan bli otroligt omotiverad. De första ritterna jag red gick såååå låångsamt och ibland stannade hon till på banan och gjorde ansats till att vända (hem - i hennes huvud??).

I år har Sanna ridit i högre hastighet (vi har nog gjort våra långsamma distanser med råge) och då blev det bättre, antagligen väcktes hennes tävlingsinstinkt lite när det går undan tillsammans med andra hästar. Får fundera på hur vi ska handskas med detta när vi ska upp i banlängd.

Visst sätter det myror i huvudet på en när man sedan tidigare varit van vid en häst som bara sprang på.

Stopek skrev:
Nu är jag nyfiken på alla framgångsrika fostringsmetoder som ni har provat på hästar som tidigare varit ouppfostrade och heta ridhästar. Är intresserad av vilka ovanor de haft för sig för att få sin vilja igenom i skogen för att få komma framåt och hur ni hanterat dessa. Är också intresserad av hur ni gjort på ritter i start och under banan för att fortsätta er fostran. Hur blev hästen till slut som distanshäst? Kunde den gå ihop med andra och vara med i starten och gå sansat i det tempo du bestämde på banan?

Hälsning Maja

Min gamla häst, Fachall, var otroligt het och nervig.
De första distanserna jag red med honom (längesen, preskriberade fall :D ) satt jag på som statist eller något. Han sprang med de andra hästarna och vad jag gjorde på hästryggen brydde han sig inte om.

Efter två sådana ritter var det bara att bestämma sig för att göra något åt det eller sluta rida distans.
Det var ju på tävlingarna han blev så, så att bara rida ut med andra hemma gjorde ingen skillnad, dessvärre.

I den vevan kom jag i kontakt med NH och lite "frälst" som man blev (ni har väl träffat nyblivna NH:are?) så bestämde jag att mitt och Fachalls liv skulle ändras.
(Jag tror i efterhand att man behöver just sådan hängivenhet som just en nybliven NH:are har, för att orka med detta).

Vi tränade massor av basic NH, som att hästen ska flytta sig undan för tryck, börja lyssna på röstkommandon, modifiera flyktinstinkten så att hästen står kvar lite längre när den tycker att något är läskigt, istället för att fly hals över huvud direkt.

Vi övade in one-rein-stop för att slippa dra sig blå i bägge tyglarna när hästen ändå biter sig fast i bettet och struntar i det.

Jag hade en hårresande upplevelse när jag skulle låta honom galoppera tills han inte ville galoppera längre (hade aldrig hänt tidigare). Detta gjordes inne i ett ridhus.
På med westernsadel med tillhörande knopp att hålla sig i, därefter lät jag honom springa varv på varv tills han tröttnade utan att ta i tyglarna (tog en stund, men ändå kortare stund än jag kunde tänkt mig innan), därefter gjorde jag en ny galoppskänkel, och då bröt han av redan efter drygt ett varv.

Därefter tränade vi ute under de nya förutsättningarna (one-rein-stop och en häst som lyssnade bättre + var mindre flyktbenägen). Först ensamma, sedan med en ridkompis och till sist med flera.

Hela baletten tog nästan ett år. Började på hösten och kände mig ganska klar tills sommaren året efter.

Vi startade Vasaritten vars start det året gick på en rakbana med en MASSA ekipage anmälda. Jag red på sidepull och Fachall stod stilla när vi väntade på start och jag kunde sedan trava igång utan att han drogs med de andra som for förbi.

Det räknar jag nog till en av mina största framgångar, rent hästmässigt. Jag skulle aldrig, aldrig trott att det skulle bli så bra som det blev.
Nu står jag inför rena motsatsen och där är jag faktiskt lite mer rådvill...

Min valack var pigg i starten, tja hela vägen runt, så jag som hade tänkt gå ett par 5: or till innan jag tog en 8:a har tagit ett part 8: or och första drog han från start till mål. Så jag TRAVADE nästan helt i 8 i mil Han som bara vill galoppera. Men nu verkar det som om han har lärt sig att 8 mil är en del och ska man orka i mål kan man inte lägga all energi på att bråka med sin ryttare de första 4 milen....

Sen att han går ute hela sommaren gör nog sitt till. :devil:

Men en ska som jag tror har stor nytta i det hela är att jag vågade inte ge honom för mycket energirik mat, för att han hade så mycket energi. Men nu har jag bytt foder och även vågat mig på 1 kg havre. han får mer mat än någonsin och han är lugnare!!!!

När jag red Filipstadsritten (innan jag testade ny foderblandning) så var det faktiskt en som jag drog förbi som ifrågasatte ifall jag inte hade en för het häst för mig:D

Plus att eftersom han drog så med mig så rider jag med pessoabett, från början i medersta ringen men numer i den stora och det stör inte honom lika mycket i munnen. Många bäckar små har gjort min häst mer kontrollerbar!

Du ska nog försöka hitta en annan väg till kontroll än bara genom skarpare bett. Det är ofta ganska kortsiktigt, till slut vill inte hästen lyssna på det heller.

De första tävlingarna red jag på vanligt tvådelat. Har även provat sidepull och då drog han. Då hade 0 koll på sidepull.
Har även testat pelham, men han gillade inte kedjan.
Dressyr rider jag på tredelat eller tvådelat och i skogen fungera pessoat bra.

Jag har skarpare bett på min tok första slingan.
Ja, det är en kortsiktig lösning för jag byter till ett tredelat i vetgrinden och rider aldrig på det skarpa hemma (tvådelad westernstång med delta).
Czingis har under årens lopp lugnat ner sig mycket. Vi har tagit lite från dressyren, lite från NH samt växt ihop så han lyssnar och litar mer på mig. Sen har åldern gjort honom klokare och latare.
Han är fortfarande så pass okontrollerbar i starten att jag väljer att gå undan eller hålla mig till andra hästar som tar det lugnt. När vi väl kommit igång så vill han givetvis ifatt och om alla han ser men är numera så sansad att vi håller mitt tempo. Får han gå först i en klunga då känner han sig som en kung.
Samtidigt som detta kan kännas jobbigt så är jag glad över att ha en häst som älskar att springa. Numera sviker ibland humöret när vi är ensamma, då går det inte fort. Får vi bara sällskap med någon så är vi iväg igen.......
// Linda

Tack för alla svar. Har som säkert förståtts satts inför en situation som är ny för mig. Har tidigare inte haft detta problem. Både ridit hästar jag ridit in och sådan som redan var inridna, men som behövts konditionstränas först före ritter. När man fostrar från början växer det fram och även när man tränar fram kondition.

Denna häst är redan färdig i god kondtion men tycks inte ha för vana att gå med okända hästar. Och verkar inte heller van att lyssna på ryttarens önskemål (åtminstone inte en som jag, som han inte känner än). Det är inte en nervös häst, utan ovanligt lugn och trygg i all hantering, lastning, skoning ja allt, men med en oerhörd egen vilja när det gäller att ta sig fram i skog och mark i det tempo han tycks vilja ha.

Jag har inte haft honom länge och gör som du Geshira, NH och one-rein stopp, med tvång att stå stilla tills hans slappnar av. Får hoppas att det går att lära en gammal hund att sitta. Då han för övrigt har hittat mitt hjärta på bara två veckor. :D

Skriv gärna mer om hur ni gjort och lyckats.

Hälsning Maja

Hej Maja!

Bara nyfiken... Är det Gimmicks ( ox) son du pratar om, u: ett varmblodssto?
Anne ( Gimmicks ägare) nämnde i ett mail att du har honom nu, jag såg honom till salu på Blocket för ngn månad sedan.

Undrar, bara för jag har betäckt mitt arabsto med Gimmick i år, & det är roligt att veta vad avkommorna hittar på....

Linda

Arabis skrev:
Hej Maja!

Bara nyfiken... Är det Gimmicks ( ox) son du pratar om, u: ett varmblodssto?
Anne ( Gimmicks ägare) nämnde i ett mail att du har honom nu, jag såg honom till salu på Blocket för ngn månad sedan.

Undrar, bara för jag har betäckt mitt arabsto med Gimmick i år, & det är roligt att veta vad avkommorna hittar på....

Linda

Japp. En vansinnigt trevlig och stilig häst. :love:

Hälsning Maja

stopek, vet vad du menar.. min första distanshäst och mina andra hästar har vart gamla och envisa fast inte bråkiga som min lilla :devil: va när han kom te mej.

men efter sådan träning som geshira sa, one rail stop (stavning?) och ett par mil i benen så har han bättrat sej på tävlings starterna oerhört, nu kan han tom trava (oftast) i uppvärmningen utan att jag måste slå knut på honom...

rider dock alltid på mjukare bett på tävling än hemma, på tävling så rider jag på vanligt tränsbett och hemma på D-bett

Stopek skrev:
Får hoppas att det går att lära en gammal hund att sitta.

Det låter som tävlingsinstinkt. Vilja att ta i och prestera. Då blir det nog inga problem när ni har lärt känna varandra mer.

Han kanske tycker att du underskattar honom? Vill visa dig vad han går för. Att han minsann inte är nån mes som är rädd för att ta i. ;)

Ibland kan det hjälpa om en sådan häst får lite rejäla utmaningar ibland. Hoppning kanske? Eller galopprace?

Men, som jag skrev innan, om man kan få en "macho-häst" att fatta att det är en lika cool utmaning att stå still, gå sakta, ignorera andra o s v, då får den sitt behov uppfyllt samtidigt som ryttaren blir nöjd. Fast det är väl ganska självklart kanske... :o

havreflinga skrev:
Det låter som tävlingsinstinkt. Vilja att ta i och prestera. Då blir det nog inga problem när ni har lärt känna varandra mer.

Han kanske tycker att du underskattar honom? Vill visa dig vad han går för. Att han minsann inte är nån mes som är rädd för att ta i. ;)

Ibland kan det hjälpa om en sådan häst får lite rejäla utmaningar ibland. Hoppning kanske? Eller galopprace?

Men, som jag skrev innan, om man kan få en "macho-häst" att fatta att det är en lika cool utmaning att stå still, gå sakta, ignorera andra o s v, då får den sitt behov uppfyllt samtidigt som ryttaren blir nöjd. Fast det är väl ganska självklart kanske... :o

Ja, tävlingsinstinkt är det alltid. Det enda som kan vara lite oroande är om man inte då upptäcker när hästen är trött. Fast han har visat att han blev trött när jag lät honom trava en längre sträcka för att kontrollera pulsåterhämtning. Så det lär han nog visa.

Jag skall defintivt hoppa med honom. Äntligen har jag en häst med lite storlek. Vi har redan tagit vår första hopplektion och på ridbanan lyssnar han mycket bättre.

När han får klart för sig att han både kommer att få trava så det räcker och blir över och att han kommer att få galoppera med så lär han nog lugna sig. Det viktigaste är ju att man våga släppa taget om tygeln och förlita sig på andra sätt att bromsa hästen, så att han inser att det är behagligt på alla sätt att ligga och trava på och kantra fram i skogen. Att ligga och småbromsa måste ju vara mycket stressande för en häst när man samtidigt talar om för den att den skall fram.

I morgon skall han få gå vårt KM. Det blir nog till att rida ensamma och låta andra rida ifrån och om möjligt rida om. Skall bli intressant.

Hälsning Maja

Psykskaft skrev:
stopek, vet vad du menar.. min första distanshäst och mina andra hästar har vart gamla och envisa fast inte bråkiga som min lilla :devil: va när han kom te mej.

men efter sådan träning som geshira sa, one rail stop (stavning?) och ett par mil i benen så har han bättrat sej på tävlings starterna oerhört, nu kan han tom trava (oftast) i uppvärmningen utan att jag måste slå knut på honom...

rider dock alltid på mjukare bett på tävling än hemma, på tävling så rider jag på vanligt tränsbett och hemma på D-bett

Ja, det är intressant det här hur hästar beter sig. Min första distanshäst var en lugn och försiktig häst. Artig mot andra hästar och lyhörd på mig. Där var det aldrig tal om att har problem i start eller så. Med tiden och ju mer rutinerad han själv blev, desto mer mod och framåtanda fick han vid starten. Till slut blev han riktigt brallig vid distansstarter, när han kommit så långt att han fick hänga med tätklungan.

Min andra var en riktigt jobbig dam att rida in. Det låg mycket arbete bakom att få henne sansad. Fast när hon tidigt startade en PP så hade hon inte alls samma problem som hon hade vid träningsritter, av att vara het. När det väl gällde att ligga på och trava, bli frånriden och omriden så fungerade hon perfekt. Fast det gällde inte alltid senare på ritter.

Någon med så stark vilja att vara med och nog, ligga först som det här jag har nu har jag inte varit med om. Det blir nog till att stå still en hel del på vårt KM imorgon, för att fostra honom.

Hälsning

rein=tygel rail=är ledstång, räcke
;)

Stopek skrev:
Att ligga och småbromsa måste ju vara mycket stressande för en häst när man samtidigt talar om för den att den skall fram.

He, he...vi hade en diskussion om halvhalter och kroppens inverkan en gång, minns du? ;) Det du förespråkade funkar på Niki, min lilla tjej. Men nu har du nog fått fatt i en Musse... :D

Musse, nu 16 år, har fortfarande samma åsikter om tempo: Jag är en mesig kärring som inte fattar att en stor, stark och snygg kille som han måste få visa musklerna hela tiden. :smirk: Visst, han lyder, men var tredje minut frågar han "ska vi öka lite?".

Det gick bra på vårt KM idag. Han uppförde sig riktigt hyfsat. I grinden var han som om han aldrig gjort något annat och på banan, så ja, han lyssnade även på röst och säte....ibland. Vilken tur. :)

Hälsning Maja

Geshira skrev:
Jag hade en hårresande upplevelse när jag skulle låta honom galoppera tills han inte ville galoppera längre (hade aldrig hänt tidigare). Detta gjordes inne i ett ridhus.
På med westernsadel med tillhörande knopp att hålla sig i, därefter lät jag honom springa varv på varv tills han tröttnade utan att ta i tyglarna (tog en stund, men ändå kortare stund än jag kunde tänkt mig innan), därefter gjorde jag en ny galoppskänkel, och då bröt han av redan efter drygt ett varv.

Jag blev lite nyfiken på denna metod. Gjorde du bara en galoppfattning och satt sedan och "åkte" tills han bröt av? Och gjorde du sedan en ny galoppfatting direkt när han bröt av?
Vilket resonemang ligger bakom?

(Tänkte skaffa knopp och testa någon dag ...)

Jag kom på att så länge jag red sakta så var Cz mycket hetsigare i grindar och för övrigt. När vi väl började gasa på så blev han lugnare i grind, på banan och efter målgång.
Nu har jag ju varit sån som red många sakta uppbyggande tävlingar och vårt nya rekord är från lag-sm nu i år och är blygsamt 5.22.13
Men så har han å andra sidan hållit sig skadefri. Och vi har under åren som gått sett många distanshästar vinna och försvinna......
// Linda

Liknande trådar

T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Thundra
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 304
Senast: Gnist
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·
Träning Jag trodde min förra häst var höjden av hets, men nya fodervärds damen är snäppet värre. En nordis på fem år, som aldrig gått lopp...
2
Svar
22
· Visningar
1 762
Senast: vovicockokanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar