Fostra heta ridhästar till distanshäst?

Sv: Fostra heta ridhästar till distanshäst?

FTW skrev:
Jag blev lite nyfiken på denna metod. Gjorde du bara en galoppfattning och satt sedan och "åkte" tills han bröt av? Och gjorde du sedan en ny galoppfatting direkt när han bröt av?
Vilket resonemang ligger bakom?

(Tänkte skaffa knopp och testa någon dag ...)

Precis som du uppfattade det.
Jag fick tipset och tanken bakom var att en häst som alltid ligger på, den sitter man alltid och bromsar. (Vilket stämde i mitt fall).
Nu fick han springa fritt så länge han ville och lite till utan att jag drog i tyglarna.
Kommer som sagt inte riktigt ihåg hur länge det blev, men dryga 20 minuter (linda benen före!) tror jag att det blev, faktiskt kortare tid än jag trott. Jag hade ju suttit och bromsat honom utan framgång flera mil på distanritterna... Det här avdramatiserade galoppen på ett väldigt bra sätt.

Brukar använda mig av samma princip på Geshira idag. Hon är visserligen inte alls lika het, men kan ibland bli lite "skvättig" när hon inte fått springa på ordentligt på länge. Då tar jag henne till galoppbacken och låter henne blåsa på uppför så fort hon vill några gånger, sedan brukar hon vara lugn och trevlig ett bra tag efter.

Liknande trådar

T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Thundra
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 304
Senast: Gnist
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·
Träning Jag trodde min förra häst var höjden av hets, men nya fodervärds damen är snäppet värre. En nordis på fem år, som aldrig gått lopp...
2
Svar
22
· Visningar
1 762
Senast: vovicockokanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI