Fostervattenprov

Sv: Fostervattenprov

Finns det någon fördel med FVP jämfört med MKP? (Ursäkta kapningen :o)

Jag tror inte det. Risken för missfall ligger på ungefär samma och MKP kan man göra ca en månad tidigare. Jag ville göra MKP, men det görs närmast i Lund och de ville inte ta mig eftersom de hade fullt upp med sina egna patienter. Jag hade velat göra MKP för att slippa den ytterligare påfrestningen att känna fosterrörelserna innan man ska göra FPV, om i fall att något är galet (jag tänker främst på trisomi 18).

Med sonen kände jag kraftiga sparkar i början av v 14 och då hade jag moderkakan i framvägg. Den här gången har jag moderkakan i bakvägg och har känt av sparkarna drygt senaste veckan. Jag är precis i början av v 13, så den här gången kände jag bebisen redan i slutet av v 11. :)

Ja så måste det ha varit, det första provet gjorde också ont, men det andra nu var hemskt, och ömheten som satt i sen efteråt var inte att leka med. Trodde andra kände så också.. Jag har väl en känslig mage :p

Tack så mycket för svaret :)
Konstigt att de inte erbjuder MKP då istället för FVP? Men det är väl dyrare eller nåt.
Ja, nu är jag ju inte gravid men det kan vara bra att veta lite om sånt :)

Tack så mycket för svaret :)
Konstigt att de inte erbjuder MKP då istället för FVP? Men det är väl dyrare eller nåt.
Ja, nu är jag ju inte gravid men det kan vara bra att veta lite om sånt :)

Som sagt, de gör inte MKP här där jag bor. Jag måste till Lund i så fall, min gyn skickade remiss dit men fick nobben. De tar sig inte an patinenter "utifrån" utan har fullt upp med sina egna sa de. Så jag får vänta några veckor till och göra FVP här hemma.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Humla
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Ninnurur
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 425
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III