Fostervattenprov

Lupin

Trådstartare
Är det någon av er här inne som gjort FVP i modern tid? Det verkar som att man får provsvaret på bara några dagar nuförtiden?

Hur länge behövde ni ta det lugnt efteråt, vad fick ni för restriktioner och rekommenadationer?

Sv: Fostervattenprov

Jepp, vi gjorde (barnet är nu 10 månader).
Svaret tog 5 dagar ungefär och kom med posten. De förvarnade och sa att "om ett brev kommer så är det ett positivt besked. Har vi sett något som är fel så kommer vi att ringa istället". Ändå var vi nervösa när vi öppnade kuvertet.

Restriktioner finns inga. Jag frågade en del och enligt läkaren så tar det bara några minuter från det att nålen dragits ut tills själva "såret" på livmodern har läkt. Men jag stack ändå inte ut på någon rid- eller joggingtur den dagen. Jag kände litegrann efteråt; en liten "molande" värk bara; inget drastiskt. Att jobba (jag jobbar på kontor) hade inte varit några problem (men jag slutade för dagen). Dagen därpå kändes allt som vanligt.

Min BM sa att samma dag + 2-3 dagar efteråt ska man ta det lugnt, inte anstränga sig och helst vila. Konstigt att det ges så olika råd?

Jag har för mig att jag har blivit beordrad att ta det lugnt åtminstone samma dag som provet tagits.

Min BM sa att samma dag + 2-3 dagar efteråt ska man ta det lugnt, inte anstränga sig och helst vila. Konstigt att det ges så olika råd?

Min BM sa också till att ta det lugnt samma dag. Men läkaren som genomförde provet sa att det inte är någon fara alls för att agera som vanligt (även om väl inte maratonlöpning eller dylikt är lämpligt). Eftersom min BM sa en hel massa saker som sedan inte visat sig stämma (bland annat var barnet "fixerat med huvudet neråt" och visade sig sen ligga i säte vid extra ultraljud. Ett ultraljud som gjordes pga stort SF-mått. Dagen efter ett misslyckat vändningsförsök på sjukhuset var BM återigen övertygad om att bebis låg med huvudet neråt. Vilket han INTE gjorde. :crazy:) så litar jag mer på läkaren vad gäller det mesta.

Jag gjorde mitt för 8 år sen, och fick det glada beskedet att allt var okej efter cirka en vecka, om jag inte minns fel. Men det var inte bara trevligt - när jag gjorde provet fick jag en hemsk, märklig känsla av att mitt barn blev argt på mig, för att jag gjorde intrång i hennes Plats, med nålen, för att bedöma henne. Det var en mycket stark, intensiv känsla, och också första gången jag verkligen kände, att det barnet var SITT EGET, inte mitt barn, utan en varelse som kom GENOM mig. Efteråt är hon mycket "mammas" och inte alls arg, men just då var upplevelsen mycket stark.
Efter cirka 2 dar började jag läcka fostervatten, och det var jättehemskt, jag trodde jag skulle mista min bebis och fick ännu mer dåligt samvete. Nu är det tydligen ganska vanligt, att man läcker lite vatten alltså, men just då var det hemskt!
Idag har jag jordens vackraste och mest älskade lilla flicka (säger inte alla mammor så, misstänker jag..?) och jag skulle INTE riskerat hennes liv med ett FVP. Men det är ju lätt att säga nu...
Nu är det visst nya metoder på G, med blodprover som är säkra, och då slipper mammor gå igenom denna vånda.

Jag är inte intresserad av att diskutera några känslomässiga eller moraliska aspekter a la "riskera sin bebis liv".

De blodprov du pratar om finns inte. På vissa ställen kan man istället göra moderkaksprov, men den enda fördelen är att man kan göra det ca en månad före man kan göra FVP. MKP har ungefär samma risk för missfall, dvs 1-2% högre.

Man kan på vissa håll göra KUB, ett slags kombinerat NUPP + blodprov, men det är fortfarande enbart en riskbedömning. Det är inget hundraprocentigt svar som med MKP eller FVP.

Där jag bor kan man varken göra KUB eller MKP.

Nej jag vill inte heller diskutera några moraliska aspekter, detta var bara en JÄTTEstark känsla som kom över mig när jag låg där med nålen instucken i magen, och det ville jag berätta om för såna känslor kan dyka upp när man minst väntar sig det!
Blodprovet jag nämnde är något ALLDELES nytt som jag hörde talas om på BBC radio (min man är engelsman och vi lyssnar mycket på engelsk radio) - dvs inget som har att göra med tidigare prover. Jag tyckte det var fantastiskt, med en HELT ny metod, som utesluter både FVP och sk NUPP och annat. Kunde man slippa ifrån FVP med ett enkelt blodprov, som kan visa på fostrets celler i mammans blod, vore inte det ett välkommet "mirakel"?!
PS! Provet är helt nytt, jag hörde talas om det häromdagen! En alldeles ny metod som använder mammans blodprov, inget annat. Revolutionerande, om det verkligen fungerar! DS-

Senast ändrad:

Och inget som används i Sverige i alla fall. Frågan är om eller när det i så fall kommer hit och blir allmänt.

Nä det är alldeles nytt och jätte intressant tycker jag!

Och - fostervattensprov är inte nån lätt fråga. Det är inte som att gå och ta blodprov för järnbrist, precis.

En nära bekant till mig gjorde KUB test som visar en riskbedömning för ex DS och är risken hög på provet går man vidare och gör Fostervattenprov.

Tillägg:

Så lär man sig läsa ordentligt, såg nu att det inte fanns den möjligheten där du bor.

Det största problemet, när man fyllt 39 som jag gjorde för en månad sedan, är att siffrorna man får på NUPP eller KUB är så dåliga i sig själv, jämfört med yngre åldersgrupper. I min åldersgrupp (man jämförs ju med andra kvinnor i samma ålder) hamnar risken för DS på 1:150 från början. Då börjar man ju nojja och ska vänta oroligt på FVP. Min gyn tyckte det var bättre att göra FVP direkt, med tanke på min och sambons ålder (han är 37). Det är ju dessutom bara uppskattade siffror på KUB och NUPP, med en tillförlitlighet på högst 80%. De visar fel för ofta för att jag skulle känt mig trygg.

Däremot får vi inte veta könet. Här i regionen bestämde de från den 1/7 i år att de inte längre undersöker könskromosomerna. Antar att det är en kostnadsfråga.

Ah är det så tom :)

Det hade jag faktiskt ingen aning om ( ang KUB och åldern ) min väninna var ju 29 år när KUB-testet genomfördes.

Tack för informationen

Jag har gjort det för snart 3 år sedan. Jag reagerade mycket starkare på själva provtagningen än jag kunde har trott, tyckte det var mycket obehagligt och började storgråta.

Då fick man ännu vänta ett par veckor på svar.

Inga restriktioner vad göra efter provet men jag for ändå hem och vilade resten av den dagen.

Vårt provsvar kom inte förrän tre veckor efter provtagningen och det gällde både denna graviditeten och den förra. BM sa att man inte skulle anstränga sig överhuvudtaget den dagen efter provet men att man dagen efter kunde jobba precis som vanligt.

Jag vill varna att det gör rejält ont att göra FVP och att smärtan håller i sig och man är öm i magen nästan en vecka efteråt. Tror nästan jag hade mer ont i magen efter det provet än vad jag hade "där nere" efter min första förlossning.

När jag gjorde mitt så kom svaret inom en vecka. Det är ändå lite drygt 7 år sen.Läkaren sa att jag skulle ta det lugnt samma dag och att det dagen efter var ok att röra sig som vanligt.

För mig kändes provtagningen inte ett dugg, inte efteråt heller. Det enda var att jag tyckte nålen var gigantisk *jag erkänner att jag är fjantig, brukar vitna och måste ligga ner vid vanliga blodprov :o *

Vårt provsvar kom inte förrän tre veckor efter provtagningen och det gällde både denna graviditeten och den förra. BM sa att man inte skulle anstränga sig överhuvudtaget den dagen efter provet men att man dagen efter kunde jobba precis som vanligt.
Det finns två varianter av analys av provsvaret. Det ena tar en vecka och ger svar på de vanligaste frågeställningarna.
Det andra tar tre veckor pga att det ska odlas och växa till, där ser man fler avvikelser än vid snabbprovet.
De flesta gör snabbprovet.
Jag vill varna att det gör rejält ont att göra FVP och att smärtan håller i sig och man är öm i magen nästan en vecka efteråt. Tror nästan jag hade mer ont i magen efter det provet än vad jag hade "där nere" efter min första förlossning.
Jag har inte haft något ont alls varken vid provtagningen eller efter mina två FVP...

Läkaren som gjorde det kanske träffade en nerv? De allra flesta verkar inte känna något öht, förutom psykiskt.

Varför gjorde ni det mer omfattande provet? Såvitt jag vet görs det enbart om det finns förändringar/sjukdomar i släkten eller om man tidigare fått ett barn med DS eller motsv.

Jag tyckte också att provet gjorde ont, men inte SÅ ont! Smärtan satt i en liten stund efter att nålen dragits ut. Jag tror det är livmoderväggen som smärtar.
Jag var 43 när jag fick mitt första barn, det var därför jag efter en massa funderande gjorde provet. Men, som jag nämnde tidigare, ångrade jag mitt "intrång" under själva provet - nej, jag vill inte ha debatt, men känslan var extremt stark. Jag hade sen heller aldrig kunnat göra abort även om barnet visat sig ha DS, men det hade ju å andra sidan gett mig en period innan födelsen att vänja mig vid tanken och förbereda mig så gott jag kunnat.

DS är ju ändå inte det värsta man kan råka ut för, det är väl värre med de andra trisomierna, där bebisen överlever ett par dagar utanför magen :crazy: Det kan ju vara skönt att få veta så man kan terminera tidigare (om man vill).

Finns det någon fördel med FVP jämfört med MKP? (Ursäkta kapningen :o)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Humla
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Ninnurur
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 425
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III