Fostervattenljud ?

gylle

Trådstartare
Blev först förbryllad när jag började rida mitt dräktiga sto (är strax efter 50 dgn ca nu) och hon kluckade i "magen" som man själv kan göra om man hällt i sig en massa dricka innan motion. Hörs varje gång man rider och under hela passet (låter jobbigt associerar till hur skönt det är att springa själv om man lyckas få till detta kluckande) Kom ganska snabbt på att det nog var fostervattnet man hörde och hittade en gammal tråd att så var fallet. Är det så på alla dräktiga ston ? Den fundering jag mest hade är kan man utgå ifrån att så länge man hör kluckandet så har stoet fostret kvar eller fostervattnet kan vara kvar även om hon tex resorberat (eller kastat) ? Har inte kollat stoet sedan 30 dgn så det känns ju bra att höra detta borde väl tyda på att allt går som det skall eller ?
Mycket billigare än ultraljud dessutom :D

Sv: Fostervattenljud ?

gylle skrev:
Blev först förbryllad när jag började rida mitt dräktiga sto (är strax efter 50 dgn ca nu) och hon kluckade i "magen" som man själv kan göra om man hällt i sig en massa dricka innan motion. Hörs varje gång man rider och under hela passet (låter jobbigt associerar till hur skönt det är att springa själv om man lyckas få till detta kluckande) Kom ganska snabbt på att det nog var fostervattnet man hörde och hittade en gammal tråd att så var fallet. Är det så på alla dräktiga ston ? Den fundering jag mest hade är kan man utgå ifrån att så länge man hör kluckandet så har stoet fostret kvar eller fostervattnet kan vara kvar även om hon tex resorberat (eller kastat) ? Har inte kollat stoet sedan 30 dgn så det känns ju bra att höra detta borde väl tyda på att allt går som det skall eller ?
Mycket billigare än ultraljud dessutom :D

Har aldrig hört det på mina dräktiga ston då de rids.....
så jag har faktiskt ingen aning..... :confused:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 699
Senast: Miamamman
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka