Fosforfritt mineralfoder?

Beaniz

Trådstartare
Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)

Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)
Kanske enklast att tillsätta kalk för att få en bra balans mellan ca/p.

Om du inte behöver så många andra mineraler så håller jag med ovan om foderkalk. Annars brukar jag välja ett mineralfoder med hög ca/p- kvot. Köper oftast Hippo Selection Strength, kan sen lägga på ytterligare lite kalk om det behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur