Fosforbrist

jinx

Trådstartare
Jaha, då sitter man här igen och ska försöka få ihop det med foderstaterna. Suck. Hur jag än gör, så blir det överskott på kalcium och underskott på fosfor. Har ni tips på nåt bra sätt att få upp just fosforhalten?

Sv: Fosforbrist

Om jag inte minns helt galet så har iaf Kraffts vita mineraler högre fosforhalt. Kolla lite vilket mineralfoder du kan tänkas behöva.

om du bara får till minimi på fosforn så gör det ingenting om kalciumet ligger högt. kvoten får inte bli för låg, men en frisk häst klarar ett högt kalciumöverskott.

Lättaste sättet att fixa enbart fosforn borde vara genom Fosforbalans. Finns på GG, tillverkare är Eclipse-Biofarmab, info hittar du här: http://www.eclipsebiofarmab.se/

Men som sagt, kommer kalciumet från grovfodret så skall det inte vara några problem.

japp, upp till sex gånger kalcium kan du ha, utan att det ger negativa effekter, bara fosforn räcker. Bättre lite obalans (åt det hållet!), än konstgjorda tillägg.

Japp - det stämmer. Mineral vit, och ev. fosforbalans i kombination fixar i regel till det.

Om man har ett stort överskott på calcium redan innan är inte balansen ca/p i Miner vit tillräcklig. Du får ju ytterligare calcium med den.

Jag rekomenderar fosforbalans om skillnaden i kvoten är för stor.

Ja men kli är ingen bra fosforkälla, fytinfosforn i kli tas upp dåligt o hindrar upptaget av andra mineraler. HelenaHandberg har beskrivit detta bättre i andra trådar.
PL

Fick faktiskt reda på något intressant i denna fråga häromveckan. Man får tydligen upp fytasaktiviteten i foder genom stöpning. Så att stöpa kliet ska göra att en betydligt mycket större andel av fosforn kan utnyttjas.

Om man har ett stort överskott på calcium redan innan är inte balansen ca/p i Miner vit tillräcklig. Du får ju ytterligare calcium med den.

Jag rekomenderar fosforbalans om skillnaden i kvoten är för stor.

eh. det är ju det jag skriver. MIneral vit och fosforbalans dessutom......

Jo, jag vet det men varför slänga på ännu mer calcium om det inte behövs då det finns ett tillskott som kan justera enbart fosforn?

Förra hösten satt jag själv med ett grovfoder med en ca/p-kvot på 3. och när jag uppfyllt alla andra behov låg calciumgivan på 100-150% ÖVER behov medan fosforn inte täcktes. Hade jag då slängt dit Miner Vit hade jag ju ökat på procenten med calcium ännu mer och bara justerat kvoten en aning nedåt. Även om nu hästen säkert fixat det så varför inte försöka jämna ut så bra det går?

mackan: Nej, jag skrev inte som du. Jag hävdar att vid för höga kvoter och for stort överskott av calcium redan i grundfoderstaten är inte Miner Vit tillräcklig. Se mitt exempel ovan. Därför rekomenderar jag ENBART fosforbalans om calciumet redan är täckt, ffa om det vida överstiger behovet, som för mig förra året tex.
Miner vit funkar naturligtvis alldeles utmärkt om man ligger på ok värden på calcium i grundfoderstaten då gör ju lite mer calcium ingen skada, vi fick ju inte några siffror från TS så vi vet ju inte hur fel värdena är.

Generellt: Mitt önskemål från fodertillverkare är att ta fram ett mer komplett mineralfoder som även är anpassat åt helt skeva kvoter där fosforn är låg. De mineralfoder som finns ute på marknaden nu är dessvärre anpassade efter att folk trycker i sina hästar mängder med kraftfoder som innehåller mer fosfor och väger upp överskottet calcium i grovfodret. Ger man väldigt lite kraftfoder och får som jag därmed jätteöverskott på calcium finns inga alternativ. Visst överskott på calcium ffa från grovfoder är ingen fara men varför bara sitta ner och acceptera istället för att försöka göra det så optimalt som möjligt? :)

mackan: Nej, jag skrev inte som du. Jag hävdar att vid för höga kvoter och for stort överskott av calcium redan i grundfoderstaten är inte Miner Vit tillräcklig. Se mitt exempel ovan. Därför rekomenderar jag ENBART fosforbalans om calciumet redan är täckt, ffa om det vida överstiger behovet, som för mig förra året tex.
Miner vit funkar naturligtvis alldeles utmärkt om man ligger på ok värden på calcium i grundfoderstaten då gör ju lite mer calcium ingen skada, vi fick ju inte några siffror från TS så vi vet ju inte hur fel värdena är.

det jag skrev är att mineral vit i KOMBINATION med fosfor balans brukar funka.

det var det jag menade att du läste mig fel. jag föreslog aldrig att mineral vit enbart skulle ta hand om problemet.

:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka