Fosfatbindare vid njursvikt?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite nyfiken om någon har erfarenhet av att ge katt fosfatbindare vid njursvikt, och i så fall på vilken indikation (förebyggande eller vid konstaterat förhöjda värden) det sattes in och vilket resultat det gav?

Farbror, som haft njursvikt sen 2009 och spöat vets prognos med råge vid det här laget, har tydligen fått en försämring. Det är inga skräckvärden, men det är en markant försämring mot var han legat innan. Han står sen 2009 på njurdiet (annars hade han varit stendöd för länge sen).

Det märks på katten att han är sämre, men han är ändå såpass fräsch att det känns värt att prova innan man ger upp, och därför ska vi prova fosfatbindare. Han har dock inte så hög fosfat (och väl inom normalintervall), men vi har inget referensvärde på det och som vet sa så kan han ju legat lägre tidigare och det här är en höjning för honom (precis som krea, bun osv har ökat).

Jag gav det till min Abbie under hennes sista tid. Det gick så fort med henne att jag inte egentligen vet om det gjorde nån skillnad, när hon slutade äta för andra gången så fick hon gå.

Jag gav det till min Abbie under hennes sista tid. Det gick så fort med henne att jag inte egentligen vet om det gjorde nån skillnad, när hon slutade äta för andra gången så fick hon gå.

Ah. Vet du om hon hade höga fosforvärden i blodet?

Min äter ju, annars hade jag inte ens övervägt att försöka. Men det är ju som vet säger - han är för pigg för att inte försöka.

Ah. Vet du om hon hade höga fosforvärden i blodet?

Min äter ju, annars hade jag inte ens övervägt att försöka. Men det är ju som vet säger - han är för pigg för att inte försöka.

Ja, det hade hon. Dom slutar ju ofta äta pga illamående och höga fosfatvärden gör tydligen att dom mår illa. Hon började ju äta igen, men hennes njurvärden var katastrofala (akut njursvikt pga njursten) och det gick inte helt enkelt.

Ja, det hade hon. Dom slutar ju ofta äta pga illamående och höga fosfatvärden gör tydligen att dom mår illa. Hon började ju äta igen, men hennes njurvärden var katastrofala (akut njursvikt pga njursten) och det gick inte helt enkelt.

Beklagar.
Jo sluta äta och/eller kräkas är ju vanligt. Verkar dock individuellt vid vilket "läge/värde" de gör det.

Ja, så är det ju. Jag reagerade på att hon inte åt och vinglade lite när hon gick. Crea låg på 1200! :cry:

Hu!!

Min ligger inte så högt än crea 379 umol, referens 27 - 186, bun 17.2 mmol (ref 3.6 - 10.7)

Men han har legat på crea ca 200 innan stadigt och fint. (Övriga minns jag inte). Så det är ju tyvärr en markant försämring även om det inte är höga-höga värden

Fosfor 4.9 (ref 3.4 - 8.5) så det är ju inga konstigheter. Men då vi inte har tidigare värden på det så som vet sa "han kan ju legat på 3.5 i fosfor innan och det också stiger"

Men minns hunden. Hade sen fyra år konstaterad njursvikt. Stod på njurdiet. Symptomfri och normala värden.

En söndag pigg och glad och ute och röjde. Måndag aningens loj, typ inte först till ytterdörren. Tisdag lite mer loj men blev fart på när man ropade. Onsdag morgon trött och ville bara äta godismat. Onsdag em kom godismaten upp med vändande post och hon ville bara sova. Onsdag kväll på djursjukhuset så hög crea att analysmaskinen inte kunde mäta, den gick i taket och konstaterade att värdet var högre än det.

Hon somnade samma kväll (vet på djursjukhuset började prata om lägga in på dropp mm. Jag avbröt och sa nej. Hon var 14 år och hade fått 4 bonusår ingen trodde hon skulle få. Och skönt ändå det gick fort även om jag ångrade att jag inte åkte in redan på tisdagen)

Gav fosfatbindare till njursjuka hunden hennes sista månader, då det värdet ökat. Vet inte om det gjorde nån skillnad men det skadade i alla fall inte. Hon hamnade också en dag i att hon inte ville äta alls och man såg att hon var nere. Hon fick smärtstillande (just in case) och medel mot illamående, hade en jättefin dag dagen efter med bad och bus och skogspromenader och mängder av godis och korv. Dagen efter det fick hon somna in :cry: :heart

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka