foserhäst

Ï

ïcatanten

hur fungerar det egentligen med foderhäst, vem står för vad?

Sv: foserhäst

Som fodervard star man for alla hastens kostnader utom inkop av hasten, forsakring brukar aven fodervarden sta for genom hastagaren.

ok!

så om jag ska låna ut min häst på foder.
så ska jag egentligen inte behöva stå för nåntig?
jag tänker på om hästen bli sjuk o så?

Jag har en ponny på foder för ev senare köp, vi står för allt utom försäkringen. Om han blir skadad står vi för det också.

ojdå jag såg inte förrän nu att jag stavat fel i rubriken:D

ok! det låter ju rätt vettigt tycker jag.

Det bestämmer fodervärd och ägare tillsammans :)

Jag kände min foderhästs ägare sen innan och hon frågade om jag ville ta den på foder. O jag har det nog rätt bra;
jag betalar såklart stallhyran m mat, hovslagare, vaccinationer om den ska vaccineras när jag har den..
avmaskningen kommer vi nog att dela på och även självrisken om hästen blir skadad.
försäkringen betalas av ägaren.

Men så är jag under 18 och betalar för hästen själv och ägaren har inte tid med den då hon ska flytta, så detta passar väl oss båda :)

ja jag tänkte egentligen sälja min häst men den eventuella nya köparen ville ha å foder 1 år först, och eftersom jag inte måste bli av med honom så tycker jag det verkar som en bra ide.
men jag vill ju inte ha en massa kostnader för en häst jag inte "använder".

Jag har ju lärt mig att man betalar allt för foderhäst. Vissa ägare väljer dock att själv betala försäkringen för hästen av diverse anledningar.

har jag häst på "foder" för tillridning får ägaren stå för ALLT!! utom min utrustning. har jag en häst på foder för att själv ha skoj o utbilda mig står jag för allt utom försäkring d.v.s stall, mat, veterinär, hovis, träningar m.m men det bestämmer man i´hop med ägaren!

Det beror helt på vad ni skriver på knotraktet. Men oftast är det så att fodervärden står för alla kostnader förutom inköp och försäkring.

Jag har stått för allt på våran förra foderhäst, och det blev inte billigt! Det var en svårfödd travare som tusenlapparna bara gick på maten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar