Förvirrad

linafina

Trådstartare
En häst i vårt stall började hosta för ett tag sedan. Trots att min unghäst står så långt borta från den hästen som det bara går så blev min unghäst också hostig efter ett tag :(.

Jag ringde min veterinär som kom ut och kollade på honom. Han var precis som vanligt men hostade. Han har inte haft någon temp under hela tiden har nämligen kollat den varje morgon och kväll.
Veterinären skrev ut medicin som han nu har fått i 15 dagar. Det har blivit bättre men inte helt ok än.

När veterinären kom kollade hon noga i stallet. Hon tyckte att luften var dålig och att vi skulle ta av något fönster inne i boxarna om detta var möjligt. Hon menade att hästar behöver mycket luft och eftersom många vill att stalldörren ska vara stängd om natten så tyckte hon det vore det bästa.

Jag vet inte om det är så att han blivit sjuk av draget då han står i boxen närmst stalldörren. Den öppnas och stängs hela tiden under kvällarna när folk tränar sina hästar och så.

I vilket fall som helst så har stallägaren tagit av fönstret nu och jag hoppas att det är bra. Känner mig så förvirrad eftersom jag hör både det ena och det andra om vad som är bra och dåligt. Jag känner själv att luften är dålig där om mornarna men jag hoppas det blir bättre för min pålle nu när han har öppet fönster.

Vad tror ni?

Sv: Förvirrad

Hur har ni det i erat stall? Öppen dörr eller öppna fönster eller inte öppet alls?
Det beror ju mycket på hur stallet ser ut med takhöjd och sånt men vi har ganska lågt i tak och då är det extra viktigt med luften.
Berätta gärna hur ni har det i erat stall.

Hej förvirrad!!

Vårt stall har plats för tio hästar. Vi har öppet alla fönster året runt (om det inte är väldigt kallt så vi måste stänga för att inte vattnet skall frysa), sedan har vi tre dörrar som är av engelsk stil (över och under del) dessa dörrar har alltid överdelen öppet men vi stänger till om det blåser rakt in (man skall passa sig för drag).
Ett tag stog en häst hos oss som hade kronisk bronkit, första vintern hostade hon (hon kom på vintern) men nästa vinter hostade hon inget utan blev mer eller mindre hostfri.
Hoppas din häst blir bättre när ni öppnar ett par fönster.

Hälsningar
Wigdul

wigdul skrev:
Hej förvirrad!!

Vårt stall har plats för tio hästar. Vi har öppet alla fönster året runt (om det inte är väldigt kallt så vi måste stänga för att inte vattnet skall frysa), sedan har vi tre dörrar som är av engelsk stil (över och under del) dessa dörrar har alltid överdelen öppet men vi stänger till om det blåser rakt in (man skall passa sig för drag).
Ett tag stog en häst hos oss som hade kronisk bronkit, första vintern hostade hon (hon kom på vintern) men nästa vinter hostade hon inget utan blev mer eller mindre hostfri.
Hoppas din häst blir bättre när ni öppnar ett par fönster.

Hälsningar
Wigdul

Hej :)

Vårt stall har också plats för tio hästar. Men det är bara mitt fönster som har tagits ner så alla andra är kvar.

Men jag tycker att det borde vara positivt för min häst att ha öppet om stalldörren är stängd eftersom han då har bra med luft i sin box. Vet inte varför jag känner mig orolig för min pålle, han mår ju finemang förutom att han hostar till emellanåt. Själv tror jag att han åkt på en höstförkylning. Hoppas att det går över nu helt och hållet.

Hej Linafina,

Tråkigt att pållen är hostig. Kan ju vara en vanlig förkylning men även dålig luft i stallet som du skriver om du känt det själv på morgonen.

ang ventilation så är det ju a och o för hästens välbefinnande under uppstallnings perioden. Kyla pga ventilation är inget problem, det enda jag hört är skadligt är SNÅL drag.

vi har 9 hästar i vårt stall, som är en ombyggd lagård med högt i tak. Luften där är kanon, pga att vi har alla fönster på glänt (fönser som öppnas i toppen av fönstren inåt, på hakar. vi varierar öppnings graden beroende på temperatur, men fönstren är ALLTID öppna, undantaget är om det är köldknäpp med -10 då stänger vi om dagarna när hästarna är ute, öppnar sen när de kommit in. När det är plusgrader har vi dörren på hake, eller helt öppen om det är plus 10 nånting.

som sagt, luften är a och o. hellre kyla än instängt och fuktigt, det är döden för hästens luftrör.

vad du skriver att luften är allmänt dålig och ni har lågt i tak, skulle jag tro att det skulle behövas öppnas mer fönster rent generellt, inte bara i din hästs box. Bara för att han är en av de få med symptom, känner ni själva att luften är dålig om mogrnarna så behövs det bättre ventilation över lag. Har ni takluckor upp till loftet också till exempel? isåfall kan man öppna även dem, brukar hjälpa ganska mycket.

Mitrolle skrev:
Äter alla samma grovfoder?

Kan ju vara dammigt (mögligt) hö/halm eller liknande.

Ja alla hästar äter samma foder. Tycker att fler borde bli dåliga om det var det som var dåligt men det behöver ju inte vara så. Dom känsliga kanske har reagerat. Ska skicka iväh hösilaget på analys och även se om det finns mögelsporer.

Det jobbigaste av allt är att stallägaren tycker det är helt ok och att där har minsann stått hästar i över 20 år osv.

Men jag är mycket glad att min lille har fått öppnat sitt fönster. Har inte hört honom hosta på två dar nu.

Håll era tummar för att han slutar helt nu. Mår så dåligt varje gång jag ser eller hör honom hosta.

Jag tycker att du ska avvakta och se om hostan går över. Han har ju fått medicin och ett öppet fönster. Så du har ju förbättrat hans miljö vad du kan! Höstförkylningar med hosta är vanliga och har han ingen feber så är det nog bara att vänta och se....

Min lille kille som är lika gammal som din har hostat i snart 5 månader nu och gått på 4 olika penicillinkurer. Vi gick ner med en kamera i halsen på honom nu och tog ett bakt-prov för att se vad det är för bacillusker vi ska medicinera mot, eftersom att inget annat har hjälpt. Så jag håller tummarna för att på tosdag ska vi ha lösningen i våra händer *hoppas*

Annars är vårt stall högt i tak med ventillationstrumma. Öppen stalldörr så mkt som möjligt. Stänger den de nätter då det är risk för att vattenledningarna ska frysa. 4 Hästar i ett stort och luftigt stall.

Oki då är jag inte ensam med en unghäst som hostar. Etan hostade första gången för en månad sedan. Har inte hört honom hosta idag iheller.

Jag håller tummarna för att ni hittar vad det kan vara på torsdag.

Inga hosthästar *peppar,peppar* men har alltid dörren på glänt om det inte är risk för frusna vattenkoppar. Har stall med 4 boxar (3 hästar nu), högt i tak men har trots det öppet om det går.

Hoppas hostan ger med sig!

pemi

Den vanligaste orsaken till hosta vid den här tiden brukar faktiskt vara dålig luft, nu när det är kallt stängs ju dörrar och fönster. Hästar är väldigt känsliga för det.
Jag flyttade min häst för ett par månader sen. Innan har hon haft lite hosta på vintern trots öppna fönster och högt i tak. Nu står hon i utebox och har inte hostat en gång.

Det låter som att det borde bli bättre nu när du har öppnat fönstret:)

Vi fick också lite hosta i vårt stall 20 st hästar och det var en liten förkylning, men det var bara fölen, åringarna och de över 20 år som fick hosta (förkylning). Dom i åldern där emellan klarade sig utan symptom.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
916
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama