Förvirrad! Vad anser ni om godis vid betsling?

Har haft betslingsproblem på min häst som jag har löst med godis. :)
Idag har jag inga problem att tränsa honom, han tar själv bettet i munnen och jag trär bara på nackstycket. :love:
Han är alltid jätteglad när jag kommer med tränset och typ 9 ggr av 10 får han en godis. :D
Han går lika bra att tränsa utan att ge godis, men jag tänker inte sluta med det, för detta funkar alldeles utmärkt som det är idag... :bow:
 
När min numera snart 20-åriga ponny var liten (har haft henne sedan hon var 4 o jag 13... i 15 år drygt, alltså :love:) gillade hon inte bettet o jag började ge henne godis vid tränsning, och det gör jag ännu :o Dock är det ingen annan som gör det (hon har varit utlånad på både hel- o halvfoder för att få tävla efter min 18-årsdag) o det funkar jättebra även utan. Själv känner jag mig dock som en svikare de gånger jag "klär på" henne själv om jag inte har något gott till henne :crazy: , och hon vet själv så väl vad som väntar när gammelmatte o tränset dyker upp - öronen spetsas o gapet öppnas.

Tilläggas bör oxå att jag inte fjantar likadant med de andra hästarna...

Tjohej
AKO
 
Vi hade tidigare en häst som var lärd att ta bettet själv. Höll man upp tränset framför honom så stack han själv in nosen och tog bettet, snyggt och prydligt och väntade sedan på att ryttaren skulle fixa resten med nackrem och spännen m.m. Han var lärd med hjälp av godis OCH beröm. Vi lärde min nuvarande häst samma sak och på samma sätt och det fungerade i flera år, men nu har han slutat med det, så de gånger jag rider med träns med bett ( har ett bettlöst side-pull träns också) ger jag honom godis samtidigt med bettet, IBLAND, men inte varje gång för då blir han alltför häftig, använder det bara som extra förstärkning ibland. Jag vill lära upp honom på att tränsa sig själv igen, för det var väldigt bekvämt och harmoniskt för både mig och hästen.

Annars håller jag med dig, annan form av beröm än godis är hållbarare i längden och ger en mer beständig verkan.
(dessutom ger INGEN hagledare bort sin mat till någon annan! och godis är mat i hästens ögon)

/TIGERHEART
 
Är den tjejen jag eller?
:rofl:
Så lustigt när du skrev det för jag visste direkt vem det var. Kul att ha en stallkompis inne på buke det har jag aldrig haft förr eftersom jag stått helt själv.

Men det får ju bra med lilla Ironia både med betslingen och utbildningen tycker jag. Bara det kan ta och komma snö nu så hon slipper slita mer på sina stackars hovar.
 
Jag red en häst när jag var yngre, han var väl typ 15 då! Han får morot när man kratsat hovar, spänt sadelgjorden och när han tar bettet...lite överdrivet kanske! :D
 
Re: Inga problem godis ändå...

Detta har dessutom ledit till att de gapar och kör in huvudet i tränset bara jag håller fram det, ibland så att jag knappt hinner med.

Precis så gör min kompis häst, anfaller tränset :smirk: Och hon har ändå ALDRIG gett honom godis vid tränsning.

Till alla:
Jag är emot mutor i den grad det går. Min häst får bara godis vid sällsynta fall, annats nöjer han sig en klapp vilket jag tycker ska räcka.
 
Det är sant, men man kan ju faktiskt rida både med ett bett i munnen och sedan det bettlösa huvudlaget ovanpå, de vet ju inte vad du använder när du rider??
Eller?
 
Re: Inga problem godis ändå...

...Måste godis vara en MUTA? En muta trodde jag var något man gav för att lyckas få sin vilja igenom hos någon som egentligen inte vill det man själv vill. T ex kan man som vin- och spritleverantör ju bjuda cheferna på landets systembolag på presentcheckar och weekendresor om man gärna vill att bolagen ska ta in mer av ens produkter... :smirk:

Och det är klart, att måste man muta pålle för att kunna hantera den, då är det ju onekligen ganska galet. Däremot, en godisbit som belöning, "positiv förstärkning", varför inte? Eller kanske bara en morot för att den råkar finnas till hands?

Nej, men allvarligt. Jag förstår inte att detta med att låta pålle knapra en morot ur handen någon gång ska vara så himla omtvistat. Blir hästen tiggig o tråkig får man väl sluta... Mina får godis när jag råkar ha köpt morötter eller liknande (o ponnytanten när JAG tränsar henne - se tidigare inlägg). KLart de blir lite glada, men något nafs o tjafs för att de inte får, det har jag aldig varit med om.

Förstår självklart däremot att det kan uppstå problem i större stall o ffa på ridskolor (lekt. hästar kan ju lära sig att både "utnyttja" och skrämma barn rätt så duktigt) om alla får stoppa i pållarna i tid och otid.
 
Det är väl jättebra att du lyckats lösa ditt och hästens problem utan godis! Men hade du "behövt" godis hade det kanske inte varit någon katastrof, det heller...

Jag köpte själv en unghäst för några år sedan, och bestämde mig då för att eftersom han var helt "oförstörd" (hade bara gått på lösdrift innan), så skulle jag inte riskera att få en tiggig häst genom att ge honom godis ur handen. Han har alltså aldrig fått godis i samband med träning, utan enbart beröm med rösten, klappar osv. Sedan brukar han få lite extra havre, morötter eller äpple i krubban efter avslutad träning.

När jag vande honom vid bett gjorde jag det i samband med utfodring, så att han fick stå och äta en stund med bettet i munnen (men han fick alltså inget godis när jag betslade).

Detta har funkat fint på min häst, men jag tror att en del av mina stallkompisar i hemlighet tycker att jag är lite elak och hård mot min häst, eftersom jag aldrig ger honom godis...
 
Själv behöver jag bara hålla bettet framför munnen på min medryttar pålla så gapar hon så snällt.. :D

:banana:
 
Godis kan vara ett snabbt sätt att få bukt med rädsla. Det är en väldigt positiv sak, och kan få hästen att tänka mindre negativt på saken som oroar den.

Men det gäller att sluta mata hästen med godis i tid, innan det drar på sig andra problem istället för att hjälpa till att lösa dem.
 
Vad du gör för att få hästen att ta bettet spelar egentligen ingen roll (givetvis får man inte slå den)!
Huvudsaken är att hästen uppfattar tränset som något positivt.

Hästar är individer och svarar olika bra på olika saker. Jag har träffat hästar som uppskattar en godisbit mer än en klapp på halsen.
Gör helt enkelt vad som krävs för att du och hästen ska uppfatta tränsningen som nogot positivt och trevligt!
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: Pathmaker
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
G
Hästhantering Hej! Jag har ganska nyligen blivit "medryttare" på en ridskolehäst. Just nu så går han inte i verksamheten och ingen får hantera...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Exhistensia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp