förvirrad tjej med hosthäst!!!

S

ssabina

jag har en såkallad hosthäst har inte fått någon direkt diagnos men hon hostar så de låter som att inälverna ska komma farande ut genom öronen vissa dagar, och vissa dagar är det bra och hon hostar lite lätt..

man blir så förvirrad av alla olika trådar hit och dit så gjorde en egen ;)

de står så olika överallt, vad ska man tänka på? vad för foder ska man ge? har även hört gott och ont om betfor, som t.ex att det inte ska ges till host hästar för att de är slembildande men ja har även hört att de sammlar upp dammet i övrigt foder.

just nu får hon havre,vitlök,mineraler nerblött, ska man även ge betfor eller vad säger ni?

hur ska hon motioneras, till vilka grader ska hon stå med täcke ute? ska hon ha flecee täcke under natten m.m,m.m

ja som ni märker är jag minst sagt FÖRVIRRAD så snälla hjälp mig med era bästa tips! tack på förhand :love:

Sv: förvirrad tjej med hosthäst!!!

Det första du bör göra, om du inte redan gjort det är såklart att ta ut en veterinär som kan konstatera att det inte är något fel på din häst, som behöver medicineras osv.

Generelt med hosthästar är att de ska spendera så mycket tid som möjligt ute i friska luften, undvika dam så hösilge är att föredra. Vattna kraftfodret om det är dammigt, vilket det såklart inte bör vara i alla fall. Underlaget i boxen ska vara så damfritt som möjligt men beroende på varför din häst hostar så kan det vara lite olika vilket underlag som passar bäst.

Där där med täcke, förstod jag inte. Om din häst hostar för att hon är sjuk så att hon behöver ha täcke så är det klart att hon inte ska ridas. Hästar hostar inte för att de fryser eller är kalla och man kan inte "bota" hostning med ett täcke.

Samma sak med motionen. Vad har hästen för hosta? Slemhostnade hästar mår ibland bra att ridas så att de får igång kroppen och lättare kan hosta upp slemmet. Men hostar hästen för att den är sjuk eller har fel på luftvägarna så bör den kanske inte ridas alls!

Som sagt, rådfråga med en veterinär som kan ta en ordenlig titt på din häst och få riktiga svar på varför din häst hostar.

Lycka till.

Om din häst hostar så illa som du beskriver så ska den absolut undersökas grundligt av veterinär. Innan dess går det inte att säga något alls om vad du ska göra.

Grundreglerna är alltid att en häst ska vara lagom varm, varken vara övertäckad eller stå och frysa.
Alla hästar mår bäst om de får vara ute så mycket som möjligt. Strö och allt foder ska vara dammfritt och man sopar aldrig när hästen är inne i stallet. Ventilationen i stallet ska vara god. Detta gäller alla hästar oavsett hosta eller inte och har man det inte så redan innan så måste man ta tag i det om hästen börjar hosta.

Tänk på att vitlök kan ge anemi hos häst och är därför inte lämpligt att ge.

Håller med övriga när dom skriver att en veterinär borde titta på hästen om det nu inte är så att en redan har gjort det...:laugh:

Jag har två hostisar, en stor häst som är helt symtonfri om man sköter honom rätt. I vinter har han kanske hostat 1 gång vad jag har hört.

Och en ponny som kan hosta inne. Dock inte i nuvarande stall, det är suverän luftgenomströmmning...:laugh:

Jag fick tipset för många år sedan att ge dom honungsvatten (1 msk honung knapppt) och koka ut det i vatten som jag sedan blandade med betforen eller hällde på vanliga maten... Och vips så slutade min stora kille att hosta... (han har torrhosta/känsliga luftrör) Detta var innan man började fodra med hösilage i större utsträckning och jag använde hö, visserligen blötlagt men inte riktigt samma effekt ändå.

Hurvida det är veterinärt riktigt vet jag inte, men min veterinär höjde inte på ögonbrynet när jag berättade vad jag gett min häst för att sluta hosta ialla fall...:laugh:

Mvh Domino_s

Min ponny ett russ hade sån himla hosta så han var obrukbar. Kunde knappt röra sig utan att "hosta ut inälvorna".

Min veterninär skrev ut ventpulmin som är som våran motsvarighet bickanyl(astma) och han åt burk på burk. Han började får upp slem, vilket var skönt men det blev ändå inte bra!

Det viktiga med en hosthäst aldrig damm alltså "damma" inte när hästen är inne eller hö med damm osv;).

Sen spelar fukt en stor roll oxå iaf för min ju fuktigare de blev inne & ute ju mer jobbigt fick han:(.

Undvik mögel!

Sen vintern hade vi som värsta årstid när de växlar mkt mellan varmt/kallt & torrt/fukt.

Min veterinär var orolig att han hade utvecklagt bronkit och att han med största sannolikhet skulle bli utdömd vid klinik:cry:.

I ett sista försök att ge honom ett "hostfritt" liv var att vi byggde utebox till honom. De kunde iaf inte bli värre tänkte vi.....

Det var exakt 1 år sen vi hade de som kämpigast med alla val, medeciner osv.
21 maj 2009 flyttade min kille in i sin nya utebox.

Nu ett år senar är han symptomfri:banana:! Han har inte besvärats av hostan alls sen han fick en utebox!! I de skick han var förra året kan ingen tro för det finns inte ett tecken kvar!
Så har man möjlighet så är utebox nått man kan prova:bow:. Eller lösdrift eller som andra sakt myyyyyyyyyyycke utevistelse;)

De rädda min ponnt från att bli utdömd samt nu har han ett underbart liv hostfri, orkar busa med vännerna samt bara vara den han är!!!! VÄRLDENS GOASTE PONNY:love:

Lycka till med din häst:bow:

Kontakta veterinär skulle jag säga -dels för att det kan vara allvarligt och dels för att du ska kunna lugna ner dig.

En annan viktig aspekt är att verkligen kolla igenom höet, hösliget eller ensilaget. Minsta lilla mögel kan ge extrem hosta och grönt, segt slem. Så kolla igenom miljön hästen står i, maten hästen får och ta tempen på hästen och ring veterinären. Avvakta med att rida förrens du har hört med vet. så det inte gör mer skada än nytta och om hästen inte är van vid att vara täckad så ska du max lägga på ett ofodrat regntäcke om det regnar mycket.

tack för allt :)

vetrinären har kollat henne men inget nogrant hon är bokad så hon kommer i slutet på månaden och kollar ordenglit, ett tag åt hon bisolvon och de hjälpte men nu har dom slutat med det (?) hon äter fräscht hösilage,osv

ska även se om vi kan försöka fixa men någon slags ute box, kan vell inte vara så jätte svårt att sätta ihop en lite enklare.

har ni ¨några fler bra tips om kraft fodret? t.ex ska ja ge betfor eller fortsätta med, havren,mineralerna,vitlöken? eller kanske blanda?

men tack iaf <3

Vitlöken skulle jag skippa. Har en häst som är känslig i luftrören sedan en halsinfektion för ett par år sen. Hon får lakritsrot.

Ja, även torkad anis kan hjälpa (finns stora förpackningar av kryddan att köpa på bla City Gross). Våran hosthäst får en näve anis i fodret varje dag vid övergång mellan vinter-vår och sommar-höst (årstidernas skiftningar och med dem temperatur/luftfuktighet verkar påverka hans luftrör).
I övrigt har han inga problem alls med hosta sedan vi började med lösdrift :)

låter bra :)
ska nog prova de :)
är det bara vanlig krydda eller?

Så länge maten har bra kvalite så kan du ge vad du vill;). Men skippa vitlöken om du vill ge de ge endast 1-2 klyftor färsk om de uppskattas för det är "bättre" än granulat o sånt:).

min får; sojamjöl, foderjäst, linfrö, dämpa, maskros, mineraler/vitm. Och de brukar han få ihoprört som en gröt även de andra får gröt numera och det uppskattas:rofl:. Sen får han hö/halm samt lite lucern(melassfri).

Min kompis vars far de e som säljer hö till oss är väldigt involverade i kontroll av hö då hon själv var lika förtvivlad som oss när han var så dålig!

Jag änvände även Nostril Vet när jag sätte igång med körning det ska vara bra till hosthästar, jag tänkte de kan ju inte bli sämre. På min kille fungerade de men på en kompis häst gjorde de inte de. Så alla tycker olika om Nostrilen.

Men när hon lugnar ner hostan o börjar må bra igen så kan du ju bygga upp en hög kondis för de underlättar också för hosthästar:).

Åter igen lycka till:bow:

Btw en utebox e inte så svår att slänga ihop så de klara du nog galant:banana:

okej tack ;)

jo, vissa dagar är hon som inget hänt och då kan ja rida helt vanligt ;) annrs går ja med henne varje dag så hon ska hålla konditionen upp till viss del och inte tappa alla muskler :p

tack, för hjälpen :D

hur bygger man en utebox själv? haha :P

Boka tid för en utredning. Bl a går de ner med en liten kamera och ser hur mycket vätska hästen besväras av, provtagning är också nödvänig. Därefter kan man sätta in rätt behandling.

Självklart ska inte hästen behöva gå och ha det så som du beskriver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 807
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat