Förvirrad snok!

Kickis

Trådstartare
Här om dan när jag kom ut i stallet så låg det en snok i lösdriften, bara nån metere ifrån där hästarna stog och åt. Den verkade rätt slö och när jag petade på den rulla den ihop sig och fräste åt mig. Så jag la ut den i ett stenröse någa meter bort. Och nu nån dag senare så låg den uppe på stenarna. Denna gången försvann den iväg när jag kom men bara 15 min senare kom den upp igen. Den verkar inte särskilt rädd för jag få gå riktigt nära innan den reagerar. Anntar att den är den höga värmen +12 grader ute som gör den förvirrad? men de blåser ju endå rätt kallt och de var nästan regn i luften så jag vet inte varför den la sig uppe på stenarna, för de fanns ju ingen värme där..?

29929034.jpg

29929049.jpg

Här finns fler bilder..
http://www.pixbox.se/alb_show_id1143772_page0.html

Senast ändrad:
Sv: Förvirrad snok!

Men stackars liten... (Eller stor. :o)

Den kanske tror att det är vår igen, för visst borde den väl ha gått och lagt sig för länge sedan?

är det verkligen en snok?
har inte dom lika tjockt huvud som resten av kroppen? ser ut som om att denna har större huvud, mer trekantsform

Jag tippar på att det är en huggorm faktiskt, med tanke på just huvudformen.

Huggormen har ju ett rätt så trekantigt huvud där man tydligt ser skillnad mellan huvudet & kroppen. Snoken har vad jag vet ett smalare huvud som knappt synbart övergår till resten av kroppen .

Fast den ser så låååång ut i kroppen, huggormar brukar ju vara mer "knubbiga".

Dessutom har den ju de där fläckarna bakom huvudet, men de kanske ska vara gulare och mindre för att vara en snok? :o

Jag tog för givet att det var en snok pga fläckarna. Men kan huggormar oxå ha fläckar "bakom öronen"?

Det där liknar faktiskt en huggorm lite grann. Men med tanke på längden gissar jag ändå på snok.
Färgen ser snokaktig ut, tror inte jag sett en huggorm med så distinkt snokteckning innan i så fall.

Här har du en bild på en stor, fin snok som är väldigt lik din i kroppsformen, även om man nästan tror att det är en huggorm vid första anblicken.
http://www.sthlm-herp.net/galleri/galleri_800/natrix_den_store_800.jpg

Det enklaste sättet att se skillnad om du kommer nära är på ögonen. En snok har runda pupiller, en huggorms är vertikala, ser precis ut som en katts.
En huggorm blir ca 90 cm lång, en snok upp till 120-130 cm.

Vet inte om ja vågar gå såååå nära att jag kan se pupilerna...:crazy:

Har ju tatt lite för givet att de ska vara snok, då jag sommartid har många snokar i gödselstaken och i bäcken. Anntar att den inte lär komma fram mer i år, men om den gör de ska jag kika närmare på huvudformen.

Det är en snok, 110% säker på det. De flesta snokar är ganska bra på att imitera giftormar. Genom att t.ex. platta till huvudet eller skallra med svansen.

Liknande trådar

D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama