förvirrad, hjälp!!

S

Silly

ang tävling på ponny...

*får man tävla på rakt tränsbett nu?
*om man ska starta med ponny i hästklass, måste man ha hästlicens även på lokal tävling? får man vara hur gammal som helst?
*måste hästen vara chipmärkt för att man ska få tävla?
*vad menas med giltigt mätintyg? alltså.. ite mer nogrant va de betyder..
*kan nån mäta ponnyn på tävling?

skulle bli jätteglad om nån ville hjälpa mej..

Sv: förvirrad, hjälp!!

*får man tävla på rakt tränsbett nu?
*om man ska starta med ponny i hästklass, måste man ha hästlicens även på lokal tävling? får man vara hur gammal som helst?
*måste hästen vara chipmärkt för att man ska få tävla?
*vad menas med giltigt mätintyg? alltså.. ite mer nogrant va de betyder..

*Det beror på vad du ska tävla i?
*Inte på lokalt, och ja
*Ja, det måste den. Iaf ponnyer på lokal eller inbjudningstävling och högre.
*Ett mätintyg där en veterinär och en godkänd "mätman" skriver under ocg intygar att ponnyn har den mankhäjden som DE mätyer fram.
*Nej! Du måste arragera ett möta där en evterinär och en "mätman" mäter ponnyn. Vid SLUTMÄTNING krävs det att det är två "mätmän" på plats.

ok, tack. första frågan (om bett) handlar precis som de andra om hoppning

Om jag hängt med rätt så ska du tävla en ponny på en hästtävling? Då gäller ju samma regler för den ponnyn(om den nu har tävlinglicens att tävla som häst) som för hästarna = fri betsling.

Dark_Iris skrev:

*Nej! Du måste arragera ett möta där en evterinär och en "mätman" mäter ponnyn. Vid SLUTMÄTNING krävs det att det är två "mätmän" på plats.

De kan göra en kontrollmätning om någon lämnar in en protest att hästen är för stor eller om tävlingsledning själva tror det.
Man kan dock inte få årsintyg/slutmätning på tävling.

Kontrollmätning ja, men jag trodde hon frågade om inmätning eller slutmätning :P

ah!! smart. fast de e inte förän om ett år eller två de blir nödvändigt. får man tävla ponny hela året då man fyller 18?

Du får tävla ponny t.o.m. det år du fyller 18, alltså hela det året ut.

Nu fick jag värsta fräcka fantasierna om att tävla ponnyn i hästklasser sen när man e för gammal!

Tänk va' fräckt om man typ skulle bli kända som "Den storhoppande och kvicka ponnyn - vinner lätt över alla hästar" :rofl:

Åsså vinner man SM å skriver historia som första ponny som vann häst-SM åsså blir vi upptäckta och får rida i landslaget å tävla internationellt på superfina arenor å va med i world cup å skriver ännu mer historia - och sen vinner vi VM och OS och ingen kommer någonsin glömma D-ponnyn på 143,5 och hans coola ryttarinna som uträttat alla dessa stordåd... :angel:

Eller... vad tror ni? Har vi nån chans? ;) :angel: :rofl: :D

Det finns ju en ponny som tävlat typ 1.50-1.60 mot storhästar förr, så varför inte? ;)

castle_bar skrev:

Nu fick jag värsta fräcka fantasierna om att tävla ponnyn i hästklasser sen när man e för gammal!

Tänk va' fräckt om man typ skulle bli kända som "Den storhoppande och kvicka ponnyn - vinner lätt över alla hästar" :rofl:

Åsså vinner man SM å skriver historia som första ponny som vann häst-SM åsså blir vi upptäckta och får rida i landslaget å tävla internationellt på superfina arenor å va med i world cup å skriver ännu mer historia - och sen vinner vi VM och OS och ingen kommer någonsin glömma D-ponnyn på 143,5 och hans coola ryttarinna som uträttat alla dessa stordåd... :angel:

Låter som en toppen idé :banana: :rofl:

Jag vet att man får använda rakt bett med rörliga ringar i ponnyhoppning,inte rakt bett med fasta ringar

Nu är jag inte med...måste hästar & ponnies vara chipmärkta för att man ska få tävla med dem (högre än lokalt då)?

Det räcker alltså inte bara med passet? :crazy:

ää shit va knöligt med regler...

men om de sker en kontrollmätning på tävling blir de giltigt då? alltså, ersätter det mätintyget?

ny fråga.. kan man starta i både häst o ponnyklasser med samma ponny under ett år.. alltså varva typ, hästtävling en gång o ponnytävling nästa.. typ..?

ponnyer måste va chipmärkta på lokal tävling o upåt har jag fattat de som

Joo, det vet jag inte om dte finns några regler som hindrar dig från...
Men själv skulle jag hålla mig till ponnytävlingar tills du är överårig, om jag var du. För ponnytävlingarna är ju gjorda för ponnyerna.

Hästen ska ha chip för att få tävla allt som är högre än klubb. Så på lokal, inbjudningstävling o högre krävs chip, oavsett när du skaffade passet.

castle_bar skrev:

Jag vill inte krossa dina drömmar, men ponny som deltagar i hästklass får starta som högt 1,20 hoppning och MsvB dressyr.

Fast, om man har en väldigt duktig ponny kan man säkert söka dispenser, men det har jag ingen koll på. ;)

Jag har inget TR här, så jag är inte hundra, men är ganska säker på att du inte får varva ponny och hästtävlingar på en ponny, det är antingen eller som gäller där.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka