Förvirrad angående avmaskning

A

AnnikaH

Jag har köpt en KollaMasken låda och planerar att skicka in ett träckprov på min häst snarast (blir väl på måndag eftersom man ju inte ska skicka iväg tors-lörd). Ska besöka veterinären på fredag och tänkte passa på att ta ett blodprov för att kolla bandmask. Jag har inte avmaskat alls i år så jag vet att det är hög tid.

När jag pratade med veterinären om detta med blodprov för bandmask så tyckte hon att det var lika bra att avmaska. Hon hade varit på ngn föreläsning där det sagts att 60-70% av alla hästar har bandmask och eftersom min häst går i samma hage året runt (jag vet att det inte är bra, men tyvärr är det så) så tyckte hon att jag lika gärna kunde avmaska utan att ta blodprov.
Hon tyckte också att träckprov verkade onödigt eftersom hästen troligtvis även har blodmask. Hon rekommenderade mig att avmaska med dubbel dos banminth, eftersom det tar både bandmask och blodmask. Hon menade också att det inte var någon idé att använda ivermectin preparat mot blodmasken eftersom det inte tar de maskarna.

Snacka om att jag är totalförvirrad nu :confused:
Jag har läst i princip allting som rör avmaskning här på buke och nu blev jag bara mer förvirrad när jag pratade med veterinären.

Snälla hjälp, är det jag som inte fattat någonting eller är det veterinären som har "noll koll"? Vad hade ni gjort?
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

JAg hade ändå skickat in träckprov och ev gjort ett blodprov för jag är av den åsikten att ju mindre kemikalier hästen får i sig dessto bättre. Har den inte mask så är det ju ingen mening att ge den ngt.
Sen så får du ju vet exakt vad för mask hästen ev har genom ett prov. Det är ju en stor fördel.
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

Vad jag förstår så har du redan köpt lådan, då är ju själva provet redan betalt. Jag skull skicka in i alla fall.
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

65% av landets hästar har bandmask. Har din häst gått i samma hage jämt är chansen stor att den INTE har bandmask. Absolut inte avmaska bara för att, det är så man nöter ut avmaskningsmedlen så de tillslut inte är verksamma. Dessutom tar pyrantel-medel bara vuxna bandmaskar, så OM man har bandmask lär man ta ett prazikvantel-medel.

Pyrantel tar även blodmask, men bara vuxna maskar, alltså 4 veckor håller sig äggen borta. Sen har du lika mycket igen.

Och hur kan veterinären säga att din häst troligen har blodmask? Ett mycket stort antal hästar i Sverige är avmaskade så mycket att de faktiskt inte avger några ägg. Varför slita på de få verksamma substanser vi har? Och hur vet du hur noga du måste vara? Har du stora blodmasken, eller kan du vara lite lugnare att du bara har lilla?

Just rutinavmaskningarna måste vi komma bort ifrån, så vi bara avmaskar när det verkligen är nödvändigt. Det finns två verksamma grupper avmaskningsmedel mot lilla blodmasken. Vad ska vi göra när maskarna blivit resistenta mot dem?
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

Jag är helt med på din linje - MEN visst blir man förvirrad och osäker när veterinären säger på detta sätt...... Har de verkligen så dålig koll?!

Då är det väl klokt av mig att ta träckprov och blodprov och avmaska efter de svar jag får där? Får jag fråga dig om hjälp att välja avmaskningspreparat när jag fått alla svar (om jag nu behöver avmaska överhuvudtaget alltså?
Jag har ALL respekt för din stora kunskap på området och lyssnar gärna på ett gott råd från dig!
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

Fråga på du, kan jag inte så kollar jag först!

Visst är det hemskt vad man litar på vissa yrkesgrupper, trots att de kanske inte alls har speciellt god kunskap inom vissa områden. Just vad gäller parasitologi verkar inte så många veterinärer ens VILJA uppdatera sina kunskaper.

Bl.a. en kompis åkte in med en mkt ung häst med magproblem, och veterinären på stor klinik hade aldrig ens hört talas om att blodmasken låg i dvala och kunde massuppväckas om man avmaskade vid fel tidpunkt.
 
Sv: Förvirrad angående avmaskning

Den här veterinären verkade mest tycka att det var besvärligt att skicka iväg blodprovet, det skulle tydligen till något annat labb än vad de brukar skicka till. Verkade inte ha koll som sagt. Hoppas att de gör rätt i alla fall! Jag brukar inte anlita den här, men eftersom jag ska göra en ren rutingrej med min häst och detta är rättså nära så valde jag den här. Skulle jag göra hältutredning mm så skulle jag aldrig välja att åka hit.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 049
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp