förvärvstillstånd

O

onlyappaloosas

Hej!
undrar vad förvärvstillstånd är för något och hur man får det?
:confused::confused:

Sv: förvärvstillstånd

Det var något som krävdes tidigare för att få köpa en jordbruksfastighet. Man skulle visa att man hade kunskaper nog att sköta den.
Men det är avskaffat numera och vem som helst får lov att köpa.

Nej det är inte avskaffat.
Jag var tvunget att ansöka och betala för det då jag köpte denna fastighet,
Om det inte avskaffats i år isf - jag köpte sept. -07

Det var något nytt mig!
Var helt övertygad om att det försvann samtidigt som man släppte jordbruksfastigheterna "fria" (avreglerade) för vem som att köpa. Själv köpte jag lågt innan och fick ansöka om tillståndet hos Lantbruksstyrelsen och då också visa upp vilka kvalifikationern jag hade.

Till vem fick du betala? Lantbruksstyrelsen finns ju inte längre.

ska kolla om jag hittar papperna och återkommer

Hittat det nu
Länstyrelsen

Senast ändrad:

Förvärvstillstånd behövs i en del fall när det gäller lantbruksenheter, Du kan läsa mer om det i jordförvärvslagen och i lag om tillstånd till vissa förvärv av fast egendom.

Om Du skall köpa som privatperson är det väl egentligen bara i glesbygd eller i vissa väldigt speciella fall som förvärvstillstånd kan behövas. Men bara för att det är glesbygd är det inte säkert att Du behöver tillstånd ens som privatperson, det finns ett antal undantag.

Skall Du köpa via juridisk person behövs alltid tillstånd till att förvärva lantbruksenhet, vilket i princip aldrig ges om inte lantbruksenheten är en del i en sedan tidigare existerande rörelse.
När det gäller juridiska personers rätt att förvärva lantbruksenhet relativt krånglig, men tanken hos lagstiftaren är att juridiska personer i princip inte skall äga lantbruksenhet för att det driver upp prisnivåerna, utan lantbruksenheten skall ägas av privatpersoner, som sedan kan ha driften via en juridisk person.

Du kan alltid ringa länsstyrelsen i det län Du tänkt köpa en lantbruksenhet och höra med dem om det krävs förvärvstillstånd eller ej, det är nämligen de som i första instans beslutar om medgivande av förvärvstillstånd eller ej.

Det var något som krävdes tidigare för att få köpa en jordbruksfastighet. Man skulle visa att man hade kunskaper nog att sköta den.
Men det är avskaffat numera och vem som helst får lov att köpa.

Jag ansökte & fick beviljat förvärvstillstånd -05 när jag köpte jordbruksfastighet, möjligt att det kanske inte behövdes men jag antog att det gjorde det när det beviljades.Känns iaf bra att vara laglig så jag söker tillstånd lite här & var:angel:

OK men jag fick ansöka och betala iaf - som en del säger så beror det nog på vart man bor MEN konstigt att en del måste ha o andra inte?

OK men jag fick ansöka och betala iaf - som en del säger så beror det nog på vart man bor MEN konstigt att en del måste ha o andra inte?

Det är väl så att man har kvar kravet i delar av landet som man befarar kan avfolkas annars. Sen går det ju lätt att komma runt problemet så det är nog ett slag i luften ändå men det är en annan sak.

Det är väl så att man har kvar kravet i delar av landet som man befarar kan avfolkas annars. Sen går det ju lätt att komma runt problemet så det är nog ett slag i luften ändå men det är en annan sak.

Ja då kan jag förstå, där jag bor är det ganska hög avbefolkning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama