förvärkar - snart BF

Koltinna

Trådstartare
Jag har BF imorgon och har haft någon slags förvärkar i form av väldig menssmärta nertill i magen. Har haft det ganska mycket i ca. 1 veckas tid nu.
Men om man har smärtsamma förvärkar - när vet man då om det satt igång på riktigt? Alltså att man börjar öppnas? Eller behöver man inte oroa sig förräns man märker att det är mer ihållande och regelbundet?

Sv: förvärkar - snart BF

Jag hade förvärkar i över en månads tid innan det satte igång på riktigt. För mig var det supertydligt att det var riktiga värkar när de väl satte igång; de kändes liksom i hela kroppen (andning och hjärta påverkades) och de kom regelbundet och höll i sig ca 1 min åt gången. Det liksom "drar" i hela kroppen neråt... Jag lovar att du märker när det är på riktigt, och har du då hunnit öppna dig något med dina förvärkar innan, så är ju det bara en bonus!

Själv var jag knappt öppen på mina förvärkar, och när det väl satte igång öppnades jag 1 cm/timme ungefär.

Lycka till nu!

//julia

Och jag hade inga förvärkar överhuvudtaget! Bara pang bom, värsta värkarna och tre timmar senare var stumpan ute! :D

Samma här, trodde de var på g kring 10-14 dagar innan han föddes men han bökade sig nog bara djupare i bäckenet :crazy: gjorde satans ont när en bebis i en supertrång mage vände sida!

Det jag reagerade på på natten, 4 timmar innan vattnet gick. Var att han sparkade vilt mitt imellan revbenen men nådde inte upp till dem. Sen var jag jätte svullen om benen. 1 timme efter att vattnet gått kom värkarna och de går inte att missa, som Julia skrev, de påverkar hela kroppen. Mina gjorde inte alls speciellt ont, men jag kunde ändå inte äta.

Jag var öppen 8 cm när vi kom in, slemproppen lossna någonstans på vägen till förlossningen. När bm skulle undersöka så gissade jag på 3-4 cm ;)

Jag hade massor med förvärkar och funderade också på när de skulle bli på riktigt. Men när första värken kom gjorde det så ont att det inte gick att missta sig. Men alla får inte SÅ ont direkt. Från första värk till 3-5 min mellan värkarna tog det 25 min.

Sitter faktiskt med världens vrålvärkar :) Det är ju verkligen som dom säger, att man känner skillnad på förvärkar och riktiga värkar. Jag var så orolig innan att jag inte skulle känna skillnaden när dom riktiga värkarna kom, men det är ju en helt annan känsla!

Åh vad spännande Koltinna! Lycka till!

I tisdags kl 09.07 kom våran flicka!
53 cm lång och väger 4445 g, världens sötaste :)

Stort GRATTIS ! Gick allt bra? Precis en vecka efter BF, lite coolt ju :-D

Det började bra, var öppen 4 cm när jag kom in på natten, sen efter 2 timmar i badkaret med lustgas som enda smärtlindring så var jag fullt öppen.
Men när krystvärkarna satte igång så fick jag värksvaghet som inte gick att få ordning på, så det hände inte så mycket när jag försökte krysta, så efter 1½ timme så tog dom henne med sugklocka.
Efter att moderkakan kommit ut så fick jag en störtblödning och barnmorskan akutlarmade och jag hade 5 barnmorskor omkring mig som försökte stoppa blödningen. Jag förlorade lite mer än 1 liter blod, men tycker endå över lag att det var en helt okej förlossning :)

Vilken lagom tid på förlossning =) Läskigt med störtblödning, vet de vad som var fel?

Fint namn också, det är roligt när det är lite ovanliga namn =)

//Julia

Eftersom att jag fick värksvaghet som resultat av att livmodern var trött, så orkade den inte dra ihop sig efter förlossningen, så då började det störtblöda.
Men jag orkade ju inte bry mig om det endå, för jag var så himla trött :)

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 402
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 678
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka