Förvaring i kallförråd?

MiniLi

Trådstartare
Jag har fått veta att förrådet i vår nyproducerade bostadsrätt kommer vara oisolerat kallförråd som inte kommer hålla plusgrader på vintern.
Förutom att jag är skitsur på att detta inte varit tydligt i avtal/informationsmaterial så funderar jag nu kring hur eller om detta begränsar förvaringsmöjligheterna?

Vad hade ni förvarat i ett sådant förråd? Vad hade ni inte förvarat där?

Det är vårt enda förråd, så om det begränsar förvaringsmöjligheterna kommer vi behöva bekosta isolering själva och fixa det innan vi börjar lasta in saker.

Det enda jag inte förvarat där skulle väl vara sådant som fryser sönder.

Det mesta jag lägger i ett förråd tål kyla. Som kläder för annan säsong, extramöbler, väskor och skor etc. Inget av det förstörs av frostgrader.

Vad behöver man förvara i plusgrader? :confused:

Det enda jag inte förvarat där skulle väl vara sådant som fryser sönder.

Det mesta jag lägger i ett förråd tål kyla. Som kläder för annan säsong, extramöbler, väskor och skor etc. Inget av det förstörs av frostgrader.

Vad behöver man förvara i plusgrader? :confused:
Jag tänker att man inte vill ha typ elektronik och sånt i minusgrader? Eller tänker jag galet?
Och finns det inte risk att det blir fuktigt i ett kallförråd?

Men isolering räcker knappast för att få plusgrader om det blir ordentligt kallt. Det måste till en värmekälla också.
Och elektronik? Skrivaren som är bra att ha i reserv? Eller julgransbelysningen?
Det är ju värre med textil och papper. Mår inte speciellt bra i ett fuktigt utrymme.
Det blir inte så kalla vintrar här nu för tiden. Enstaka dagar eller korta perioder med ordentlig kyla, annars mest några minusgrader.

Ja jag oroar mig för fukt..

Fukt är en sak. Minus något annat.

Torr kyla lär inte skada varken elektronik eller kläder. Hur skulle man annars transportera datorer och annat? Varken lastbilar, flyg eller båtar är tempererade.
Bra poäng!

Vad avgör om det kalla utrymmet håller sig torrt eller inte?
Jag tänker att isolering eller ej blr påverka, med temperaturväxlingar, men kanske tänker tokigt.

Bra poäng!

Vad avgör om det kalla utrymmet håller sig torrt eller inte?
Jag tänker att isolering eller ej blr påverka, med temperaturväxlingar, men kanske tänker tokigt.
Flytta in och kolla under dagar när det är växlingar mellan minus och plus.
Görs enkelt genom att lägga en tidning där. Då märker man fort om den blir sladdrig av fukt.

Eller knäckebröd :D Ta en tugga - knastrar det är det torrt. Låter det inget är det fuktigt.

Det går att ställa in en avfuktare? Jag försöker förvara tyg i plusgrader av den anledningen. Målarburkar, osv. Vi har ett rum i huset där vi har sånt för då vi saknar varmförråd.

Jag har fått veta att förrådet i vår nyproducerade bostadsrätt kommer vara oisolerat kallförråd som inte kommer hålla plusgrader på vintern.
Förutom att jag är skitsur på att detta inte varit tydligt i avtal/informationsmaterial så funderar jag nu kring hur eller om detta begränsar förvaringsmöjligheterna?

Vad hade ni förvarat i ett sådant förråd? Vad hade ni inte förvarat där?

Det är vårt enda förråd, så om det begränsar förvaringsmöjligheterna kommer vi behöva bekosta isolering själva och fixa det innan vi börjar lasta in saker.
Det enda jag spontant kommer på att jag inte skulle vilja ha i ett kallförråd är målarfärg och batterier, annars tänker jag att det mesta klarar sig. Fukt är ju en lite annan sak som sagt, men det behöver ju inte gå hand i hand. :)

Vi har kallförråd, vad jag vet utan isolering. Blir inte fuktigt där alls. Jag förvarar kläder och annat där, inget har blivit förstört. Teknik har jag inte haft där pga inget behov, så det kan jag inte svara på.

Vårt förråd när vi bodde i lägenhet var oisolerat, eller möjligen hemskt lite isolerat. Var svinkallt där. När vi hade riktig vinter var det inga problem. När vi fick dålig vinter så blev det så oerhört fuktigt där att kläderna/textil blev blött! Vi kunde inte längre förvara sådant där..

Som flera redan sagt - temperaturen är inget stort problem men fukt och mögel kan absolut vara. I de oisolerade förrådsutrymmen jag har levt med har det kunnat bli fuktigt, jag skulle inte förvara textil, läder, olackade metallföremål av t ex järn eller aluminium, saker med limmad klädsel, pappkartonger etc där. Avfuktare är en vacker tanke men i praktiken verkningslöst när temperaturen sjunker under sådär 10 grader.

Sådant jag kan tänka mig att förvara där är t ex trädgårdsredskap, cyklar, bilhjul, skidor...

Som flera redan sagt - temperaturen är inget stort problem men fukt och mögel kan absolut vara. I de oisolerade förrådsutrymmen jag har levt med har det kunnat bli fuktigt, jag skulle inte förvara textil, läder, olackade metallföremål av t ex järn eller aluminium, saker med limmad klädsel, pappkartonger etc där. Avfuktare är en vacker tanke men i praktiken verkningslöst när temperaturen sjunker under sådär 10 grader.
Under tio grader så brukar det vara torrt, runt nollan är betydligt värre.. iaf där jag bor. :)

Under tio grader så brukar det vara torrt, runt nollan är betydligt värre.. iaf där jag bor. :)
Noll är under tio... ;)

(Knapplån: Det är inte bara temperaturen som sådan som ställer till det, utan temperaturväxlingarna i ett oisolerat utrymme. På natten blir prylar kalla, på dagen värms luften upp fortare än prylarna varpå fukt i den varmare luften kondenserar på de kallare prylarna...)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 904
Senast: tanten
·
Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 375
Senast: Zewz
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar