Förvaring av torrfoder?

iNHALE

Trådstartare
Ska gå över till torrfoder här inom en snar framtid och funderar lite på hur ni som ger torrfoder förvarar ert torrfoder. Låter ni det vara i säcken och har den stående någonstans där hundarna inte kommer åt den eller häller ni över fodret i något annat förvaringskärl, typ fodertunna eller liknande?

Har mitt i påsen, som står bredvid matskålen faktiskt... Jag tänker hela tiden att jag borde fixa plats i frysen och förvara det där, men det har inte blivit av än. :o

Ska gå över till torrfoder här inom en snar framtid och funderar lite på hur ni som ger torrfoder förvarar ert torrfoder. Låter ni det vara i säcken och har den stående någonstans där hundarna inte kommer åt den eller häller ni över fodret i något annat förvaringskärl, typ fodertunna eller liknande?

Kvar i påsen i en tunna :)

På den tiden jag använde torrfoder (många år sen nu) så förvarades alltid torrfodret i originalsäcken i en tunna - men det togs fram i en liten hink det som skulle användas typ närmaste veckan eller två :) Men mina säckar räckte då i typ 2 månader.

Har en plastbox med hjul i bakre änden och boxen har ett lock med en lucka man kan öppna och stänga. Köpt på IKEA i höstas. Så himla smidig för den får precis plats i det smala skåpet bredvid ugnen och är lättåtkomlig eftersom den går att dra ur en bit ut skåpet pga sina små hjul. Häller över så mycket torrfoder det går i den.
Resten förvaras i påsen med en sådan där "megaklämma" dvs jättestor påsklämma.

Har en plastbox med hjul i bakre änden och boxen har ett lock med en lucka man kan öppna och stänga. Köpt på IKEA i höstas. Så himla smidig för den får precis plats i det smala skåpet bredvid ugnen och är lättåtkomlig eftersom den går att dra ur en bit ut skåpet pga sina små hjul. Häller över så mycket torrfoder det går i den.
Resten förvaras i påsen med en sådan där "megaklämma" dvs jättestor påsklämma.
Står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en mega-klämma eller någon form av tunna att ha fodret i. Den kommer stå i ett förvaringsskåp i köket så det är mest för att det ska hålla sig fräscht.

Står lite i valet och kvalet om jag ska köpa en mega-klämma eller någon form av tunna att ha fodret i. Den kommer stå i ett förvaringsskåp i köket så det är mest för att det ska hålla sig fräscht.

Om den ändå har en plats i skåpet känns ju en tunna överflödig! Då skulle jag satsa på en megaklämma :)
Jag har inget så stort skåp där en hel full säck får plats och då jag vill ha maten snabbt åtkomlig och inte stå och gräva, så valde jag plastboxen.

Då mina avverkar fodersäckar på löpande band har jag inte vare sig tunna eller klämma. Säcken ställs i förrådet i hallen och toppen på den kanske knölas ihop lite när den öppnats. Nogrannare än så är jag inte. Den tar ändå slut på två veckor.

Kvar i säcken som går att försluta med "blixtlås". Lägger över ca 3 L i taget i burk med tättslutande lock. Säcken varar cirka 2 månader.

Jag har visserligen katt men jag har torrfoder och jag använder en kaffeburk! Funkar utmärkt tycker jag då de har ju i princip samma behov :up: den var dessutom gratis (och rätt snygg) då man fick en när man köpte typ två paket kaffe :D
Jag fyller på den efter hand när den töms och resten har jag i påsen med en klämma runt nedvikta lilla öppningen.

Stapelbara lådor från IKEA, häller över säckarna i lådorna. Går åt c a 20 kg/vecka.

sortera-avfallskarl-med-lock-vit__0190585_PE344026_S4.JPG

Inte hund, men katt.
Förvarar säcken väl tillslutet i en garderob. Säcken har inbyggd stängning med sånt där "blixtlås" annars hade det varit noga vikta kanter och påsklämma. Är noga med det både för foderhygien, minska risken för självservering och minska risken för skadedjur.
För att underlätta och inte behöva öppna säcken för ofta har vi en metallhink med ca 10 dagars giva på en hylla. Hinken var egentligen till tvättmedel tror jag och kom med en liten spade (perfekt mått!). Tycker själv att det är rätt fint, en vit liten hink med katternas namn på.

Jag har också en sån där "hästmatslåda" från IKEA... Men oftast är jag för lat för att hälla över och maten blir kvar i säcken, stående på hallgolvet :angel:

Jag förvarar merparten av fodret i säcken i en fodertunna med tättslutande lock. Den står dock hos grannen/kompisen/hyresvärden 25 meter bort och långt orkar jag ju inte gå för att hämta mat :D.
Jag har därför några liter i en hink med löst lock som just nu står på köksgolvet, egentligen skall den stå i ett skåp.
Har en synnerligen snäll hund som inte bryter sig in i foderförvaring trots att hon är labbe, när Skroffan levde var det lite andra vanor :).
Vi förvarar de oöppnade fodersäckarna (beställer en hel pall åt gången) i hallen i souterrängvåningen där det är svalt och bra. Kompisen har sin öppnade säck i en fodertunna utan lock, med fyra labbar och en terrier så går den ändå åt rätt snabbt.

I säcken, som är återförslutningsbar, instängd i garderoben.

Kattfodret står i garderoben men har varit för lat för att sätta på klämmas på sistone, så nu luktar mina mjukisbyxor och ridkläder kattmat :D
Hundmatspåsen står på köksgolvet med en klämma på. Har tänkt köpa sånadär stapelbara lådor, men har inte blivit av.. Som tur är skulle Alice aldrig få för sig att ta något hon inte får. Och katten har hållit sig från att bryta sig in i påsen också. (Hon ääälskar hundmat!)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
471
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 504
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat