Förvaring av halm

P

physalis

Nu vet jag inte om tråden hamnade rätt.. Om inte får gärna moderator flytta. :)

Jag har tagit hem ett antal rundbalar halm till min häst, som strö men såklart också som hon kommer plocka och äta av.

De står uppe på våran höskulle, MEN problemet är att vi tidigare haft lite problem med att de balar som legat närmast kanten blivit dåliga. Nu blev det så att halmbalarna ligger på en pressening som också hänger efter väggen.. Vet inte om det är bra egentligen?

Och så funderar jag på om jag behöver lägga något över halmen för att skydda den ytterligare?

Anledningen till att de ligger på skullen trots att den inte är optimal för förvaring är att vi helt enkelt inte har plats någon annanstans.. Och jag har ingen möjlighet att hämta en i taget eller så..

Sv: Förvaring av halm

Ifjol hade jag alla mina rundbalar ståendes ute på pallar med en presenning över. Jag fick inte kassera ngt alls av halmen pga mögel, endast lite som blev blött av att den ena presenningen läckte. Dock var det väldigt bökigt att ha det så när man skulle hämta påfyllning till boxarna, det blev ju till att sopa och skotta snö innan man fick lös presenningen så att man kom åt halmen.

Iår har jag byggt ett halmförråd som rymmer drygt en rundbal, bara att lyfta in den med traktorn. Övriga balar förvarar jag i en tälthall ståendes på pallar. Med tanke på att jag inte fick kassera ngn möglig halm under fjolårets förvaring så har jag svårt att tro att det skulle bli så iår :)

När det gäller din förvaring så skulle jag kunna tänka mig att om det bli kondens på presenningen (vilket det lätt blir på en sådan) så rinner den ju ned och samlas direkt mot din halm som står på presenningen. Jag hade valt att ta ned den delen som går upp mot väggen för att inte leda ned fukten direkt mot halmen. Behövs en presenning på väggen så är det bättre att hänga upp en till sådan som får hänga rakt ned mot golvet. Det som blir över av golvpresenningen kan du vika ihop som en liten tröskel, rinner det då kondens från den på väggen så berör det inte halmen.

För att gardera sig så kan du ju även bädda in balarna med lite halm som får "ta smällen" om det ändå blir fukt. Då blir det ju visserligen ett visst svinn, men det kan kanske vara värt det?

Det är svårt med förvaring av storbalar om man inte har gott om utrymme, man får göra så gott man kan :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 182
Senast: mackan
·
P
Hästvård Behöver svar angående detta omgående, vet inte vad jag ska göra... Det är så att vi fått in ny halm i stallet jag hyr i (stora...
Svar
3
· Visningar
3 869
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka