Förvara passet ihop med hästen

Spinner vidare lite på påståendet om urkundsförfalskning, för de intresserade, nu när jag är vid dator och lättare skriva.

För att det ska röra sig om urkundsförfalskning måste en rad rekvisit vara uppfyllda. Det ska först och främst handla om en urkund, och i det ligger att det ska vara ett original. Man kan alltså aldrig någonsin urkundsförfalska en icke-vidimerad kopia. Så redan där faller påståendet om att kopiera hästpass skulle vara urkundsförfalskning. Du kan ta en kopia och ändra på den hur mycket som helst, det kan inte bli urkundsförfalskning eftersom det inte är en urkund du fifflar med. (Däremot kan det bli tal om lite andra grejer beroende på)

Sen för att vara urkundsförfalskning måste man "gjort nåt" med urkunden, förfalskat eller förvanskat den. En kopia förändrar ingenting, den är inte förvanskad eller förfalskad. En korrekt vidimerad kopia är inte heller en urkundsförfalskning. Men förfalska namnteckning, ändra information, lägga till information eller ta bort information på originalet (i vårt fall hästpasset) är att förfalska/förvanska. Att på en korrekt, vidimerad, kopia börja ändra kan också vara det beronde på vad som kopierats (det måste vara en urkund).

Förutom original och ändrats i någon form, så förfalskningen även innebära det som kallas fara i bevishänseende, dvs förfalskningen ska vara så bra gjord att det är sannolikt att den skulle tas som äkta, det ska också vara sannolikt att den falska urkunden användas för bevisning och att användandet av den för bevisning medför skada eller åtminstone olägenhet.

Här fallerar kopiera hästpass återigen, då kopior av ett pass aldrig kommer tas för äkta ens av en drängfull tullkontrollant i ett mindre nogräknat land. Så om man så börjar kladda på passkopian och ändra/lägga till saker på en vidimerad kopia, så ingen kommer ta ditt i en kopiator kopierade hästpass som äkta, och du kommer inte dömas för urkundsförfalskning.

(Slutligen krävs uppsåt, att man har för avsikt att förfalska osv. Det är sällan så mycket att orda om när de andra rekvisiten är uppfyllda. Vilket inte ett enda är ang kopiera hästpass)

Så, det är fritt fram att kopiera sina hästpass. Hur mycket som helst faktiskt. Och att kopiera sina hästpass, få kopian vidimerad och använda de som bevis (t ex för vaccination) är inte heller varken urkundsförfalskning eller något som är lagstridigt. Vi ska vara väldigt glada åt det, att vidimerade kopior generellt accepteras, det skulle vara lite jobbigt om man alltid var tvungen att lämna ifrån sig originalen till saker... När postnord/mottagaren tappat bort betygen/köpeavtalet i original/etc blir det lite svettigt..

Om man däremot t ex lite diskret med en kulspetspenna i samma färg ändrar veterinärens ditskrivna 1/9 till 1/8 i sitt vaccinationsintyg/på vaccinationsdelen i passet - kaboom så är det urkundsförfalskning så länge det är tillräckligt bra gjort för att det ska tas som äkta.

Så - kopiera på. Däremot som sagt är det inte säkert att en veterinär godtar en kopia på pass där häst med chipnr 1234567890 är undantagen för humanproduktion, och vet har häst med chipnr 1234567890 framför sig. JAG skulle dock lätt lämna sådana kopior om jag stod i ett inackstall, men helst inte ha passet i stallet... Anser veterinären kopian tillräckligt, finemang. Anser veterinären att en kopia inte är tillräcklig så tja då är ingen skillnad jmf med utan kopian.

Mina hästpass ligger inne i en skrivbordslåda. Och där ligger de utom vid resor till vet och tävling. Jag skulle snilla bort dem på en kvart annars... Så, jag tar risken att jag får nån form av böter om jag skulle bli stoppad ute på vift utan pass. Gissningsvis är böterna billigare än försöka få ett nytt pass till hästen...
 
dum fråga kanske... men ägarbevis, vad är det när man själv är uppfödare? :O

jag har inte något ägarbevis till mamma häst heller.. har hennes 2 pass (fullblod, man fick göra nytt), samt galoppsport, men det räknas inte tror jag... jag har registreringsbeviset till mamman... fölet är ju allt digitalt... jag är reggad som ägare på blup men det är väl inte heller bevis?

Jag fick ett ägarbevis i brevlådan efter att mamma och jag skrivit på pappret om ägarbyte från rasföreningen (i det här fallet STC). Det står också att det ska förvaras tillsammans med passet.
 
Jag fick ett ägarbevis i brevlådan efter att mamma och jag skrivit på pappret om ägarbyte från rasföreningen (i det här fallet STC). Det står också att det ska förvaras tillsammans med passet.
Galopphästar köper man ju oftast kontant från banan typ.. jag har ett kvitto att jag har betalat för hästen XXX.... sen skickade vi in ägarbytet till SG, men oftast brukar det glömmas bort om hästen säljs från köpare 1 efter banan till köpare 2 efter banan... Ja ja ingen lär göra anspråk på gamlis å fölis är ju min lite mer på papper osv...
 
Mitt förra halvblod hade klippkort på klinik. Vi var på ett gäng olika från Uppsala till Helsingborg. Ingen frågade någonsin efter hans pass, när han skulle opereras tvingade jag dem att ta passet om något skulle hända. Den enda som någonsin har varit intresserad av passet är veterinär som vaccinerar.
 
Mitt förra halvblod hade klippkort på klinik. Vi var på ett gäng olika från Uppsala till Helsingborg. Ingen frågade någonsin efter hans pass, när han skulle opereras tvingade jag dem att ta passet om något skulle hända. Den enda som någonsin har varit intresserad av passet är veterinär som vaccinerar.
Har samma erfarenhet. Hade distriktsvetrinärerna i somras och de frågade inte om passet, trotts behandling med lungnade, pencelin och antiinflammatorisk medicin.
 
Mitt förra halvblod hade klippkort på klinik. Vi var på ett gäng olika från Uppsala till Helsingborg. Ingen frågade någonsin efter hans pass, när han skulle opereras tvingade jag dem att ta passet om något skulle hända. Den enda som någonsin har varit intresserad av passet är veterinär som vaccinerar.

Var det länge sen? Min erfarenhet är att ivf förra året så ville både små och stora kliniker se passet och ha det om hästen låg inne.
 
Var det länge sen? Min erfarenhet är att ivf förra året så ville både små och stora kliniker se passet och ha det om hästen låg inne.

Det var nog sex år sen han blev opererad. Han var inne många gånger efter det på olika kliniker och jag hade alltid med passet men det kom aldrig ur bilen.

Senast i somras tog jag ut veterinär vid två tillfällen till en sommarhäst. De ville inte se något pass och brydde sig inte om vem som ägde honom så länge jag stod på fakturan. Till den hästen skrevs både smärtstillande och antibiotika ut.
 
Det var nog sex år sen han blev opererad. Han var inne många gånger efter det på olika kliniker och jag hade alltid med passet men det kom aldrig ur bilen.

Senast i somras tog jag ut veterinär vid två tillfällen till en sommarhäst. De ville inte se något pass och brydde sig inte om vem som ägde honom så länge jag stod på fakturan. Till den hästen skrevs både smärtstillande och antibiotika ut.

Beroende på vilken smärtis och antibiotika så kan det ju vara så att pass inte behövdes se.

Dock stor skillnad på klinik nu och för 5-6 år sen, iaf här. Sen efter första ggn brukar det noteras i journalen och inte behövas bläddras i passen.
 
Beroende på vilken smärtis och antibiotika så kan det ju vara så att pass inte behövdes se.

Dock stor skillnad på klinik nu och för 5-6 år sen, iaf här. Sen efter första ggn brukar det noteras i journalen och inte behövas bläddras i passen.

Så kan det ju vara. Vid operationen var första gången de höll i passet, vet inte om de tittade i det ens. Innan dess var det uppenbart irrelevant och då var vi på klinik minst 3-8 ggr/år.
 
Mina hästpass ligger inne i en skrivbordslåda. Och där ligger de utom vid resor till vet och tävling. Jag skulle snilla bort dem på en kvart annars... Så, jag tar risken att jag får nån form av böter om jag skulle bli stoppad ute på vift utan pass. Gissningsvis är böterna billigare än försöka få ett nytt pass till hästen...
Det finns en hake här - det är inte du som får böter - det är den som står som ansvarig för stallet ... vilket iof absolut kan vara du, jag vet ju inte din situation.
Jag hade nyligen LS ute för kontroll och då pratade vi om detta. I mitt stall måste alla inack lämna passet hos mig och jag har dem inlåsta i mitt hus, på gården - det tar ca 1 min för mig att hämta alla passen om utifall LS gör en kontroll. LS är de enda som någonsin frågat mig om passen - förutom då när vet vill skriva i för vaccinationen.
Vid detta besök - som var planerat - saknades två pass. Det ena var en importerad häst vars pass låg hos avelsförbundet för tilläggsreg. och det andra var ett föl som inte hunnit få sitt pass än. Detta kan man ju verkligen tycka är två helt rimliga och legala anledningar till att det saknas pass. Men ändå blev det ett nedslag i kontrollrapporten och lämnades vidare till länsveterinären. Nu ordnade detta upp sig snabbt då båda passen trillade in rätt snabbt efter besöket men ändå. Jag tycker nog att man ska vara lite noga med att ha sina pass där hästen är. Dock med undantag för uteritter. Där blir ju saken bara löjlig.
 
Det finns en hake här - det är inte du som får böter - det är den som står som ansvarig för stallet ... vilket iof absolut kan vara du, jag vet ju inte din situation.
Jag hade nyligen LS ute för kontroll och då pratade vi om detta. I mitt stall måste alla inack lämna passet hos mig och jag har dem inlåsta i mitt hus, på gården - det tar ca 1 min för mig att hämta alla passen om utifall LS gör en kontroll. LS är de enda som någonsin frågat mig om passen - förutom då när vet vill skriva i för vaccinationen.
Vid detta besök - som var planerat - saknades två pass. Det ena var en importerad häst vars pass låg hos avelsförbundet för tilläggsreg. och det andra var ett föl som inte hunnit få sitt pass än. Detta kan man ju verkligen tycka är två helt rimliga och legala anledningar till att det saknas pass. Men ändå blev det ett nedslag i kontrollrapporten och lämnades vidare till länsveterinären. Nu ordnade detta upp sig snabbt då båda passen trillade in rätt snabbt efter besöket men ändå. Jag tycker nog att man ska vara lite noga med att ha sina pass där hästen är. Dock med undantag för uteritter. Där blir ju saken bara löjlig.

Det är jag, eget stall. I ett inackstall skulle jag ju bli tvungen ge dem till stallägaren/ansvarig. Men skulle inte acceptera de låg i stallet. Däremot så som du har, helt okej. (Håller dock med att horribelt ang importhästen och fölet).
 
Det är jag, eget stall. I ett inackstall skulle jag ju bli tvungen ge dem till stallägaren/ansvarig. Men skulle inte acceptera de låg i stallet. Däremot så som du har, helt okej. (Håller dock med att horribelt ang importhästen och fölet).
Ja mycket nitiskt av kontrollanten men ännu värre är ju regeln om tvång att ha med pass på uteritt ... om nu tolkningarna som är gjorda i media är korrekta.
 
Jag är inackorderad och förvarar min hästs pass i ett låst utrymme i stallet så att stallägaren lätt kan plocka fram det om det behövs. Jag tänker att om jag kan anförtro min häst, som är det dyrbaraste jag har, i stallägarens vård så kan jag nog anförtro henne en bunt papper också.
 
Var det länge sen? Min erfarenhet är att ivf förra året så ville både små och stora kliniker se passet och ha det om hästen låg inne.

Min häst låg inne i en månad förra året i september och opererades två ggr. Inget pass med och dom frågade inte ens.
 
Jag är inackorderad och förvarar min hästs pass i ett låst utrymme i stallet så att stallägaren lätt kan plocka fram det om det behövs. Jag tänker att om jag kan anförtro min häst, som är det dyrbaraste jag har, i stallägarens vård så kan jag nog anförtro henne en bunt papper också.

Tills du ska flytta, det är väl då hästägare haft problem med att få tillbaka sina pass i de fall jag har hört om. Jag har verkligen varit med om stallägare som gått från Dr Jekyll till Mr Hyde, nu hade tack och lov inte min kompis sitt hästpass hos stallägaren i det fallet men jag kan garantera dig att hon inte hade fått ut dom.
 
Jag är inackorderad och förvarar min hästs pass i ett låst utrymme i stallet så att stallägaren lätt kan plocka fram det om det behövs. Jag tänker att om jag kan anförtro min häst, som är det dyrbaraste jag har, i stallägarens vård så kan jag nog anförtro henne en bunt papper också.

Jag har inga problem anförtro stallägaren passet. Dock vill jag inte ha pass i ett gemensamt kassaskåp där alla inack och medryttare och kreti och pleti kan hämta det
 
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.

Jag har hästarna och passen hemma men jag har aldrig blivit ombedd att visa upp pass förutom vid vaccinering.
 
Jag har hästarna och passen hemma men jag har aldrig blivit ombedd att visa upp pass förutom vid vaccinering.
Eftersom jag ett paragraf 16 tillstånd får jag kontroll av det och då skall alla pass visas upp eller så ska det finnas något bra skäl till att det finns någon annanstans. Som sist var ett pass iväg för tilläggsregistrering och ett annat under tillverkning. Vilket godtogs men skrevs ner hos vilka rasföreningar de fanns.
Sedan har jag som exempel inte fått ut medicin till en PPID häst innan passet kunde visas upp. Trots att denna hästen ju var en äldre häst som inte haft pass sedan den föddes och därför ändå var undantagen från livsmedel.
Däremot så ville inte Svensk Lantbrusktjänst se passen på två hästar som togs bort i början av detta året. Trots att det stod i deras anvisningar när man beställde tid.
 
Eftersom jag ett paragraf 16 tillstånd får jag kontroll av det och då skall alla pass visas upp eller så ska det finnas något bra skäl till att det finns någon annanstans. Som sist var ett pass iväg för tilläggsregistrering och ett annat under tillverkning. Vilket godtogs men skrevs ner hos vilka rasföreningar de fanns.
Sedan har jag som exempel inte fått ut medicin till en PPID häst innan passet kunde visas upp. Trots att denna hästen ju var en äldre häst som inte haft pass sedan den föddes och därför ändå var undantagen från livsmedel.
Däremot så ville inte Svensk Lantbrusktjänst se passen på två hästar som togs bort i början av detta året. Trots att det stod i deras anvisningar när man beställde tid.
Lantbrukstjänst vill aldrig se passen och det behövs inte ens pass för att anlita dem. Knepigt det stod så i anvisningarna. Jag tog också bort en i början på året, och då stod inget och de ville inte se fast jag hade det i handen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 279
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 633
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp