Förvara passet ihop med hästen

Även om passet inte direkt är en värdehandling så är det det indirekt. Att skaffa ett nytt pass är vare sig okomplicerat eller billigt.

Jag håller hårt i mina hästpass.
 
Det är helt rätt. Men eftersom det är en handling som har olika värde om det är orginal eller dubblett när det gäller slakt så har det inte varit godkänt med kopior av passet enligt reglerna.
Måste rätta mig själv lite. Det är faktiskt inte heller ägarbeviset som är den juridiska handling som talar om vem som är ägare. Utan det är kontrakt, köpeavtal, kvitto eller liknade som visar att man har köpt hästen.
 
Även om passet inte direkt är en värdehandling så är det det indirekt. Att skaffa ett nytt pass är vare sig okomplicerat eller billigt.

Jag håller hårt i mina hästpass.
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.
 
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.

Njae. Du kan få enormt mycket mer behandling än djurskyddslagen kräver utan pass med. Allt hänger på VAD man vill behandla med.

Där är en bra ide slänga in en kopia i stallet och då även på sidan där man kan (och bör ha om kopian ska ha nytta) undanta hästen från humanproduktion.
det är ju inte säkert vet godtar kopian men chansen ökar, om du har kopia på ett pass där häst med chip 1234567890 är undantagen från humankonsumtion och vet framför sig har jäst med chip 1234567890 så är oddsen ganska stora vet ger all den behandling man rekommenderar i ett liknande läge.
 
Måste rätta mig själv lite. Det är faktiskt inte heller ägarbeviset som är den juridiska handling som talar om vem som är ägare. Utan det är kontrakt, köpeavtal, kvitto eller liknade som visar att man har köpt hästen.

Om man då fått hästen som gåva utan något skrivet - vad gäller då?
 
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.
Jag har aldrig varit med om att en veterinär i en akutsituation vägrat ge en häst adekvat behandling. Däremot har jag flertalet gånger varit med om där pass har kommit bort eller att stallägaren vägrar lämna tillbaka passet till hästägaren pga olika anledningar.
 
Njae. Du kan få enormt mycket mer behandling än djurskyddslagen kräver utan pass med. Allt hänger på VAD man vill behandla med.

Där är en bra ide slänga in en kopia i stallet och då även på sidan där man kan (och bör ha om kopian ska ha nytta) undanta hästen från humanproduktion.
det är ju inte säkert vet godtar kopian men chansen ökar, om du har kopia på ett pass där häst med chip 1234567890 är undantagen från humankonsumtion och vet framför sig har jäst med chip 1234567890 så är oddsen ganska stora vet ger all den behandling man rekommenderar i ett liknande läge.
Det är juridiskt inte alls någon bra ide eftersom man inte får kopiera hästpass.
 
Eller fött upp den själv?

Då finns betäckningarapporter/språngrulla och liknande. Dessutom så kommer du registreras som uppfödare och ägare i första passet om du inte ber om annat. Dessutom finns presumtionen att den som äger stoet är uppfödare till fölet och äger fölet om inget annat avtalats.
 
Det får man visst det. Vilket är en himla tur för oss som har importer och varit ac med passen i flera månader. Som kunnat tävla mm med hjälp av just kopia. På licens som fåtts med stöd av passkopia med för den delen.

Vilken lag skulle förbjuda det menar du?
Riktigt vad den heter vet jag inte med det har med urkund att göra. Vissa handlingar får helt enkelt inte kopieras hur som helst. De ska vara i original eller klart angivet att det är en dubblett som ersätter orinalet. Att sedan folk inte vet om det och gör det ändå och till ock med låter folk lösa licens på en kopia, det är en helt annan sak.
 
Riktigt vad den heter vet jag inte med det har med urkund att göra. Vissa handlingar får helt enkelt inte kopieras hur som helst. De ska vara i original eller klart angivet att det är en dubblett som ersätter orinalet. Att sedan folk inte vet om det och gör det ändå och till ock med låter folk lösa licens på en kopia, det är en helt annan sak.

Fast nej. Det är inte urkundsförfalskning att kopiera ett hästpass. Du har helt missförstått lagen eller fått fel information i så fall. Urkundsförfalskning (och dito förvanskning) har inte egen lag utan finns i 14 kap i brottsbalken.

En icke vidimerad kopia kan fö aldrig bli en urkund heller.

Det är inte förbjudet kopiera ett hästpass sådär allmänt heller.

Däremot bör man avstå från att hävda att en kopia är ett original, men det gäller det mesta.

Och en kopia av ett hästpass skulle aldrig kunna passera som original heller iofs, så det finns ingen fara i bevishänseende. Däremot bör de vara vidimerade för att styrka infon om de ska användas som bevis för tex vaccination. Där kan man om man blir lite kreativ få till det - men då är vi långt bortom att bara kopiera av. Vidimerat eller ej.
 
Då har du juridiskt ett problem att bevisa ägande om det skulle bli ifrågasatt. Varför inget gåvobrev?

I detta fall är det min häst som jag fick i examenspresent av min mamma, som då var ägare (köpekontrakt mellan mamma och tidigare ägare finns). Inget skrevs utom ägarbyte hos rasföreningen.
 
I detta fall är det min häst som jag fick i examenspresent av min mamma, som då var ägare (köpekontrakt mellan mamma och tidigare ägare finns). Inget skrevs utom ägarbyte hos rasföreningen.

Då är det ju ganska enkelt. Din mamma kan ju - om mot all förmodan det skulle behövas - intyga gåvan.
Men det ifrågasätts knappast i realiteten så det blir en teoretisk diskussion. Men vill du skydda dig mot alla eventualiteter och din mamma lever så skriv ett papper
 
Då är det ju ganska enkelt. Din mamma kan ju - om mot all förmodan det skulle behövas - intyga gåvan.
Men det ifrågasätts knappast i realiteten så det blir en teoretisk diskussion. Men vill du skydda dig mot alla eventualiteter och din mamma lever så skriv ett papper

Ingen av oss hade en tanke på att något sådant skulle behövas när jag fick hästen men alltid kul att lära sig något nytt! Ska ta mig en rejäl funderare på om jag behöver något papper eg. Har ägt honom i fem år nu men har haft honom i 11 om jag räknar med åren som mamma stod som ägare.
 
Ingen av oss hade en tanke på att något sådant skulle behövas när jag fick hästen men alltid kul att lära sig något nytt! Ska ta mig en rejäl funderare på om jag behöver något papper eg. Har ägt honom i fem år nu men har haft honom i 11 om jag räknar med åren som mamma stod som ägare.

Det lär väl knappast vara någon som kommer och påstår det är deras häst nu, och OM nån så skulle kunna göra det så lär du gå vinnande ur tvisten utan papper ;)

Men det är värt att tänka på om man får en häst rent generellt, och av annan än familjemedlem. Eller om en förälder vill ge en gåva som INTE ska räknas som förskott på arv.
 
Passet till hästar räknas väl inte som en värdehandling egentligen? Utan det är ju ägarbeviset som är en värdehandling? Rätta mig om jag har fel!
dum fråga kanske... men ägarbevis, vad är det när man själv är uppfödare? :O

jag har inte något ägarbevis till mamma häst heller.. har hennes 2 pass (fullblod, man fick göra nytt), samt galoppsport, men det räknas inte tror jag... jag har registreringsbeviset till mamman... fölet är ju allt digitalt... jag är reggad som ägare på blup men det är väl inte heller bevis?
 
dum fråga kanske... men ägarbevis, vad är det när man själv är uppfödare? :O
Språngrulla, kvitto på betalda avgifter osv borde funka fint. Och sen blir du registrerad som ägare i passet, och som sagt presumtionen att du som stoägare är fölägare.

På samma sätt som ett köpeavtal bevisar ägarskap om man köper en häst, så du har ju "köpt" din egna uppfödning genom att betala för sperman i någon form.

Äger du båda föräldrarna blir det i teorin lite mer spännande, i praktiken helt jävla ospännande eftersom nån som kommer och försöker påstå att det är DERAS föl inte kommer kunna motbevisa att det är ditt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 279
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 633
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp