Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste rätta mig själv lite. Det är faktiskt inte heller ägarbeviset som är den juridiska handling som talar om vem som är ägare. Utan det är kontrakt, köpeavtal, kvitto eller liknade som visar att man har köpt hästen.Det är helt rätt. Men eftersom det är en handling som har olika värde om det är orginal eller dubblett när det gäller slakt så har det inte varit godkänt med kopior av passet enligt reglerna.
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.Även om passet inte direkt är en värdehandling så är det det indirekt. Att skaffa ett nytt pass är vare sig okomplicerat eller billigt.
Jag håller hårt i mina hästpass.
Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.
Måste rätta mig själv lite. Det är faktiskt inte heller ägarbeviset som är den juridiska handling som talar om vem som är ägare. Utan det är kontrakt, köpeavtal, kvitto eller liknade som visar att man har köpt hästen.
Jag har aldrig varit med om att en veterinär i en akutsituation vägrat ge en häst adekvat behandling. Däremot har jag flertalet gånger varit med om där pass har kommit bort eller att stallägaren vägrar lämna tillbaka passet till hästägaren pga olika anledningar.Som stallägare kan jag bara säga att du tar en risk med din häst om inte passet finns där hästen finns. Det hände en olycka med en häst som stod uppstallad här där ägaren hade passet hemma. Hade glömt att lämna det efter att hästen varit ute och rest.
Veterinären gav inte den häst all behandling som den egentligen behövde p g a det var sådant som ska föras in i passet. Så utan pass ingen behandling mer är precis det som Djurskyddslagen kräver.
Det är juridiskt inte alls någon bra ide eftersom man inte får kopiera hästpass.Njae. Du kan få enormt mycket mer behandling än djurskyddslagen kräver utan pass med. Allt hänger på VAD man vill behandla med.
Där är en bra ide slänga in en kopia i stallet och då även på sidan där man kan (och bör ha om kopian ska ha nytta) undanta hästen från humanproduktion.
det är ju inte säkert vet godtar kopian men chansen ökar, om du har kopia på ett pass där häst med chip 1234567890 är undantagen från humankonsumtion och vet framför sig har jäst med chip 1234567890 så är oddsen ganska stora vet ger all den behandling man rekommenderar i ett liknande läge.
Det händer inget så länge inte någon ifrågasätter vem som äger hästen. Har man pass och har gjort ägarbyte så ska det också mycket för att någon ska ifrågasätta det.Om man då fått hästen som gåva utan något skrivet - vad gäller då?
Om man då fått hästen som gåva utan något skrivet - vad gäller då?
Om man då fått hästen som gåva utan något skrivet - vad gäller då?
Eller fött upp den själv?
Det är juridiskt inte alls någon bra ide eftersom man inte får kopiera hästpass.
Riktigt vad den heter vet jag inte med det har med urkund att göra. Vissa handlingar får helt enkelt inte kopieras hur som helst. De ska vara i original eller klart angivet att det är en dubblett som ersätter orinalet. Att sedan folk inte vet om det och gör det ändå och till ock med låter folk lösa licens på en kopia, det är en helt annan sak.Det får man visst det. Vilket är en himla tur för oss som har importer och varit ac med passen i flera månader. Som kunnat tävla mm med hjälp av just kopia. På licens som fåtts med stöd av passkopia med för den delen.
Vilken lag skulle förbjuda det menar du?
Riktigt vad den heter vet jag inte med det har med urkund att göra. Vissa handlingar får helt enkelt inte kopieras hur som helst. De ska vara i original eller klart angivet att det är en dubblett som ersätter orinalet. Att sedan folk inte vet om det och gör det ändå och till ock med låter folk lösa licens på en kopia, det är en helt annan sak.
Då har du juridiskt ett problem att bevisa ägande om det skulle bli ifrågasatt. Varför inget gåvobrev?
I detta fall är det min häst som jag fick i examenspresent av min mamma, som då var ägare (köpekontrakt mellan mamma och tidigare ägare finns). Inget skrevs utom ägarbyte hos rasföreningen.
Då är det ju ganska enkelt. Din mamma kan ju - om mot all förmodan det skulle behövas - intyga gåvan.
Men det ifrågasätts knappast i realiteten så det blir en teoretisk diskussion. Men vill du skydda dig mot alla eventualiteter och din mamma lever så skriv ett papper
Ingen av oss hade en tanke på att något sådant skulle behövas när jag fick hästen men alltid kul att lära sig något nytt! Ska ta mig en rejäl funderare på om jag behöver något papper eg. Har ägt honom i fem år nu men har haft honom i 11 om jag räknar med åren som mamma stod som ägare.
dum fråga kanske... men ägarbevis, vad är det när man själv är uppfödare? :OPasset till hästar räknas väl inte som en värdehandling egentligen? Utan det är ju ägarbeviset som är en värdehandling? Rätta mig om jag har fel!
Språngrulla, kvitto på betalda avgifter osv borde funka fint. Och sen blir du registrerad som ägare i passet, och som sagt presumtionen att du som stoägare är fölägare.dum fråga kanske... men ägarbevis, vad är det när man själv är uppfödare? :O