Förvara morötter/äpplen mus-säkert?

Lona

Trådstartare
Vi verkar ha fått musinvasion i foderkammaren, allt var nerpissat, bajsigt och gnagt på när jag kollade idag:crazy:. Det mesta går ju att lägga i en stor fodertunna men hur gör jag med morötterna, de behöver väl "luft"? Minns att det blev morotssörja när vi lade dem i en försluten hink sist...å andra sidan var det när det var varmare ute.
Det handlar inte om någon jättemängd, upp till 5 kg kanske, som behöver förvaras mussäkert.

Andra tips för att bli av med mössen förutom fällor och katt?

Sv: Förvara morötter/äpplen mus-säkert?

Jag brukar förvara morötterna i en fodertunna med lock. Lägger rikligt med halm i botten och upp längs sidorna, då brukar de hålla en vecka, ungefär.

Det finns elektroniska musskrämmare att köpa.

Jag förvarar morötter i en "moderniserad" stuka: Frysbox fylld med halm & sand :)
Förra vintern klarade sig morötterna hela vintern igenom utan att jag behövde kasta mer än ngn enstaka morot.

När det gäller mössen så har jag tyvärr inte något bättre tips än just katt..

Det finns en tråd nånstans här på forat där folk redovisat sina erfarenheter. Om jag kommer ihåg rätt så stördes inte hästarna av skrämmorna men sök och läs vad de skrivit.

hink med torr ren halm fungrar super bra även vid lite varmare klimat. har mina morötter i uppvärmd foderkammare och de håller minst en vecka ^_^.

Vi har våra i öppna påsar i uppvärmd sadelkammare,dels för att slippa mössen som inte kommer in där, men också för att de ska klara sig undan kylan!

Köpte en stor säck med häst-morötter förra året på foderbutik, som senare visade sig vara frusna inuti! Desvärre hade jag hunnit ge till hästarna innan de snabbt ruttnade av all vätska samt att två av hästarna blev rejält dåliga, den ena i magen den andra fick någon slags reaktion som mynnade ut i kraftig svullnad runt halsen, troligen av sockerchock........ :cry:

Jag har funderat på sådana men är osäker på hur de låter. Kommer de inte att störa hästarna? Hittar flera som ska vara rent ultraljud men hör hästar sådant? :confused:

Kolla så att DU inte hör dem!

Pappa har en sådan under husgrunden (den, dyr som snor dock, fungerat rent mirakulöst btw). Han hör den inte, hans hund reagerar inte alls (dvs hör den inte) - men både jag och min bror hör den. Jag skulle bli GALEN om jag bodde där, för fanstyget piper HÖGT och med täta intervaller. Och då både jag och min bror hör den mycket tydligt och den är störande som f*n om man hör den, så skulle jag inte lägga såpass mycket pengar utan garanti på att jag fick lämna igen den om 'jag hör den'. För att människor inte hör den är inte riktigt sant i alla lägen/för alla människor.

Men som sagt, hunden bryr sig inte ett dugg och tycks INTE höra den.

En till med superhörsel :D
Jag hör också dom där musskrämmarna men om dom bara är i stallet så står jag ut.
Varken hästarna, hundarna eller katterna verkade reagera men mössen höll sig borta :laugh:

Se till att få allt foder i tunnor och sopa noga överallt, inget gott som mössen får tag på så ger dom sig lite lättare.

*KL*
Nu bor morötterna i en tunna med locket lite, lite på glänt och hittills har det funkat bra.
Däremot så hjälpte det inte ett dugg med enris som jag fått flera tips om, de hade flyttat på enriset för att komma åt att pissa i mina hinkar:mad:. Och av någon anledning är det bara mina grejer som blir mustuggade/kissade på, de andra förvarar sina morötter öppet och får ha dem i fred. Jag har väl godare morötter...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka