Förvara hö ute?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hur gör man det på bästa möjliga vis? Om man inte har tillgång till ngt skydd,förutom presenning. Går det? Hur länge kan det tänkas hålla?

JAg är så himla dålig på detta när det gäller grovfoder och förvaring på sommaren.
Hästarna går på bete och detta gäller då hö för stödfodring.
Förra året köpte jag 40 kg´s hösilagebalar,vilket visserligen funkade bra,men hästarna är vana vid hö så det skulle underlätta att slippa vänja in dom på hösilage.
Men förvaringen är ett problem. Bukefalister,jag behöver tips,råd och eventuellt få höra att man inte kan förvara hö under presenning ute.
Det skulle gälla ca 20 balar

Sv: Förvara hö ute?

Hur gör man det på bästa möjliga vis? Om man inte har tillgång till ngt skydd,förutom presenning. Går det? Hur länge kan det tänkas hålla?

JAg är så himla dålig på detta när det gäller grovfoder och förvaring på sommaren.
Hästarna går på bete och detta gäller då hö för stödfodring.
Förra året köpte jag 40 kg´s hösilagebalar,vilket visserligen funkade bra,men hästarna är vana vid hö så det skulle underlätta att slippa vänja in dom på hösilage.
Men förvaringen är ett problem. Bukefalister,jag behöver tips,råd och eventuellt få höra att man inte kan förvara hö under presenning ute.
Det skulle gälla ca 20 balar
Det beror ju på hur länge de kommer att förvaras där. Om jag skulle behöva förvara balarna ute så skulle jag först lägga ett lager halmbalar underst sedan lägga höbalarna ovanpå och sedan ett lager halmbalar överst. Hö blir dåligt på nolltid om det blir fuktigt så det gäller att det inte blir det. Har du inte någon hästtransport som du kan ställa upp vid hagen då?

Hade tänkt lägga en träskiva underst,sen en presenning på denna och sen höbalarna och sist en stor presenning över höet. Ca 10-13 dagar beräknas höet räcka.
Hm, men desto mer jag tänker på det så kanske hösilagebalar ändå vore bättre,ifall det blir skyfall.
Transporten behövs på annat håll tyvärr

Det är absolut ingen bra idé. Höet drar fukt, så det är nästintill omöjligt att skydda det om det ligger ute. Hö tar t o m fukt ur luften, vilket gör att det här i fuktiga Skåne är omöjligt att lagra hö på loft på vintern, det gäller att skydda som bara den.

Jag tycker du ska försöka hitta en annan grovfoderlösning, för det kommer inte att vara hygieniskt OK foder efter att ha förvarats ute.

Vi förvarade hö på det sättet en sommar och det höll sig helt fräscht..
Vi hämtade nytt en gång i veckan och hade det inmurat i presenning på det sättet du beskriver.

Har man bara höet bra förvarat innan det kommer dit så blir det inte förstört direkt.

Ja, så länge inte regnet kom direkt på balarna. Hade vi lagt om det dåligt så fick vi slänga de yttre balarna som blivit blöta :p
Men det blev inte dåligt av fukten, om det var det du menade.

Vi ställde upp dem på en vanlig träpall med pressening under och runt över.

Vi har förvarat vårt på sj pallar. Man lägger en presenning på marken och sen pallarna ovanpå presenningen, annars kan det inte cirkulera luft emellan. Lägger man direkt på presenning blir det kondens, och det blir lättare det nära marken. Och sen har vi en stor presenning över, och för att den inte ska blåsa iväg, har vi lite plankor o annat som håller fast den. Vårt har klarat sej bra utan att bli dåligt. Fast vi kanske inte har så fuktig luft där vi bor, på mitten.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 185
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej alla! Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt...
Svar
11
· Visningar
2 593
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka