Förvandla skogsmark till betesmark?

Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

I skogsvårdslagen står det en paragraf om att skogsmark får användas för annat brukande än virkesproduktion - det står inte närmare preciserat vad som avses med annat brukande så det är väl tolkningsfråga... om du hör med tex länstyrelsen så kan dom ge dig råd om vilka lagar och regler som gäller.

Ibland är det skog som "bara" är sådär en 60-80 år gammal som avverkas och på sådan mark kan man ibland hitta lämningar som tex stenmurar från förr när marken brukades som bete eller rentav åker - då kan man höra med länstyrelsen om råd för att restaurera marken.

Granskog är tyvärr det som är svårast att få gräs på, förutom att granj***rna skuggar ihjäl allt som inte är gran så lyckas dom dessutom göra marken sur så att gräs har svårt att trivas där.

Blandskog eller ren lövskog är däremot baggis att restaurera (nåja, relativt sett i alla fall :grin:) till betesmark.

Börja med att få bort alla barrträd därifrån, vartenda ett ska bort oavsett storlek. Försök att få undan så mycket ris som möjligt.

Enstaka lövträd som är väl uppstammade kan stå kvar, från lövträd kan man även låta tex aska eller grenar vara kvar, lövträaska är ofta svagt basisk.

Har man möjlighet att få dit en maskin med skogsfräs eller grenkross så är det värt mycket - skogfräsen tuggar sönder grenar och ibland hela stammar på uppåt 50 cm tjocklek :love: - fantastisk maskin - och blandar upp flisen med jord. Under gynnsamma omständigheter kan man så konventionella jordbruksgrödor året efter man har kört där med skogsfräs.

Granar har en förmåga att göra marken sur så se till att köra på sådär massor av kalk, då talar vi lastbilslass per hektar.

Har man väl fått bort alla barrträd och marken har rätt förutsättningar vad gäller pH, fukt m.m. så är det inte så krångligt att få till gräset sen.

Om det lönar sig eller inte att ta dit maskiner beror mycket på markpriserna, men kan man minska sin foderförbrukning med motsvarande 2 ton hö från 2,7 ha så ger ju det bortåt 15 000 per år (med transportkostnader hamnar ofta hästens grovfoder på 3 kr per kg ts).

Att lägga 150 000 på att ta dit en skogsfräs har ju då betalat sig på 10 år till följd av minskad foderkonsumtion....

TACK!!!:bow:

Ja mycket att tänka på... eländiga gran jä.... Men bort ska de ju hur som helst och marken är ju värd mkt i sig så jag tror det kan vara värt ett försök? Jo jag har förstått att det krävs bra maskiner och nu har jag namn på dem också! Vad impad skogsägaren ska bli när jag börja prata om grenkross och skogsfräs och kalk och sura marker och basiskt och om lövträd:D.

Tack tack tack
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Går det inte att sälja stubbarna att användas till bioenergi? Stubbrytning är väl en metod som börjat användas även i Sverige och som är lönsam om priset på bioenergi är tillräckligt högt?
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Går det inte att sälja stubbarna att användas till bioenergi? Stubbrytning är väl en metod som börjat användas även i Sverige och som är lönsam om priset på bioenergi är tillräckligt högt?

Hm.. intressant! Någon som vet mer? Jag har också hört att man kan slå in något stift i stubben så att den dör? Men det kanske bara är ekonomiskt vettigt på enstaka stubbar? Kan man elda färska stubbar?:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Hej,

Du får omvandla skogsmark till betesmark, men detta måste anmälas till skogsstyrelsen i samband med att skogen tas ner. Är det din skog som ska huggas, och den är "färdig" lär du ju få rätt mycket pengar över att gräva stubbar för. Precis som någon skrev här så har man börjat bryta stubbar för att elda dem. Detta ska också anmälas till skogsstyrelsen. Stubbryning görs dock inte överallt.
Vill du ha hjälp att få kontakt med någon skogsmänniska så får du gärna PM-a.

//Kopia, som jobbar med skog hela dagarna
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Jag har läst om någon som hade en hoper grisar över sommaren att böka upp nya betesmarker av kalhyggen.. Och sedan sådde de nytt efter hand. Det lär dock ta något år innan det är klart.

Tänkte om det kunde vara nåt att kolla upp.

Hittade bilderna nu, PMar dig länken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

:laugh: Grisar låter ju som en höjdare:laugh: men.... sen....då.... då måste jag ju slakta grisar?! DET GÅR bara inte.... (jodå jag äter kött) Kan man hyra grisar? Jag har hört att man kan hyra får och getter? Hur stängslar man in ett gäng grisar? (Jag blir nog inte så poppis på byn om de rymmer...:rofl:) Tror du att minigrisar gör ett lika bra jobb som stora grisar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp