Förvända skolor?

L

Lonely

Hur gör man förvänd sluta och öppna? dvs. hur ska hästen se ut, ska den vara med framdelen in mot mitten eller mot väggen?

Jag vet att:

Sluta-Ställd/böjd i rörelseriktningen
Öppna-Ställd/böjd bort från rörelseriktningen

Sv: Förvända skolor?

Lonely skrev:
Hur gör man förvänd sluta och öppna? dvs. hur ska hästen se ut, ska den vara med framdelen in mot mitten eller mot väggen?

Jag vet att:

Sluta-Ställd/böjd i rörelseriktningen
Öppna-Ställd/böjd bort från rörelseriktningen
exakt likadant, låtsas bara att väggen är på andra sidan om dig och ridbanans mitt är väggen, t.ex gör en sluta längs långsidan, sedan gör du exakt likadant och mot samma kortsida fast på den andra långsidan, så hästen kommer att vara ställd och böjd i rörelseriktningen men det är enbart det yttre bakbenet som är på spårtem, resterande ben innanför spåret med frambenen på rakt spår..

hoppas att du förstod =)

Sv: Förvända skolor?

Jag tycker det är lättast att förklara om man tänker sig skolorna längs väggen/långsidan.

I en rättvänd öppna längs långsidan i tex höger varv så har du ju lite enkelt förklarat hästen ställd in mot mitten dvs högerställd och framdelen innanför spåret och bakdelen i princip på spåret.
Vid en förvänd öppna i högervarv längs långsidan så är det bara precis tvärtom dvs du har hästen ställd åt vänster (in mot väggen) vilket gör att framdelen går längs vanliga spåret och bakdelen går på spåret närmare mitten.

Vid en högersluta längs långsidan så går framdelen på spåret, hästen är ställd till höger in mot mitten och bakdelen går på spåret innanför.
Vid förvänd är det tvärtom. Hästen är ställd åt vänster, baken kommer in mot väggen.

Dvs du vänder bara bananen åt andra hållet! :banana:

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Brynja
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: jemeni
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka