Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ska försöka förklara...du börjar med att rida en vanlig volt, hästen ställd och formad t.ex. åt vänster. När du har hästen i fin balans ber du den gå en volt åt höger utan att ställa om, alltså ska hästen fortfarande vara ställd som om den gick i en vänstervolt.
Har aldrig hört uttrycket faktiskt, och det som Piraja skriver skulle jag nog bara kalla att rida med utåt- eller kontraböjd häst.
Kan det vara förvänd volt tillbaka du tänker på? Då rider man vägen volt tillbaka, men börjar med att rida den raka delen in en bit innanför spåret och avslutar med den runda voltdlen, istället för tvärtom.
Men det finns säkert en hel massa uttryck som jag inte kan, såklart!
"Och så till det underligaste av allt: Förvänd sluta.
Tänk er att man rider sluta på en volt, alltså med baken lite innanför. Därifrån kan man, faktiskt, byta volt och ändå bibehålla böjning och tvärning, så att man rider hästen "utåtböjd" med baken utanför sig. Detta är förvänd sluta. Sluta i fel varv, helt enkelt. Oftast ser man förvänd sluta efter långsidan, men på rakt spår är det ingen större skillnad på rättvänd eller förvänd sluta. På volten är det däremot en rätt svårare sak för hästen att klarar av en förvänd sluta, det vet alla som har försökt.
Man kan på samma grunder rida förvänd öppna, en rörelse det sällan pratas om."
Oj då, det var modigt "det vet alla som försökt".
I min erfarenhet är det enklare att lära hästarna förvänd sluta på volt jämfört med rättvänd sluta på volt. Den förvända använder jag ibland för att lura in en häst i sluta, som inte riktigt fattar konceptet eller som inte riktigt får med sig kroppen.
Ryggning på böjt spår kan vara väldigt lösgörande för framdelen och samtidigt samlande bak, om man gör det på rätt sätt. En riktigt bra övning, faktiskt!
Hundträning
Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
Hundavel & Ras Fäller inte päls – perfekt för allergiker.• När han är fullvuxen kommer han att väga ca 3 kg.• Passar perfekt för lägenhetsliv tack vare...
Hästmänniskan Jag har gjort lite olika, men kommer ta hjälp med min ungponny. Ffa inkörning som jag inte har gjort innan :). Min förhoppning är dock...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.