Förvänd volt?

Sv: Förvänd volt?

Ska försöka förklara...du börjar med att rida en vanlig volt, hästen ställd och formad t.ex. åt vänster. När du har hästen i fin balans ber du den gå en volt åt höger utan att ställa om, alltså ska hästen fortfarande vara ställd som om den gick i en vänstervolt.
 
Sv: Förvänd volt?

Har aldrig hört uttrycket faktiskt, och det som Piraja skriver skulle jag nog bara kalla att rida med utåt- eller kontraböjd häst.

Kan det vara förvänd volt tillbaka du tänker på? Då rider man vägen volt tillbaka, men börjar med att rida den raka delen in en bit innanför spåret och avslutar med den runda voltdlen, istället för tvärtom.

Men det finns säkert en hel massa uttryck som jag inte kan, såklart! :D
 
Sv: Förvänd volt?

Jag skulle ha tolkat det som en förkortning på volt i förvänd galopp, men jag har egentligen ingen aning :D
 
Sv: Förvänd volt?

Jag har aldrig hört uttrycket men hoppas på att någon anna vet, eller är Piraja helt säker? :)

Eller så kan det vara när dessa springer på en volt baklänges och med snabeln upp i luften och lite utåt?
dsc_0457_51a9df73ddf2b33b5767b75e.jpg
 
Sv: Förvänd volt?

..går även under benämning "förvänd sluta" ...citat från den här sidan.

"Och så till det underligaste av allt: Förvänd sluta.

Tänk er att man rider sluta på en volt, alltså med baken lite innanför. Därifrån kan man, faktiskt, byta volt och ändå bibehålla böjning och tvärning, så att man rider hästen "utåtböjd" med baken utanför sig. Detta är förvänd sluta. Sluta i fel varv, helt enkelt. Oftast ser man förvänd sluta efter långsidan, men på rakt spår är det ingen större skillnad på rättvänd eller förvänd sluta. På volten är det däremot en rätt svårare sak för hästen att klarar av en förvänd sluta, det vet alla som har försökt.

Man kan på samma grunder rida förvänd öppna, en rörelse det sällan pratas om."
 
Sv: Förvänd volt?

Oj då, det var modigt "det vet alla som försökt".
I min erfarenhet är det enklare att lära hästarna förvänd sluta på volt jämfört med rättvänd sluta på volt. Den förvända använder jag ibland för att lura in en häst i sluta, som inte riktigt fattar konceptet eller som inte riktigt får med sig kroppen.

Som vanligt: det är olika...
 
Sv: Förvänd volt?

Man kan ju rida hästen motställd/böjd på en volt. Det är nog det de menar och bara uttryckte sig konstigt.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp