Förvänd sluta

S

SAS

Fick tips här på forumet om att träna förvänd sluta på min ganska stela pålle. Frågan är bara hur sjutton gör man detta? Jag har ridit mycket vanlig öppna och sluta med pållen men förvänd sluta har jag aldrig ridit.

Så hur ska hästen gå och vilka hjälper ska jag som ryttare använda? :confused:

MVH

Sv: Förvänd sluta

Förvänd sluta gör du precis som vanlig sluta, fast i andra varvet

I vanlig sluta har du framdelen på spåret och bakdelen innanför. I förvänd sluta går framdelen innanför spåret och bakdelen på spåret. Låtsas att du har en osynlig vägg innanför spåret och så rider du slutan längs den väggen istället för längs den riktiga väggen.

Exempel för att göra det tydligare.
När du rider vanlig sluta från H till K så är hästen ställd och böjd till vänster. När du rider förvänd sluta på samma ställe så är hästen ställd och böjd åt höger.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är enklast att träna förvänd sluta genom att börja med en öppna på långsidan. Förbered hästen på öppnan i hörnpasseringen, fortsätt i öppna längs med långsidan tills den är befäst. När du har hästen väl formad så lägger du om vikten och hjälperna, så att bakdelen är kvar på spåret, framdelen innanför men hästen går i sluta. Jättejobbigt att förklara i ord utan en häst i närheten, men en nyttig övning :)

lingonben skrev:
Jag tycker det är enklast att träna förvänd sluta genom att börja med en öppna på långsidan. Förbered hästen på öppnan i hörnpasseringen, fortsätt i öppna längs med långsidan tills den är befäst. När du har hästen väl formad så lägger du om vikten och hjälperna, så att bakdelen är kvar på spåret, framdelen innanför men hästen går i sluta. Jättejobbigt att förklara i ord utan en häst i närheten, men en nyttig övning :)

Mkt bra övning för att som ryttare lära sig känna hur hästen går och ge bra bevis på om man har koll på pållen lr inte ;)

Annars så rider jag bara förvänd sluta på volt. Det är då jag tycker den gör ngn nytta. Man får bra koll på yttersidan och att fatta galopp ur förvänd sluta är väldigt bra eftersom de flesta hästar vill sätta in baken lite i fattningen för att inte behöva sätta under sig med innerbak.

Om du har pejl på de "vanliga" skolorna, varför inte träna diagonalsluta istället? Tränar upp smidighet, samling och koordination både för dej och hästen :D
Om du INTE har lätt för öppna/sluta för att hästen är stel så är nog resten överkurs..

Diagonalsluta är helt enkelt en sluta på diagonalen där framdelen ska leda ngt och benen korsas både fram och bak. Du kan t ex rida öppna i hörnet och när du kommer ut på långsidan flyttar du hästen sidvärts på diagonalen i samma position så hästens bakdel kommer i slutaposition, den blir rakare i kroppen (men böjd ;) ) jämfört med när man rider rakt fram på diagonalen. En utmaning första gångerna innan man har koll på hur det ska kännas ;)

the_connemara skrev:
Mkt bra övning för att som ryttare lära sig känna hur hästen går och ge bra bevis på om man har koll på pållen lr inte ;)

Annars så rider jag bara förvänd sluta på volt. Det är då jag tycker den gör ngn nytta. Man får bra koll på yttersidan och att fatta galopp ur förvänd sluta är väldigt bra eftersom de flesta hästar vill sätta in baken lite i fattningen för att inte behöva sätta under sig med innerbak.

Vissa hästar "råkar" göra förvänd sluta på volt när dom vill undvika andra jobbiga övningar :angel:
Förvänd sluta på rakt spår låter SVÅÅRT, det blir ju att helt ändra om böjningen om man gör på det viset.. Att först rida öppna.. Jag tycker det är lite småkrångligt bara att smidigt gå över till böjningen i andra varvet när man byter varv. Det brukar ta några steg innan avslappningen och alla kroppsdelar är på plats, men det kanske beror på hur seg man är? :p

*knapplån*
:eek: låter krångligt allt det här... *torkar svetten ur pannan*
men hur rider man från öppna till förvänd öppna på långsidan då? Då har jag alltså ridit nån sorts halvtaskig förvänd sluta när jag försökt rida förvänd öppna? :idea: :o
riktiga tankenötter det här... nån som orkar förklara allt närmare och ge tips på övningar. Vet att jag på lektion i höstas red öppna-förvänd sluta? :idea: - öppna på volt för att gymnastisera vb på en annan häst, kanske dax att fräscha upp minnet? Då hade jag ju lite svårt att tro att jag nånsin skulle göra sånt med min häst... :eek:

Ett bra sätt att rida förvänd sluta som jag brukar rida är att göra det på en volt. Ställ hästen utåt och när den går stabilt där flyttar man rumpan. Brukar använda mig av denna övningen när hästen inte känns ordentligt lösgjord.

Totola skrev:
Förvänd sluta på rakt spår låter SVÅÅRT, det blir ju att helt ändra om böjningen om man gör på det viset.. Att först rida öppna..

Jajjemän, jag tycker det är sjukt svårt men nyttigt! :p
Det såg nog förskräckligt ut när jag körde den övningen senast, det ploppade bogar till höger och vänster.. men nån gång ska även jag och lillpållan få till det!

Totola skrev:
Vissa hästar "råkar" göra förvänd sluta på volt när dom vill undvika andra jobbiga övningar :angel:

Jo så kan det ju oxå vara, jag har dock bara erfarenhet av sådana som vill sätta in baken (förutom unghästar som hellre sätter ut den innan de börjar förstå meningen med böjning genom "hela" kroppen, men de ride iaf inte jag skolor med heller så.. ;) Tränaren brukar oxå mest snacka om sådan hästar så därför antog jag att de var de vanligare :idea:

Totola skrev:
Förvänd sluta på rakt spår låter SVÅÅRT, det blir ju att helt ändra om böjningen om man gör på det viset.. Att först rida öppna.. Jag tycker det är lite småkrångligt bara att smidigt gå över till böjningen i andra varvet när man byter varv. Det brukar ta några steg innan avslappningen och alla kroppsdelar är på plats, men det kanske beror på hur seg man är? :p

Så är det ju. Innan man msidigt kan byta böjning så är ju öppna-förvänd sluta skit svårt. Men jäklar vad nyttigt! Efter ngra sådan långsidor brukar iaf inte jag behöva tänka på böjning alls, hästen böjer sig "av sig självt" beroende på vart man tittar :love:

PiperGarden skrev:
men hur rider man från öppna till förvänd öppna på långsidan då? Då har jag alltså ridit nån sorts halvtaskig förvänd sluta när jag försökt rida förvänd öppna? :idea: :o
riktiga tankenötter det här... nån som orkar förklara allt närmare och ge tips på övningar. Vet att jag på lektion i höstas red öppna-förvänd sluta? :idea: - öppna på volt för att gymnastisera vb på en annan häst, kanske dax att fräscha upp minnet? Då hade jag ju lite svårt att tro att jag nånsin skulle göra sånt med min häst... :eek:

Men du vet väl vilket bakben som tränas i de olika skolorna? Annars så drar ja de här som en början:
V öppna - v bak. h öppna - h bak
V sluta - h bak. H sluta - v bak
V förvänd sluta - h bak. H förvänd sluta - v bak

Förvänd öppna har jag inte hört talas om. Tycker personligen att förvänd sluta borde heta förvänd sluta eftersom man flyttar framdelen (som i öppna) men har den andra böjningen. Ngn som kan förklara varför det heter förvänd sluta? Man kan ju liksom inte rida på spåret och flytta ut bakdelen till exempel, man måste ju gå lite innanför för att flytta bakdelen som man gör i slutan.

Jaja. Öppna-förvänd sluta på långsidan sa du. Du rider ju en vanlig öppna först, gärna med stöd av väggen och så är du noga med att du har kvar framdelen på samma linje (hellre det och att bakdelen svajar lite tycker jag. Känns som att har man ingen koll på bogarna så har man absolut ingen koll på bakbenen, lr nåt..). Ber succesivt om rakare häst och ändrar så småningom böjningen till motsatt håll. Låter rätt lätt men det svåraste är ju att få hästen att gå kvar med bogar och bakben på samma linjer, ibland kan man önska att långsidan var flera km så man kunde ta lite lite i taget (därför rider jag dressyr på mina skogsvägar :idea: ).

Fast eg, jag kanske sa fel?Man kanske ska vara noggrannare med att bakbenen är på samma linje? Låter eg mer logiskt... Men eftersom jag själv vet mina svagheter (att använda benen för mkt så att hästen börjar svissa runt med bakbenen pga av det) så koncentrerar jag mig på att hålla hästen lösgjord i framdelen (bogarna på plats och inget motstånd) och hålla koll på mina hjälper (eller rättare sagt minska ner på dem :scary: ) så följde hennes bakdel med precis där den skulle. Men andra hästar kanske inte funkar så? :confused:

ok... tror jag... jo, jag vet vilka bakben och så, vet väl egentligen hur man gör... men har precis börjat med det igen så jag får sitta och klura i typ 5 minuter innan jag kommer på det hela... :o
Låter alltså som om jag bara har haft fel namn på det... klurigt är det iaf... tycker stackars pållen med... :crazy:
men man borde väl alltså även "putta över" rumpan åt andra hållet (såklart dummer! annars blir ju ställningen fel!!! *bankar mig i huvudet)

Det intressanta tycker inte jag är vilket ben som aktiveras utan HUR det aktiveras. Sluta tränar ju yttre bak´s bakre muskulatur, sluta tränar inre bak´s främre (bär-)muskulatur.
Att växla mellan öppna och sluta i bägge varv gör alltså att man kommer åt alla fyra bakbenen ;)

Vitsen med förvänd sluta, diagonalsluta, förvänd öppna osv. har jag inte riktigt förstått. Det enda jag VET är positivt är att det är svårt för ryttaren så man verkligen måste ha koll på hela hästen ;)

Ang. att jag skrev att "vissa" hästar går förvänd sluta när de fuskar var snarare syftat till min egen när han vill undvika att bära med innerbak, då böjer han om sej till en perfekt böjning åt FEL håll och fortsätter på volten som om ingenting = förvänd sluta. Mycket frustrerande samtidigt som det är lite fashinerande att han väljer en såpass jobbig övning istället för att helt enkelt fuska i öppnan :p Han tycker vänsterböjningen är mycket lättare än högerböjningen.

Totola skrev:
rättelse: jag menar att ÖPPNAN tränar inre bak´s bärmuskulatur, inte slutan..:p

Hihi, blev lite förvirrad :p

Det där med vilken muskulatur de olika skolorna tränar har jag ingen bra koll på, överkurs för mig :p Dessutom så kom jag aldrig ens på vad min förra pålla eg tyckte var jobbigt, det enda jag VISSTE var att hon hade haft en knäledsinflammation i h b men det var inte ofta man tydligt såg/märkte att hon fuskade med det bakbenet, hon döljde det mesta väldigt väl :crazy: Och när hon var som "sämst" i h b så hoppade hon jättemkt till vänster = borde tagit i massor med h b men antagligen på ngt vis som kanske lättare :confused: Dessutom så kunde hon byta sida (som var lättast att få en bra böjning i) flera gånger under ett ridpass, hur konfunderad blir man inte då :crazy:

PiperGarden: Det kan bli så ibland, ridning är verkligen en tankekrävande sport! Tänker man fel så blir det kalasfel alltihopa :D Men det är nyttigt att tänka igenom precis vad man vill ha ut och hur man ska påverka pålle för att man ska komma till målet, då brukar det vara mkt lättare att märka VAD man gör fel sedan om det inte funkar!

F.ö så tror inte jag det finns ngn större betydelse med förvänd sluta annat än när man just rider den på volt, då får man ju en skola som inte fungerar som de andra (iaf jag kan absolut inte få ut samma sak genom att rida öppna/sluta på volt som att rida förvänd sluta).

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama