Förvänd galopp...

D

DressageDreamer

Har nu börjat rida förvänd galopp under lektionerna på ridskolan.
Svårt? Mjaaeeoo... lite :)

Vad tänker du på när du rider förvänd galopp? :D

Sv: Förvänd galopp...

Det svåra kan vara att inte sitta "mot" galoppen, utan sitta kvar i den förvända, särskilt i det varv min häst haft svårast måste jag tänka på att verkligen stadigt sitta kvar i högergalopp.

Jaa.. Det är det jag också känner.
Jag blir lätt oföljsam i höfterna :S

Takten! det rinner lätt iväg om hästen inte är stark, då tänker jag att jag rider varje språng och håller just takten.

Ett tips, en övning jag red mycket för att stärka samt hjälpa honom att hitta balansen i förvänd är att galoppera i samma galopp på åttvolt över hela ridhuset. Det är en ganska simpel övning då svängarna blir väldigt mjuka, och inte lika jobbiga. I den rättvända galoppen får hästen sedan möjlighet att återhämta sig något.

En mycket stärkande övning, vilket ledde till att han nu kan gå fyra serpentiner , dvs 10 meter i diameter per båge i 40-ridhus :)

Tillägg: såg nu att du red på ridskola..

Senast ändrad:

På min häst är det viktigt att hållla emot lite i yttersidan och sen såklart att man har kvar vikten på rätt sida. Sen om hästen inte är så stark så är det lätt att de ökar takten så det kan man behöva se upp med.

Det jag har svårast för är att hålla kvar energin samtidigt som jag även behåller balansen i den förvända galoppen. Jag har svårt att hitta det läget och det blir gärna för hastigt och obalanserat, eller så tar jag helt bort energin...

Obalansen beror på att du inte har kontroll över din egen vikt. Det är nummer ett.

Eller på att jag glömmer bort allt vad halvhalt och stämma av heter. Det handlar inte så mycket om kontroll som att komma ihåg att göra mer än en sak.

Pommerys övning är jättebra när man ska träna förvända, helst ska man göra det på så stor yta som möjligt så man kan räta ut (och hitta den bra galoppen igen) ett par steg och sedan förtsätta vändningen. Just så man kan bibehålla takten och tempot utan att det rinner iväg alldeles, så att man kan hålla det balanserat, det är då man får ut max träning =)

Ja så kan det säkert vara, det är väl väldigt vanligt att vi glömmer halvhalterna, många av oss. Men just i förvända brukar vikt som åker omkring på fel ställen ha extra stor betydelse tycker jag åtminstone. Man sätter hästen i ännu mera obalans. Börja på rakt spår, i rättvänd galopp och rid bara en först mycket svag båge in kanske ett par meter från spåret bara och tillbaka till spåret igen. Det blir förvänd en liten bit och man kan passa på att känna vad man måste göra och hur man själv hamnar. Bara sitta kvar.

Ja det här till den som först ställde frågan också!:)

Jag brukar inte ha så svårt att ha vikten rätt i den förvända, inte enligt mina tränare iaf. Att vikten är viktigt ( ;) ) är ju självklart, men du skrev så tvärsäkert att min obalans i den förvända berodde på det, vilket den inte gör.

Serpentiner längs långsidan alltså =)

nej en lång mjuk båge och sen ut till spåret igen i god tid före hörnet. Som en början vilket frågan väl gällde? Det är lättare för ryttaren och jag tycker den kan komma före din voltövning. Man kan börja mkt enkelt och känna på. Jättebra på ridskola som det också gällde om jag inte missminner mej.

Så som du förklarade det så lät det som serpentin längs långsidan, men är det bara en båge så blir det kanske inte så mkt serpentin : P Fast första frågan var ju egentligen 'vad tänker du på när du rider förvända?', så det blev ett litet sidospår. Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Så som du förklarade det så lät det som serpentin längs långsidan, men är det bara en båge så blir det kanske inte så mkt serpentin : P

Börja på rakt spår, i rättvänd galopp och rid bara en först mycket svag båge in kanske ett par meter från spåret bara och tillbaka till spåret igen.

Men Exclusiv skrev faktiskt detta ovan, kan inte tolkas som serpentin.

Nej, fast om man är snurrig och kanske inte läste supernoga och är jag.. tänkte automatiskt att det inte bara blir en båge utan flera under en långsida... my mistake!

Men Exclusiv skrev faktiskt detta ovan, kan inte tolkas som serpentin.

Jag har tränat för två olika tränare ( en C-tränare och en B-tränare) som båda kallar det exclusivf beskriver som serpentinbåge längst långsidan. Även jag beskriver det så. Superövning när man introducerar förvändgalopp!

Jag behöver tänka extra på att ha hästen rak, min häst välter gärna lite utåt (åt höger i vänster galopp).

Förvänd galopp är en av de absoluta favoritövningarna då det både är lösgörande och stärkade på samma sång. Jag tycker det är lättare att komma åt hästen ordentligt också.

Ja det kallas så, men betoning på båge.:D Jag tror ponnyryttaren uppfattade som att man red bågar men det jag beskrev var ju en lång båge som första känna-på-förvänd-galopp.

Ja visst är det en väldigt bra övning för både häst och ryttare för att introducera förvänd galopp!

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 309
Senast: JohannaB
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar