Forumreglerna på trav?

ghost

Trådstartare
*Spinoff på trådarna om B.G.*

Visst är det hemskt märkligt här på "tävla trav", man kan ju till viss del förstå att man inte får prata sk*t om namngivna personer men tittar man lite i andra forum så smygs det in kommentarer om proffsryttare utan att trådarna tas bort.

Eftersom de flesta som tränar travhäst inte tävlar dem själva finns det vissa behov att ventilera kuskar, körstilar och övrigt som rör den som sitter bakom eftersom den har minst lika stor del i framgång eller fall.

I bland händer det även att det händer incidenter i lopp, dessa trådar försvinner också ofta på grund av att någon blir namngiven.

Finns det något sätt som vi kan lösa denna brist på detta eminenta forum?

Sv: Forumreglerna på trav?

Trav är trav :smirk: .

jag föreslår vi syr ihop en önskelista med nya regler och skickar Gunnar!

Jag håller med.

Fram med det till Gunnar med önskemål och påvisa även just vilka fall i andra trådar där dom diskuterar ryttare o tränare!

Ja, kusken är ju en del av ekipaget, en del av samspelet, en pusselbit för att bli ett framgångsrikt team. Att inte få ventilera kuskarna, med respekt förstås, är ungefär som att inte få diskutera utrustningen, som ju också är en viktig del av ekipaget?

(Jag har länge tyckt att denna regel varit konstigt, ffa mot bakgrund av det flitiga namngivandet i andra forum. Men eftersom jag en gång godkänt forumvillkoren har jag inte velat tjafsa om detta)

Det jag saknar på detta forum som ju faktiskt är skittrist det är att man får inte diskutera om allt kring hästen. Dvs foder, utrustning, vård etc för det ska ligga på andra forum.
Vården på en travhäst skiljer ju sig markant från ridhästvård. Jag skulle aldrig våga diskutera travhästvård på vård forumet tex:cool:

Inget ont om Ameo som moderator men om vi hade haft en mer travkunnig moderator så hade utgångsläget varit ett annat.

Det ÄR svårt som ridmänniska (om än med ett ponnytravintresse ;) ) att förstå oss inbitna travnördar.

*Spinoff på trådarna om B.G.*

Visst är det hemskt märkligt här på "tävla trav", man kan ju till viss del förstå att man inte får prata sk*t om namngivna personer men tittar man lite i andra forum så smygs det in kommentarer om proffsryttare utan att trådarna tas bort.

Eftersom de flesta som tränar travhäst inte tävlar dem själva finns det vissa behov att ventilera kuskar, körstilar och övrigt som rör den som sitter bakom eftersom den har minst lika stor del i framgång eller fall.

I bland händer det även att det händer incidenter i lopp, dessa trådar försvinner också ofta på grund av att någon blir namngiven.

Finns det något sätt som vi kan lösa denna brist på detta eminenta forum?

Det jag saknar på detta forum som ju faktiskt är skittrist det är att man får inte diskutera om allt kring hästen. Dvs foder, utrustning, vård etc för det ska ligga på andra forum.
Vården på en travhäst skiljer ju sig markant från ridhästvård. Jag skulle aldrig våga diskutera travhästvård på vård forumet tex:cool:

Inget ont om Ameo som moderator men om vi hade haft en mer travkunnig moderator så hade utgångsläget varit ett annat.

Det ÄR svårt som ridmänniska (om än med ett ponnytravintresse ;) ) att förstå oss inbitna travnördar.

Jag håller helt och hållet med :)

Får man drömma riktigt mycket så kunde ju ponnytrav, monté och kallblod få egna sektioner. Men nu ska jag inte vara glupsk.

Ghost--- Kan vi be dig "skräddarsy" en önskelista och skicka till Gunnar ??

Jag börjar på listan

* Skulle vilja diskutera travavelshingstar.Vi på trav är de enda som har intresse av dem. Och att diskutera det på avel är döfött.Naturligtvis ska andra frågor om avel ligga kvar på avel.

Till listan

*Foder till tävlande travhäst
*Hästskor, speciella för travhästar
*Kuskar (utan personangrepp givetvis men typ Ris eller Ros)
*Utrustning för/till travhästar

Frågor om vart man kan hitta en bra hovslagare, en viss typ av utrustning osv utan att det ska kallas för reklam..

Vi väntar och ser om vi kan få till en diskussion med moderatorerna här tycker jag! Listan börjar bli

Utrustning till travhästar ska ju faktiskt ligga här redan. :idea:

Men jag håller också med om att Travavel borde ligga här!

Om man drar exempel på det där med kuskar (undrar varför jag alltid lyckas skifta s och k så att det blir snudd på oanständigt :o ) så kan jag ju vilja åka till en bana som jag aldrig varit på och har vissa önskemål på kusk samtidigt som jag kanske inte känner att jag vill ta med mig en hemifrån. Eller vissa händelser i lopp. Alla som kör själva vet att besluten måste tas på en tiondels sekund i bland och i bland kanske man vidgar förståelsen genom att se på en situation från olika håll och det är faktiskt inte hästen som är taktikern.

Vad säger ameo och Gunnar?

Jag förstår att personliga påhopp eller reklam inte passar sig och det bör vi alla respektera men jag har sett länkar till specifika affärer på utrustningssidan också.

Tyvärr har "spöket" inte så gott om tid just nu som många vet så jag nöjer mig med att vi alla för vår talan här.

Som ni kanske vet så följer jag bara de direktiv jag fått av Gunnar, när jag modererar. Utan att nämna det för er :angel: har jag lättat en del på tömmarna, så att lite mer tillåts här nu än det gjort tidigare.

Det finns en liten bakgrund till att det blivit som det blivit och det är det uppror som fanns här på travsidan för ett antal år sedan nu, när det verkade som att ingen av Er travnissar ;) ville följa forumreglerna, utan att travsidan skulle vara ert lilla fria hörn i världen. Detta gjorde att snaran runt travsidan drogs åt hårdare i stället... (några av er minns kanske när samtliga moderatorer kunde moderera här) Eftersom Bukefalos tanke inte är att varje rubrik ska bli "klubben för inbördes beundran" så kunde dessa önskemål inte accepteras... Här är ju tanken att man ska kunna lära av varandra genom att diskutera saker under olika rubriker. Idén att "om man vill lära av travfolket så får man gå in på trav" håller inte riktigt... Det är väl jättebra om NI kan dela med er av era stora kunskaper inom foder och hästvård t.ex, så att fler infallsvinklar kommer fram, för alla parter! För man HAR olika syn på saker och ting, jag vet det! Men jag vet också att jag tycker att både ridsidan och travsidan har alldeles för snäv syn på varandra och varandras kunskaper. MIN vision är att om man kunde försöka lära av varandra i stället för att baktala varandra så skulle mycket av det här "VI och DE"-snacket försvinna. Det FINNS en hel del som NI också skulle kunna lära av ridfolket om ni bara var öppna för det. Och De av Er! (jag, som står med en fot i varje läger, ser detta...)

Vad gäller diskussion om namngivna människor, såsom tränare, kuskar och sånt så faller det till viss del under PUL. Och mycket av det är sånt som helt enkelt inte bör diskuteras om folk. Även om de är offentliga personer - som får tåla lite mer än oss vanliga dödliga - så finns det gränser för vad De ska behöva stå ut med här. En tråd eller ett inlägg ryker inte bara för att det står ett namn angivet, utan det beror mycket på sammanhang... Vi har PUL, risken för reklam och skitsnack/svartmålning och rätten till ett privatliv att ta hänsyn till.
Jag kan inte ansvara för hur andra forum sköts, jag förutsätter att mina moderatorkollegor förljer samma regler som jag gör, vad gäller diskussion om tränare och sånt.
Sen är det ju också så att man inte kan se allt...

I vissa fall är det så att om man bara formulerar en frågeställning lite annorlunda så får man en annan vinkling på tråden och helt plötsligt kan den godkännas. Det ÄR en bedömningsfråga och balansgången är ofta å en skör tråd. Sen är det självklart så att även solen har sina fläckar. :angel: :D Det händer att jag gör en bedömning, som jag vid närmare eftertanke efteråt inser att det kanske var i hårdaste laget... Men då är det tyvärr för sent...

Vad jag däremot tänker envisas med att emotsätta mig är att min brist på kunskap inom travet skulle ha med mitt modererande att göra. Regler är regler oavsett vilket forum man befinner sig på, så i princip skulle vem som helst kunna gå in här och sköta modererandet, även de som har betydligt mindre kunskap än jag har... Det är möjligen så att jag inte känner till precis alla "kändishästar" som existerat - men UPPLYS mig då! :idea:

I övrigt, jag kan acceptera den här tråden här, men ämnet hör egentligen hemma på bukefaloshjälp ;) :idea:

Tillägg:
Har du ett ämne du i vill ventilera här och det ligger och balanserar på gränsen för vad som är tillåtet, ta gärna upp det med mig via PM innan det läggs ut, så kanske vi kan komma överens om en formulering som kan vara acceptabel! :idea:

Senast ändrad:

Nej jag minns det faktiskt inte, men jag minns att det fanns en tråkig period när ingen av de insatta orkade skriva så att de enda trådar som fanns här handlade om hur synd det var om travhästar.

Tyvärr håller forumet på att bli likadant igen - typ "Alla som håller på med monté räcker upp en hand"...

Ställer man en fråga så får man en hög PM men ingen törs skriva för att det ligger på gränsen.

Problemet är ju inte PUL i frågan om körhänder och så, snarare faller det under smygreklam i så fall (Typ XX kör bra).
Väljer man att köra lopp så ÄR man offentlig, så i bland blir forumreglerna lite krystade i så fall. Det är bara att läsa på de travsajter som riktar sig till spelarna där står ALLT. :eek:

Som det är nu är vi i princip helt bakbundna när det gäller att diskutera styrningar och det är INTE bra.

Tyvärr funkar ju dessa sajter uruselt för oss som hänger här då de som hänger där inte alls har samma inriktning.

Det här är inte riktat som kritik utan snarare att väcka diskussionen då vi saknar en stor del här.

Om man skulle formulera sig så att moderator är nöjd så kommer det ett svar som inte moderator nöjer sig med och sen är det kört ändå :mad: Då är det ju inte lönt liksom...

Lånar knappen.,..

Teoretiskt låter reglerna vettiga, dessvärre inte riktigt så smarta praktiskt sett.

Jag ska försöka styra in Gunnar i den här tråden, så att ni får ta diskussionen med honom. Jag har ju själv lite bakbundna händer iom att jag bara följer de direktiv jag fått.

Jättebra!

Vet ni förresten om att alla kuskbestraffningar ligger ute offentligt på Travsports hemsida? Till och med retroaktivt så nu syns mina böter. :o

Då känns det lite så där om man inte får diskutera en osjysst styrning...

Håller med... Och i Expressen samt de flesta andra tidningar namnges de pesoner (läs stortränare och kuskar) som tagits efter lopp (läs Elitloppet ;)) för misstänkt doping osv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30